חברת החשמל השלימה גיוס אג"ח בחו"ל בסך של מיליארד ד'

מדובר בסדרת אג"ח דולריות, 10.5 שנים לפדיון, בתשואה דולרית לפדיון של 4.35% ומרווח של כ-1.55% מעל ריבית אג"ח ממשלת ארה"ב ■ המנכ"ל עופר בלוך: "ההצלחה שבהנפקה היא חלק מתהליך ארוך שקיימנו בתקופה האחרונה: העלאת דירוג, פגישות עם משקיעים רבים בארץ ובעולם ועוד"

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת החשמל השלימה היום הנפקה מוצלחת בחו"ל של אגרות חוב בסך כולל של כמיליארד דולר. על רקע הנפילות בשווקים שנרשמו בימים האחרונים בחברה חששו כי הדבר עלול לפגוע בתוצאות ההנפקה, אך בפועל הוזרמו ביקושים בהיקף של כ-5.0 מיליארד דולר. למעלה מ 70% מהביקושים היו מאירופה וצפון אמריקה. כך הודיעה הערב החברה לבורסה.

על פי הדיווח המיידי מדובר בסדרת אגרות חוב דולריות, 10 וחצי שנים לפדיון, בתשואה דולרית לפדיון של 4.35% ומרווח של כ-1.55% מעל ריבית אג"ח ממשלת ארה"ב וגייסה מיליארד דולר. הקרן תפרע בסכום אחד - בחודש אוגוסט 2028. חתמי ההנפקה הנם Citigroup ו-J.P. Morgan

הנפקת אגרות החוב בוצעה באירופה ובארה״ב, לאחר שהנהלת החברה בראשות המנכ"ל וסמנכ"לים בכירים, ערכה רואד-שואו והציגה את החברה בפני משקיעים מוסדיים מובילים בלונדון, בוסטון וניו-יורק.

אגרות החוב הונפקו במסגרת תוכנית GMTN המאפשרת לחברה בין היתר לגוון את מקורות המימון. אגרות החוב ירשמו למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ברצף המוסדי.

עיתוי הגיוס בחו"ל כעת עורר שאלות לאור הריביות הנמוכות יותר משמעותית בשוק ההון המקומי, מצב שהביא לכך שחברות ישראליות מעטות מגייסות בימים אלה בחו"ל, בעוד שוק ההון המקומי הפך אטרקטיבי עבור חברות זרות. מצד הדולר הנמוך מייצר לחברת החשמל הזדמנות מצוינת לגיוס בחו"ל, זאת מאחר ומדובר בחברה שחלק ניכר מהוצאותיה משולם בדולרים בעוד שמלוא הכנסותיה בשקלים. לדברי אותם גורמים, אם חברת החשמל תגדר את החוב המט"חי בשער הנוכחי ותקבע אותו, המהלך עשוי להיות משתלם ביותר מבחינתה.

באישור תנאי ההנפקה של חברת החשמל שהועבר לשרים בממשלה לפני כשבוע צוין כי "חברת החשמל נזקקת לגיוסי ההון לצורך המשך פיתוח משק החשמל, מיחזור חובות ועמידה בתוכנית ההשקעות השוטפת וכן לפעילותה השוטפת של החברה".

תמונה מהחתימה, היום. מימין: יצחק מנדלמן, מנהל אגף הכספים, אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה, עופר בלו
 תמונה מהחתימה, היום. מימין: יצחק מנדלמן, מנהל אגף הכספים, אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה, עופר בלו

אשר למיחזור חובות, לחברת החשמל, נכון לדוחות הכספים האחרונים שלה, יש חוב פיננסי של כ-45 מיליארד שקל - שמתוכו היקף החוב העומד לפירעון בשנים 2018-2022 עומד על כ-20 מיליארד שקל. השקעות ההון והחובות העומדים לפירעון עומדים על 7-10 מיליארד שקל מדי שנה, ואילו התמורות ממכירת נכסים הכלולה במתווה הרפורמה המתוכננת צפויות להגיע ל-3-4 מיליארד שקל בפריסה על פני מספר שנים.

יפתח רון-טל, יו״ר דירקטוריון החברה, ציין כי : "תוצאות ההנפקה המצוינות מעידות על האמון הרב שהמשקיעים המוסדיים מהמובילים בארץ ובעולם רוחשים לחברת החשמל. צוות החברה הציג במהלך הרואד שואו את מתווה הרפורמה המוסכם, והוא היה אחד המרכיבים המשמעותיים להתעניינות שלהם בחברה. הרפורמה קיבלה את אמונם של המשקיעים בכל רחבי העולם".

אבי דויטשמן, סמנכ"ל הכספים של חברת החשמל: הצלחת ההנפקה באה לידי ביטוי בביקוש גבוה לאג״ח חברת החשמל שעלה על כ-5.0 מיליארד דולר והן במרווח של 155 נקודות בסיס מעל האג״ח המקביל של ארה"ב, מרווח בהנפקה בינלאומית, שלא היה כמותו במשך שנים רבות. החברה שומרת על גיוון במקורות המימון שלה.

עופר בלוך, מנכ"ל החברה מסר: "ההצלחה שבהנפקה היא חלק מתהליך ארוך שקיימנו בתקופה האחרונה: העלאת דירוג, פגישות עם משקיעים רבים בארץ ובעולם ועוד. בהנפקה השתתפו גופים מוסדיים מהגדולים בעולם והביקושים, ש- 95% מהם היו מחוץ לישראל, מכ- 30 מדינות, מעידים כאלף עדים על ההצדקה להנפקה הזו בחו"ל. אני רוצה להודות לחתמים ולצוות שניהל את ההנפקה במקצועיות גבוהה".