ההימורים נגד תנודתיות שהזינו את המפולת בוול סטריט

הירידות בשווקים הביאו ליציאת כספים מאסיבית מאסטרטגיות שהימרו על תנודתיות נמוכה ובכך חיזקו את הירידות ■ איזו הזדמנות מזמנות הירידות האחרונות למשקיעים?

סוחרים ב NYSE / צילום: רויטרס - Brendan McDermid
סוחרים ב NYSE / צילום: רויטרס - Brendan McDermid

הצניחה בשוק המניות בעולם שופכת אור על אסטרטגיה פופולרית יותר ויותר בין משקיעים - שורט על תנודתיות. השימוש המוגבר במסחר הזה תרם לירידה החדה ביותר בכמה מניות אמריקאיות מאז 2011.

מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה (שם רשמי בלבד, ללא קשר למציאות) איבד 4.6% ביום שני כאשר מדד VIX, "מדד הפחד" או התנודתיות בשוק המניות האמריקאי, עלה לנעילה הגבוהה ביותר שלו בשנתיים וחצי האחרונות.

העלייה המהירה הזו ניפצה את סביבת התנודתיות הנמוכה של השנים האחרונות, ויצרה כמה הפסדים כבדים למשקיעים, אחרי עידן שבו מסחר שורט על תנודתיות צמח במהירות. המגמה הזו היא חלק מהחיפוש העולמי אחרי תשואה, על רקע פחות הזדמנויות לרווחים קלים בסביבת ריבית הנמוכה של ימינו.

"בעולם שבו אין ריבית נטולת סיכון - כשהריביות הן אפסיות או נמוכות מאוד כמעט בכל מקום - צריך לקחת סיכון כדי לקבל תשואה", אמר ג'יימס בייטמן, מנהל ההשקעות הראשי של צוות ההשקעה בנכסים שונים בפידליטי אינטרנשיונל.

מכירת תנודתיות בחסר (שורט) היא הימור שהתנודתיות תישאר נמוכה או תמשיך לרדת, בדרך כלל על-ידי קניית מוצר סחיר בבורסה שערכו עולה כאשר מדדי התנודתיות יורדים.

איך שיטת מסחר כזו קשורה לירידה בשוק המניות הכללי?

במחקר נבואי שפורסם בנובמבר, ויניר בהנסלי, מייסד חברת הייעוץ לוגטייל אלפא ופרופסור הארי האריס מבית הספר לעסקים באוניברסיטת דרום קרוליינה, הסבירו כיצד יכולה להתרחש תפנית דרמטית כזו. הם הזהירו ש"הצמיחה הבלתי רגילה של אסטרטגיות מכירה בחסר של תנודתיות, יוצרת סיכונים שעלולים להצית את מפולת המניות הרצינית הבאה".

עבודת המחקר הראתה שהגידול בשימוש באסטרטגיות כאלה והמתאם ביניהן, עלולים לחולל היפוך דרמטי בשווקים, כאשר המשקיעים ימהרו לסגור את פוזיציות החסר שלהם. כדי לסגור פוזיציית שורט, משקיע שמכר ישירות תנודתיות, קונה חזרה את הנכס שהוא מכר מלכתחילה, התנודתיות.

קרנות ביטול סיכון או יעד תנודתיות הן מקור דומה של תנודות חדות בכוח בשוק. הקרנות הללו משקיעות בנכסים בהתבסס על התנודתיות שלהם, במקום להקצות כספים לסוגי הנכסים השונים בצורה שנקבעת מראש.

כשהתנודתיות מזדקרת, האסטרטגיה הזו כרוכה במכירת נכס הבסיס התנודתי ומעבר להחזקות יציבות יותר כמו מזומן.

בהנסלי והאריס העריכו ש-1.5 טריליון דולר הושקעו בקרנות עם אסטרטגיות שצמודות לתנודתיות. זהו סכום ענק שיכול להזיז שווקים עולמיים.

אסטרטגים של ברקליס העריכו בסקירה מיום שלישי שקרנות תנודתיות כאלה מנהלות כעת כ-350 מיליארד דולר בנכסים, והן יצטרכו למכור מניות ב-225 מיליארד דולר בימים הבאים.

"יש במערכת הפיננסית מינוף שנשען על מתאמים היסטוריים, כלומר על נתונים מהעבר, שיכולים במהירות רבה לגרום למהפך בהקצאות לקרנות שעוסקות בנטרול סיכונים", אמר פול פלאד, מנהל תיקים בחברת ניוטון אינבסטמנט מנג'מנט. "כשהפוזיציות האלה מתחילות להתחסל, זה קורה מהר מפני שכולם רצים באותו הכיוון".

בשנים האחרונות, מחזורי המסחר באופציות על מדד VIX עלו, לפי נתונים של בורסת האופציות Cboe. ב-2008, המחזור היומי היה 100 אלף אופציות בממוצע. ביום שישי שעבר, הוא עלה ל-4 מיליון אופציות.

שוב יש "מימושים של בהלה"

העלייה של האסטרטגיה הזו גם הביאה כנראה משקיעים עם פחות ניסיון לשווקים הללו.

"כאשר אסטרטגיה שעובדת היטב מושכת תשומת לב, היא מושכת גם זרימת כספים. כשאתה מביט בתוצאות שהם השיגו, הן היו טובות מאוד. האם כל מי שמשקיע הבין את הסיכונים שטמונים כאן? ייתכן שלא", אמר דייויד ויקרס, מנהל תיקים בכיר בראסל אינבסטמנטס.

"מה שאני מניח שאנשים לא הבינו, הוא את הרמה המצרפית של הפוזיציות האלו, עד כמה הם היו חשופים לעלייה במדד התנודתיות כמו אתמול. זה הופך את המגמה בשווקים להרבה יותר דרמטית", הוא הוסיף.

מה שיקרה הלאה הוא שאלה פתוחה, אבל כמה מנהלי כספים רואים הזדמנויות מהמפולת ביום שני. תמחור המניות בארה"ב צנח בתלילות בגל המימוש - ממכפיל של 18.6 לרווח בסוף ינואר למכפיל של 17.6 בסגירת השווקים ביום שני.

"אם בכלל, התנהגות המשקיעים הופכת למתואמת יותר ויותר בגלל דברים כמו יעד תנודתיות וערך במודלים של סיכון. למעשה, הדברים הללו הם מדע בדיוני שקשור לדפוס התנהגות ישן מאוד, מימושים של בהלה", אמר אריק לונרגן, מנהל תיקים ב- M&G השקעות.

"לאנשים עם אופק השקעה בטווח הבינוני וקצת תעוזה, דברים כאלו יכולים להיות הזדמנות", הוא אמר. "אנשים מפחדים כשהשווקים נעים במהירות רבה, אבל לא כולם כאלה".