פרשנות: חדירת המל"ט - לא אירוע מקרי אלא בלון ניסוי מתוכנן

איראן איימה בפתיחת שערי הגיהנום - אך אלה לא נפתחו ■ כלי תקשורת ערבים מצטטים בכירים המאיימים על ישראל, אך התגובות הרשמיות כמעט בכייניות ■ אז למה שוגר המל"ט?

 ולדימיר פוטין. כיצד יגיבו בקרמלין? / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין. כיצד יגיבו בקרמלין? / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ככל שנוקפות השעות הולכת ומתגברת ההערכה כי חדירת המל"ט האיראני לישראל לא הייתה מקרית, וכי מדובר במל"ט או בלון ניסוי שנועד לבדוק גם עוצמת התגובה הישראלית אך הרבה יותר חשוב מכך, את התגובה הרוסית. וזו הסיבה מדוע איראן הרשמית הכחישה בתחילה את העובדה שהמל"ט נכנס לשטח ישראל. בהודעת דובר משרד החוץ בטהראן נאמר: "הטענה כי מטוס ללא טייס איראני חדר לישראל היא טענה שקרית. הנוכחות האיראנית בסוריה היא לצורך ייעוץ ומתקיימת בהסכמת ממשלת סוריה. לעם הסורי ולצבא הסורי זכות מלאה להגן על מולדתם". אבל בד-בבד נמסרה הודעה מטעם משמרות המהפכה הגוף המיליטנטי באיראן ובה נאמר: "יש לנו את היכולת לפתוח את שערי הגיהינום נגד ישראל אם נרצה לעשות זאת". ומאוחר יותר נשיא איראן רוחאני הזהיר: "אם מדינות מסוימות חושבות שבאמצעות הפצצת מדינות שכנות ניתן להגיע לפתרון - הן עושות טעות חמורה". 

אבל שערי הגיהנום המובטחים לא נפתחו גם כשתקפה ישראל מטרות איראניות בתחום סוריה, ולפי דיווחים לא מאומתים נהרגו בהן גם אנשי צבא איראנים. היעדר התגובה מעיד על החשש מתגובה ישראלית חריפה יותר וכואבת יותר שכן לישראל שליטה אווירת מוחלטת בכל שטחי דרום סוריה וגם על דרישה רוסית מטהראן לריסון ולהימנעות מהסלמה. האיראנים לא רוצים לאבד את בסיסיהם בסוריה, את העוגנים שנטעו בה, לא מתקיפות ישראליות ולא בשל אולטימטום רוסי לצאת מהמדינה או לכל הפחות להימנע מעימות עם ישראל.

עוד סימן לכך שאין מדובר בתקרית מקרית היא הודעת חיזבאללה, הזרוע הלבנונית של איראן, שבחר להגיב גם הוא בלשון תקיפה: "הפלת המטוס היא תחילתו של שלב אסטרטגי חדש, שיגביל את הניצול הישראלי של המרחב האווירי הסורי. הפרת הריבונות הסורית והלבנונית לא תעבור בשקט, הנוסחאות הישנות מול ישראל בוטלו". קרי מטרת ההסלמה, הגבלת כוחו של חיל האוויר הישראלי בשמי סוריה. כלי התקשורת של חיזבאללה מצטטים בכירים סורים המאיימים כי "תם עידן הטיסות הישראליות בסוריה" אך רשמית התגובות מתונות בהרבה ואפילו בכייניות משהו, על כך שישראל משבשת שידורי תקשורת במדינה.

ומה לגבי פוטין, בעל המניות העיקרי באזור? ישראל מודעת להשפעה המכרעת של רוסיה בסוריה, ולנעדרות האמריקאית, וזו הסיבה שראש הממשלה נתניהו שומר על קשר הדוק עמו. אך לפני עשרה ימים השניים נפגשו כשסוריה והחדירה האיראנית אליה במוקד השיחות. ספק רב אם לפוטין, היה מידע מוקדם על הכוונה האיראנית לשלוח את המל"ט, אך כמעט ואין ספק שקציני ההגנה האווירית הרוסיים המדריכים את חיל הנ"מ הסורי, ידעו על ירי הטילים כלפי מטוסי חיל האוויר. הקצינים הרוסיים נמצאים ברוב בסיסי הנ"מ של סוריה, מלמדים את השימוש במערכות ההגנה האוויריות שמוסקבה מוכרת לאסד, ובמקצת המקרים, בבסיסים שבצפון מערב המדינה, שולטים על מערכות אלה להגנה על הכוחות הרוסים הנמצאים שם. באחד מבסיסים אלה, בסיס "חמיימים" לא רחוק מחופי הים התיכון, נמצא בור הפיקוד הרוסי של הכוחות שבסוריה, ולו קשר ישיר עם הבור הישראלי שבקריה. הקשר הישיר מתחייב מהפעילות של שני חילות האוויר הישראלי והרוסי בשמי סוריה. ישראל נהגה להודיע מראש לרוסים על רוב התקיפות המגיעות סמוך לכוחותיה, ככל הנראה כך קרה גם הפעם, שכן רוב המטרות היו של מערך ההגנה האווירית הסורי. וכפי שנראה, הרוסים לא טרחו להודיע לישראל על תגובת טילי הנ"מ המסיבית כלפי מטוסי חיל האוויר.

וכך במשחק המשולב הזה האיראנים הדליקו את הניצוץ כדי לנסות לשנות את המשוואה, הישראלים הגיבו פעם אחת ואחר כך בעקבות הפלת המטוס הגיבו בחריפות רבה הרבה יותר כדי לשמור על השליטה, הסורים שמצאו את עצמם מגנים על האינטרסים האיראנים ונפגעים מהתקיפות הישראליות - והרוסים, שכולם כעת ממתינים לתגובתם.