הסכם עם נאט"ו יפתח דלתות לחברות סייבר ישראליות

שווי המכרזים הביטחוניים שעשויים להיפתח עבור החברות הישראליות מוערך בעד 4.5 מיליארד דולר

אהרון לשנו-יער / צילום: משרד החוץ
אהרון לשנו-יער / צילום: משרד החוץ

שגריר ישראל לנאט"ו, אהרון לשנו-יער, חתם השבוע על הסכם לוגיסטיקה מול סוכנות הרכש של נאט"ו. ההסכם מהווה פריצת דרך עבור חברות ישראליות בתחום הסייבר, אופטיקה, ביטחון ותוכנה. בעקבות החתימה על הסכם, יוכלו חברות ישראליות לקחת חלק במכרזי נאט"ו ולהיות חלק ממאגר היצואנים המורשים של הארגון, דבר העשוי להוות "חותמת כשרות" שתפתח דלתות מרובות לחברות ישראליות שיבחרו לעבוד בנתיב הזה. אל"מ אריק חן, נספח צה"ל בהולנד, בריסל ונאט"ו נכח גם הוא במעמד החתימה על ההסכם. נציגת סיב"ט (האגף ליצוא ביטחוני), מירב דר, יצאה לבריסל לקראת סגירת הפרטים האחרונים.

הרישום במאגר הספקים המורשים של נאט"ו יעשה בישראל באמצעות סיב"ט, על פי מאגר 700 החברות הרשומות שם כיום. המאגר המקביל של סוכנות הרכש של נאט"ו, ה-NSPA, ינוהל מבריסל.

לשנו-יער, המשמש גם כשגריר לאיחוד האירופי, אמר ל"גלובס" בשיחת טלפון מבריסל, כי ההסכם הוא "תוצר של עבודה שנמשכה מספר שנים. מדובר בסוכנות רכש המתאמת את העבודה מול הצבאות של המדינות, וזו דרך המלך להכניס את התעשיות הישראליות לתוך פרויקטים שונים". לדבריו, כל הפיקוח יעשה דרך סיב"ט בישראל, אשר תעביר את המידע לחברות הרלוונטיות ותסייע בפתיחת הדלתות בפרויקטים שונים.

"בנאט"ו מעריכים מאוד את היכולות הביטחוניות של הצבא הישראלי והתעשיות הביטחוניות הישראליות ורוצים את הקשר הזה", הוסיף לשנו-יער.

הפוטנציאל הגלום במספר המכרזים הוא גדול, אך למדינות החברות בנאט"ו עומדת הזכות לבקש שיוגשו הצעות רק מעסקים ביטחוניים הפועלים בתוך מדינות נאט"ו. ישראל אינה חברה בנאט"ו ויש לה מעמד המוגדר כ"בעלת ברית עיקרית שאינה בנאט"ו". הסכם הרכש שנחתם השבוע, הוא ייחודי במסגרת מערכת היחסים בין ישראל לבין נאט"ו. בישראל מעריכים ששווי העסקאות שעשויות להיפתח עבור חברות ישראליות כתוצאה מן ההסכם הזה עשוי להגיע עד ל-4.5 מיליארד דולר, כמו שווי של רכש מצבאות או תעשיות ביטחוניות אירופאיות. ההנחה היא שרוב המכרזים שייפתחו עבור חברות ישראליות יבואו דווקא מן המדינות הקטנות החברות בנאט"ו, ולא מהחברה הבולטת ביותר, ארה"ב.

מנכ"ל אגף הרכש של נאט"ו, פיטר דוהמן, אשר חתם על ההסכם מול לשנו-יער, אמר בהודעתו כי "ההסכם יאפשר לנו לקדם עוד את המגעים בין מומחי הלוגיסטיקה של נאט"ו, ויועיל לא רק לישראל אלא גם למדינות עם פוטנציאל רכש כלכלי החברות בנאט"ו".

מערכת היחסים בין ישראל לנאט"ו הייתה תקועה וקפואה בשנים האחרונות, לאחר אירועי משט המרמרה. טורקיה, שהיא חברה בולטת בנאט"ו, עיכבה כל פעילות של הארגון מול ישראל. רק אחרי שנחתם הסכם הפשרה עם טורקיה, נסללה הדרך לנציגות הישראלית בנאט"ו להגיע להישגים, אחד מהם הוא ההסכם שנחתם בשבוע האחרון.