תכנון משק החלב: פיצוץ בפגישה בין משרדי הממשלה לרפתנים

המתווה החדש שבנו המשרדים לחלוקת המכסות בענף לא סיפק את ראשי הרפתנים, החוששים לעתיד הענף ■ בין השאר הם הפנו אצבע מאשימה למחלבות הגדולות: "שתיקתן של המחלבות והתעשיינים מלמדת על תוכניותיהם לעתיד, לעבור מייצור מקומי ליבוא"

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

המגעים בין משרדי האוצר והחקלאות לקביעת עתיד משק החלב עלו על שרטון. אמש (א') התקיימה פגישה בין נציגי המשרדים לראשי הרפתנים בנוגע להסכמות בין המשרדים לשינוי משק החלב עם סיומו הקרב והולך של מתווה לוקר, הקובע את חלוקת המכסות בענף. ואולם היא הסתיימה ללא הבנות לאחר שנציגי הרפתנים התנגדו בצורה חריפה למתווה.

על מנת לאשר את ההסכמות הללו, נדרשים משרדי האוצר והחקלאות לתמיכת מועצת ארגון מגדלי הבקר לחלב והתאחדות חקלאי ישראל, וחתימה על כך שלא יחזרו בהם מתמיכתם בהסכמות עד סוף 2025. מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, התייחס היום בשיחה עם "גלובס" לקרע בין הצדדים ותקף את ההסכמות: "אתמול התברר באופן הברור ביותר שההסכם המוצע הוא השמדת ענף החלב בארץ. מתחילים בחיסול הרפת המשפחתית ולאחר מכן מחסלים את הרפת הקיבוצית והמחלבות".

צור האשים גם את המחלבות הגדולות על כך שהן לא נוקטות עמדה בסוגיה. "שתיקתם של המחלבות והתעשיינים מלמדת על תוכניותיהם לעתיד, לעבור מייצור מקומי ליבוא. נותנים כאן פרס לממשלת פולין כשפועלים להעביר את ייצור החלב והגבינות מישראל לשם".

כיצד ההסכמות ישפיעו על המחלבות הגדולות? עבור המחלבות הפחתת מחיר המטרה הוא צעד חיובי, שכן הוא יכול לאפשר להן שיעור רווח גבוה יותר במוצרים שאינם מפוקחים. לעומת זאת, הגדלת המכסות ליבוא עשויה לפגוע בהן. סביר להניח שאם וכאשר המכסים יופחתו יגדל היבוא של רשתות השיווק ושל יבואנים חיצוניים. כבר היום מחיר של גבינות צהובות מיובאות עשוי להיות נמוך ב-50% מאשר הגבינות המיוצרות בארץ.

ואולם, לפחות בשלב זה בתעשיית החלב המקומית, שהביעה את החשש שלה מהגדלת המכסות באמצעות מועצת החלב, כנראה יעדיפו שלא לייבא. בשנים האחרונות השקיעה תעשיית החלב סכומים משמעותיים במחלבות שלהן, וסביר שהן לא יפנו ליבוא, אלא אם יידחקו למציאות שבה הן מפסידות כסף, וצריכות להכריע בין לייבא ובין הפסקת הייצור.

נזכיר כי אתמול דווח על המהלך של משרדי האוצר והחקלאות, שבמסגרתו הם מעוניינים להוציא מהשוק כמחצית מהרפתות המשפחתיות לשם יצירת שוק של רפתות גדולות, לטובת העלאת היעילות במשק והקטנת מחירי הייצור של החלב הגולמי. כך לא יהיה כדאי להחזיק רפת קטנה, מכיוון שמחיר המטרה לא יכסה את הוצאותיה.

כדי לאפשר את הוצאתן מהשוק של הרפתות הקטנות הגיעו נציגי משרדי האוצר והחקלאות להסכמות ראשוניות בנוגע לעתיד משק החלב, ולתקציב בגובה 400 מיליון שקל בשנים 2020-2025, תוך הפחתה נמשכת של מחיר המטרה - עד ל-23 אגורות לליטר ב-2025. במקביל לצעדים אלה, נקבע כי יופחתו המכסים על מוצרי החלב המיובאים. כך, המכסים על חלב ושמנת יופחתו מ-24% ב-2019 ל-14% ב-2025. בגבינות תחול הפתחה של 5 שקלים לק"ג גבינה ב-2019 ועד 3 שקלים לק"ג גבינה ב-2025.

אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר התייחס היום לדברים וטען כי הפערים אינם עמוקים: "הפערים ממש לא גדולים, נהפוכו. ההבדל הגדול הוא הפער בתפיסה של משרד האוצר מהי הרפורמה בענף. אנחנו טוענים שהרפורמה מתחילה אצל הרפתנים עם המכסות הקטנות ובניית אופציה טובה להתפתחות באמצעות השקעות. כמו כן אנחנו מאמינים גם בפרישה מבחירה ובכבוד".

עוד הוסיף דותן לגבי הסוגיות שבמחלוקת כי "האוצר חושב שהרפתות הגדולות הם הסיפור, וכאן טעותו המקצועית. נכון להיום דרישות האוצר בענייני מכס ויבוא היו פוגעות בבטחון המזון הלאומי ובצרכן עצמו".

ממשרד האוצר נמסר כי "נכון להיום, יש פערים לא משמעותיים בין משרדי הממשלה לנציגי החקלאים בנוגע למשק החלב".