איראן בסוריה: הסיבה לדרישת הגדלת תקציב הביטחון

על רקע הניסיונות של איראן להתבסס בסוריה ולצד הניסיונות הנשנים של איראן להקים בלבנון מפעלי נשק שייצרו רקטות וטילים מדויקים שיאיימו על אינטרסים ישראליים - ליברמן דורש בחודשים האחרונים את הגדלת תקציב הביטחון ב 4.8 מיליארד שקל

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מאז שעות הבוקר שר הביטחון, אביגדור ליברמן גוזר על עצמו שתיקה ביחס להסלמה עם סוריה ואיראן, שלוותה בגל תקיפות אוויריות חסר תקדים נגד מטרות סוריות מאז 1982 ובפגיעה של טיל נ"מ סורי שגרמה להתרסקות של מטוס F-16 ישראלי. את השבת הוא העביר בקריה בתל-אביב, בסדרה של התייעצויות והערכות מצב עם מפקדי צה"ל וראשי מערכת הביטחון.

במערכת הביטחון עוקבים בדאגה מזה תקופה ארוכה משינויים שחלים בסוריה, תוך התבססות נרחבת של כוחות איראניים שמקימים ברחבי המדינה של אסד בסיסי צבא ושואפים לפתוח נגד ישראל חזית שדומה לזו של חיזבאללה בלבנון- לאורך הגבול ברמת הגולן.

על רקע הניסיונות של איראן להתבסס בסוריה, לצד המעורבות הנרחבת של רוסיה באזור והניסיונות הנשנים של איראן להקים בלבנון מפעלי נשק שייצרו רקטות וטילים מדויקים שיאיימו על אינטרסים ישראליים- ליברמן דורש בחודשים האחרונים את הגדלת תקציב הביטחון ב 4.8 מיליארד שקל.

דרישה זו התפרשה במשרד האוצר כניסיון מצד ליברמן לפרוץ את ההסכם שנחתם לפני כשנתיים בין שר האוצר, משה כחלון לבין שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. על פי הסכם זה, צה"ל יפעל במתווה של תקציב רב- שנתי, לא ידרוש במהלך תקופת ההסכם, שתוקפו 5 שנים, כל תוספת תקציבית אלא במצב של אירוע חריג כמו מלחמה וינקוט בצעדי התייעלות.

ליברמן הסביר בחודשים האחרונים את הדרישה להגדלת תקציב הביטחון בכך שמאז שנחתם ההסכם, חלו שינויים משמעותיים במזרח התיכון שלא ניתן היה להביא בחשבון עם חתימת הסכם יעלון-כחלון.

לפני כחודש סיכמו ליברמן וכחלון על הקמת צוות מיוחד בראשות ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) מאיר בן שבת שיכריע בוויכוח בין שני המשרדים בעניין הגדלת תקציב הביטחון ושהמלצות הצוות יובאו לאישור הקבינט המדיני- ביטחוני.