סיום הקיפאון הפוליטי בגרמניה? הוכרזה קואליציה חדשה

נציגי מפלגת ה-CDU השמרנית של אנגלה מרקל ומפלגת האחות הבווארית שלה CSU, ביחד עם נציגי הסוציאל-דמוקרטים (SPD), הודיעו על הסכם שגיבשו - שעשוי לסלול את הדרך לממשלה חדשה בגרמניה

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

4.5 חודשים אחרי הבחירות במדינה, הודיעו היום (ד') המפלגות החברות בקואליציה הנוכחית בגרמניה כי הגיעו להסכם על הרכבת קואליציה חדשה, שתמשיך את כהונתה של הקנצלרית אנגלה מרקל ל-4 שנים נוספות. לאחר משא ומתן מרתוני שהחל בסוף השבוע, יצאו היום לפני הצהריים נציגי מפלגת ה-CDU השמרנית ומפלגת האחות הבווארית שלה CSU, ביחד עם נציגי הסוציאל-דמוקרטים (SPD), והודיעו כי גיבשו הסכם ביניהם. כעת צפוי ההסכם לעמוד להצבעה בקרב כל חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

לפי מידע שהופץ בתקשורת הגרמנית מיד לאחר ההודעה על ההסכם הקואליציוני, הסוציאל-דמוקרטים יקבלו בממשלה החדשה את משרדי החוץ, האוצר והעבודה והרווחה. ראש המפלגה מרטין שולץ, שכיהן בעבר כנשיא הפרלמנט האירופי (ואף נאם בתפקיד זה בכנסת ב-2014), צפוי להתמנות לשר החוץ. בשבועות האחרונים חזר ודיבר על קידום האיחוד האירופי. לתפקיד המשפיע של שר האוצר של הכלכלה הגדולה באירופה צפוי להתמנות הפוליטיקאי הסוציאל-דמוקרטי אולף שולץ, המכהן כיום כראש העיר המבורג. המינוי מהווה חריגה מהמסורת בגרמניה בשנים האחרונות, לפי שר האוצר ממונה ממפלגתה של הקנצלרית.

מפלגתה של הקנצלרית מרקל, CDU, תקבל לידיה את תיקי הביטחון, הכלכלה, החקלאות והבריאות, בעוד ראש מפלגת האחות הבווארית שלה, CSU, הורסט זיהופר, צפוי להתמנות לשר הפנים. זיהופר ומפלגתו מציגים עמדה קשוחה בנושאי הגירה ופליטים, בין השאר על רקע מאבק פוליטי שלהם בבוואריה מול מפלגת הימין הפופוליסטית המתנגדת להגירה AfD, המאיימת על הרוב שלהם בפרלמנט המקומי. בין השאר, מתנגדת המפלגה למתן אישור לאיחוד משפחות למי שקיבלו הגנה זמנית בגרמניה, ופועלת להגביל את מספר הפליטים הנכנסים למדינה מדי שנה.

רוב הציבור הגרמני, לפי סקרים שנערכו בשבועות האחרונים, מאס בקיפאון הפוליטי שנוצר בשל הקשיים להרכיב ממשלה בעקבות תוצאות הבחירות שהתקיימו בספטמבר, וסבור כי יש לכונן שלטון מתפקד במהרה. אם יאושר ההסכם בהצבעה שתתקיים באמצעות הדואר בקרב יותר מ-400 אלף  חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ממשלה צפויה לקום בגרמניה עד סוף חודש מארס.