הסתיימה ההשבתה הקצרה של הממשל בארה"ב

(עדכון ) - תרגיל פוליטי של סנאטור רפובליקאי אחד, שמתנגד להגדלת החוב הלאומי, מנע מהסנאט להצביע אתמול – ולאשר - את חוק התקציב החדש ■ הבוקר אישרו הסנאט והקונגרס את התקציב, וכעת אמור הנשיא טראמפ לחתום ולאשר אותו

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בדיוק ביום השנה הראשון להשבעתו של דונלד טראמפ, ב-20 בינואר 2018, הושבת ממשלו בהיעדר מימון תקציבי. שלושה ימים בלבד נמשכה ההשבתה והיה נראה שהשחקנים הראשיים במיני-דרמה הזו - הדמוקרטים, הרפובליקאים וטראמפ - הפנימו לקח עתיק יומין, שפוליטיקאים אמריקאים נוטים לשכחו מדי פעם: הציבור שונא השבתות; אף צד לא יוצא טוב מכיבוי אורות לאומי.

קצת יותר משבועיים חלפו מאז, וממשל טראמפ שוב נאלץ לכבות את האורות על סמך כלל הברזל: אם אין כסף, אין ממשל. הבוקר (ו', בשעה 7 לפי שעון ישראל), פקע חוק התקציב הזמני, שהתקבל ב-22 בינואר, והמחוקקים על גבעת הקפיטול לא הצליחו להתגבר על חילוקי דעות תוך-מפלגתיים ובין-מפלגתיים ולהצביע על חוק תקציב חדש.

עם זאת, לפני זמן קצר אישרו הסנאט והקונגרס את התקציב, וכעת אמור הנשיא טראמפ לחתום ולאשר אותו. 

הדמוקרטים והרפובליקאים בסנאט (להבדיל מבית הנבחרים) הצליחו לגבש הסכם למסגרת תקציבית, שתיתן מענה לדרישה המרכזית של שתי המפלגות: הרפובליקאים קיבלו תוספת תקציבית משמעותית לצרכי ביטחון; הדמוקרטים קיבלו תוספת תקציבית משמעותית לתוכניות חברתיות, לרבות מאבק במגיפת הסמים המשכרים.

אבל, נדיבות הלב ההדדית הרימה את תקרת הגבלות ההוצאה התקציבית ב-300 מיליארד דולר ובמקביל, כמובן, את תקרת החוב הלאומי - וסנאטור אחד החליט שהוא לא מוכן לתת יד לפריצות התקציבית הזו.

וכך, אמש (ה'), לפני ההצבעה בסנאט, התייצב הרפובליקאי רנד פול מול דוכן הנאומים ופתח בנאום ארוך, שזור בדוגמאות היסטוריות, על הסכלות שטמונה בבזבוזים ממשלתיים מפליגים. הוא ניצל את הזכות השמורה לכל סנאטור לדחות הצבעה שאינה מקובלת עליו - תרגיל פיליבאסטר - בנאום מתמשך, בכפוך לתקנות הסנאט. הוא רמז שמדובר בצעד סמלי, שיביא להשבתה קצרה, אולי כמה שעות, אולי יום-יומיים, ולא במאמץ למוטט את עסקת התקציב.

"אני נמצא כאן הלילה כדי שאנשים יעשו חשבון נפש", אמר הסנאטור, שידוע כנץ תקציבי. "אני רוצה שאנשים יחושו לא בנוח. אני רוצה שהמחוקקים יענו למצביעים באזור הבחירה שלהם על השאלה, 'איך זה שהצבעתם נגד הגרעונות של הנשיא אובמה ואיך זה שאתם מצביעים עכשיו בעד גרעונות רפובליקאים'"?

ובעוד שהסנאטור פול רואה עצמו כנושא דגל במאבק נגד צביעות הרפובליקאים, הוא לא התייחס לצביעותו שלו: הוא הצביע, כמו כל סיעתו, בעד חוק קיצוץ המסים, שייגרע מיליארדים רבים מתקבולי האוצר האמריקאי.

כאמור, הצעת חוק התקציב התקבלה גם בבית הנבחרים לפני זמן קצר. כעת צפוי הנשיא טראמפ לאשר את חוק התקציב וההשבתה תסתיים.