המחוקקים האמריקאים קנו שקט זמני ב-300 מיליארד דולר

מנהיגי הרפובליקאים והדמוקרטים בקונגרס הגיעו להסכמה על הגדלת ההוצאה בשנתיים הקרובות ■ בכך הוסר האיום לשיתוק נוסף של הממשל

הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק
הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק

מנהיגי הסיעות בקונגרס האמריקאי הודיעו אמש על הסכם, לפיו תעלה ההוצאה הפדרלית בכמעט 300 מיליארד דולר בשנתיים, מעבר למגבלות שנקבעו בחוק התקציב משנת 2011. ההסכם גם משעה את תקרת החוב הנוכחית של הממשל עד 1 במארס 2019. בכך התגבר הממשל על בעיות ההוצאה והמדיניות כלפי המהגרים, שגרמו לסגירת הממשל לכמה ימים בחודש שעבר והעמידו את התקציב הפדרלי לטווח הארוך בסכנה.

במידה וההסכם יאושר על ידי הרפובליקנים ששולטים בשני בתי הקונגרס, זה יהיה ניצחון לניצים הביטחוניים - אלו דחפו להעלאת התקציב הצבאי - על פני המחוקקים שחוששים מהגירעון התקציבי הפדרלי, שמספרם הולך ומתמעט.

אחרי חודשים של קיפאון בחקיקת התקציב, הדמוקרטים והרפובליקנים שיבחו אתמול את חוק התקציב המסועף. "החוק הזה הוא תוצאה של דיונים ממושכים בין מנהיגי הקונגרס והבית הלבן", אמר מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל. "אף אחד לא יגיד שהוא מושלם, אבל עבדנו קשה כדי למצוא את המכנה המשותף". מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי אחרי חודשים של עיכובי חקיקה, עסקת התקציב הזו היא פריצת דרך אמיתית".

העסקה בין ארבעת המנהיגים הבכירים בשני בתי הקונגרס והבית הלבן באה אחרי שדמוקרטים רבים, שמלקקים את פצעי הנשורת הפוליטית של סגירת משרדי הממשל בינואר, החליטו להפריד את נושא זכויות המהגרים מהדיון העיקרי על העלאת התקציב הצבאי ותקציבי תוכניות הפנים.

התקציב המוצע יעלה את ההוצאה הצבאית ב-80 מיליארד דולר עד תום שנת התקציב בסוף ספטמבר, וב-85 מיליארד דולר בשנת התקציב 2019, בנוסף ל-140 מיליארד דולר בקרנות חירום למצבי מלחמה. בנוסף, הוחלט על העלאת ההוצאה הלא ביטחונית ב-63 מיליארד דולר בשנה הנוכחית וב-68 מיליארד דולר ב-2019, ובכך להיענות ללחצי הדמוקרטים שדחפו להגדלת הוצאות הפנים. ביחד, העסקה התקציבית לא רק מבטלת מערך של הגבלות הוצאה לשנתיים, אלא גם מבטלת לראשונה את ההגבלות הכלליות יותר שהוסכמו ב-2011 בימי ממשל אובמה, במסגרת פשרה שנועדה לסיים את המאבק הקשה על תקרת החוב של הממשל.

התקציב החדש גם יבטיח שהביטוח הפדרלי לבריאות ילדים ימומן בעשר השנים הבאות, ובנוסף יקצה כ-90 מיליארד דולר לתוכניות סיוע למדינות שנפגעו בסופות של 2017, ויגדיל את מימון מרכזי הבריאות הקהילתיים בשנתיים הבאות.

הגדלת ההוצאה
 הגדלת ההוצאה

ועכשיו - לקונגרס

למרות פריצת הדרך - המשימה טרם הושלמה. הקונגרס יצטרך בשבועות הקרובים לתרגם את המסגרות הכלליות לחקיקת תקציב מפורטת למימון הממשל עד ספטמבר. הקונגרס יצטרך גם להעביר חוק הוצאה לטווח קצר כדי למנוע סגירה נוספת של שמתוכננת למחר (שישי) בצהריים.

הנשיא דונלד טראמפ שיבח את הסכם התקציב בציוץ טוויטר אמש, והתמיכה הזו עשויה לשכנע גורמים שמרנים במפלגה הרפובליקנית לתמוך בו. "הסכם התקציב הזה חשוב מאוד לצבא הגדול שלנו. רפובליקנים ודמוקרטים חייבים לתמוך בחיילנו ולתמוך בחוק !", צייץ טראמפ.

אבל חבילת התקציב ניצבת בפני מהומות רבות בבית הנבחרים, שבו רפובליקנים רבים מהאגף השמרני במפלגה נבהלו מן ההוצאה התקציבית המוגדלת ומהשעיית תקרת החוב. "זה תקציב של חובות ג'אנק", אמר מו ברוקס, רפובליקני מאלבמה. עמיתו מאוהיו, ג'ים גורדן, ניבא ש"רוב גדול מאוד" מהקבוצה השמרנית הזו יתנגד לחוק התקציב. "זו פשוט עסקה גרועה", הוא אמר אחרי תדרוך שקיים יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין הרפובליקני. "זה לא מה שנבחרנו לעשות".

גם כמה דמוקרטים בבית הנבחרים, שקולותיהם חיוניים כדי להעביר את חוק תקציב, צפויים להתנגד, על רקע ההחלטה להפריד בין נושאי הגירה וההוצאה הביטחונית. בעבר כבר ניסו הדמוקרטים לעצור תקציבי הוצאה כדי להבטיח הגנה חוקית למהגרים. טראמפ סיים בספטמבר תוכנית שנקראה "עיכוב פעולה לילדים מגיעים", שהגנה עליהם מפני גירוש, ונתן לקונגרס תאריך יעד, 5 במארס, לחוק חלופי.

ננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ואחת המנהיגות שניסחו את הצעת התקציב, נאמה אמש במשך שמונה שעות נגד ההצעה - משך שיא לנאום בקונגרס. שבירת השיא נועדה לשדר תמיכה באגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית, שהגנה על המהגרים היא בעדיפות העליונה שלו.