ההצעה להעלאת קצבאות הנכים עוברת לקריאה שנייה ושלישית

בוועדת העבודה והרווחה הגיעו להסכמות על מתווה העלאת הקצבאות – היקף ההעלאה יגיע בסוף התהליך ל-4.3 מיליארד שקל ■ ח"כ אילן גילאון: "הצלחנו היום לגרום לממשלה בראשות רה"מ הכי אנטי-חברתי להעלות את קצבת הנכות בכ-50%, על אפו ועל חמתו" ■ הנכים: "נמשיך להיאבק"

אילן גילאון / צילום: איל יצהר
אילן גילאון / צילום: איל יצהר

הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים עוברת לקריאה שנייה ושלישית בכנסת לאחר שוועדת העבודה והרווחה אישרה את השינויים בהצעה. היקף הקצבאות יגיע בסופו של דבר ל-4.34 מיליארד שקל, 100 מיליון שקל יותר מהמתוכנן, אך רק בסוף התקופה. הפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות תהיה ב-1 במארס, במקום פעימה אחת בינואר ואחת ביולי. עלות הפעימה הראשונה תעמוד על 2.24 מיליארד שקל בשנה. הקצבה תוצמד לשכר הממוצע במשק החל בשנת 2022, ולא מהשנה, כפי שסוכם בספטמבר.

קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקל לחודש לאדם, ותעמוד על 3,270 שקל כבר בפעימה הראשונה. לכך מתווספת הקח"ן (קצבה חודשית נוספת שמקבלים נכים שנקבעה להם דרגת אי כושר) בסכום של 452 שקל שיביאו את הקצבאות להיקף של כ-3,700 שקל לאחר הפעימה האחרונה, כנראה ב-2022. מדובר בסכום נמוך ממה שסוכם בספטמבר, אך אז אוכלוסיית הנכים שקיבלו את ההעלאה היתה מצומצמת יותר. עד כה ניתן קח"ן רק לבעלי נכות רפואית בדרגה 80% ומעלה (בעלי נכויות רפואיות בדרגות נמוכות יותר הסתפקו ב-152-351 שקל עד כה). מעתה יבוטלו דרגות הקח"ן ולמעשה היא תהפוך לחלק מהבסיס של קצבת הנכות. העלות התקציבית של מהלך זה עומד על 250 מיליון שקל. קצבת השר"מ (שירותים מיוחדים) תגדל ב-200 שקל בחודש לשתי הרמות הגבוהות.

מוקדם יותר אמר בדיון בוועדה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כי "בהסכם עם ההסתדרות הסכומים לא היו מדויקים, חישוב מסודר של האוצר הראה זאת. בסוף הפעימות הקצבה תהיה הרבה יותר מ-3,700 שקל בגלל שטרם נקבע תקציב לשנת 2019-2020 ולא יודעים מה יהיה גידול אוכלוסיית הנכים, לא היינו יכולים לדעת מראש מה יהיה גובה החלוקה בשנת 2020. בכל מקרה, נבטיח בחוק שהקצבה לא תהיה פחות מ-3,700 שקל ב-2022 תהיה הצמדה בין 2%-4%, וזה יגיע ל-4,000 שקל". בתגובה קראו נציגי הנכים שהיו בדיון: "מי יודע איפה נהיה ב-2022".

הדיסריגארד (השכר שממנו מתחילים לשלול את הקצבה) יעלה מ-2,800 שקל כיום ל-3,700 שקל. בהצעת החוק המקורית עמד הסכום הזה על 3,500 שקל. הסעיף הזה חשוב במיוחד מכיוון מעודד נכים שלא להיכנס לשוק העבודה. עד סוף שנת 2019 יהיו רשאים שרי האוצר והרווחה להגיש תקנות לאישור ועדת העבודה והרווחה, בהן תפורט הגדלה נוספת של הקצבאות. זאת, במקום ועדה שהיתה אמורה לקום כדי לקבוע בנושא.

מגיש הצעת החוק להעלאת קצבת הנכות, ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר בוועדת הרווחה: "הצלחנו היום לגרום לממשלה בראשות ראש הממשלה הכי אנטי-חברתי להעלות את קצבת הנכות בכ-50%, עשינו את זה על אפו ועל חמתו ולמרות שהוא ושר האוצר ניסו למרוח, לעכב ולקבור באינסוף ועדות. עכשיו נמשיך את המאבק כי עם הממשלה האטומה הזו אין ברירה אלא להיאבק".

"הצעת החוק הממשלתית רחוקה מהצעת החוק המקורית שלי שמשווה את הקצבה לשכר המינימום, היא גם לא עומדת בתנאים שהגענו אליהם בהסכם הפשרה עם ארגוני הנכים וההסתדרות בספטמבר האחרון. לכן אגיש היום מחדש את הצעת המקורית שלי להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום ולא נפסיק להיאבק על העקרונות שלנו. אני מתייחס להעלאה הזאת כתחילתו של מסע ומאבק ממושך עד להשוואת הקצבה לשכר המינימום. נתניהו אולי חושב שהמאבק נגמר, אבל ההצלחה שלנו להעלות את הקצבה היא רק ההתחלה".

"נמשיך להיאבק"

ממטה מאבק הנכים מסרו כי "עם חקיקת החוק הזה מטה מאבק הנכים רואה עצמו משוחרר מהתחייבויותיו, ויצא למקצה שיפורים בגובה הקצבאות, ללא פשרות הפעם. החלטנו לקרוא לחוק בשם חדש: 'חוק עידוד יציאה מחודשת למאבק'.

"התנהלותם ו'רוח המפקד' של נאמני הכלכלה הניאו ליברלית ליברטריאנית קפיטליסטית, שעיקרה הוא כי על החלשים להיכחד מעצם היותם סרח עודף על גב החזקים שרק להם יש זכות קיום, באה לידי ביטוי בקיצוץ וקיזוז כל סכום שהוסכם עליו החל בקצבת הנכות וכלה בדיסריגארד שאמור לעודד נכים להשתלב בשוק העבודה.

"למרות הפשרות מרחיקות הלכת שעשינו בהסכם בהסתדרות, שגם אותם בקושי הצלחנו לבלוע, ורק מתוך תחושת אחריות לגורלם של 330 אלף אנשים וילדים עם מוגבלות נכנענו לתכתיבים שהיו רחוקים מגבולות הגזרה שהצבנו לעצמנו, היום הונח על שולחן הוועדה להכנה לקריאה שניה ושלישית - חוק הרחוק ת"ק פרסה מההסכם ערב כיפור בהסתדרות, ולא זו אף זו, אגף התקציבים אף דאג 'לנעול' את המסגרת התקציבית העתידית תוך רמיסת בג"ץ קיים, וניטרול היכולת שלנו לעתור על ביזיון הבג"ץ המורה לשלם לנכים העוברים עם קצבת הנכות לקצבת זקנה - כל העלאה שתחול על הקיצבאות - בשם השיוויון ולמניעת אפליה".