אלביט מערכות ראייה נמכרת לחברה שווייצרית ב-32 מיליון דולר

החברה הישראלית הנסחרת בוול סטריט תימכר ל-Uster Technologies ■ הקלוזינג מתוכנן לרבעון השני של 2018 ■ איך הגיעה החברה משווי אפסי לאקזיט שכזה?

רצפת המסחר של הבורסה בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רצפת המסחר של הבורסה בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת אלביט מערכות ראייה (EVS)  הישראלית חתמה היום (ב') על הסכם למכירתה לחברת Uster Technologies השווייצרית תמורת 32 מיליון דולר. עסקת המכירה, שתבוצע בדרך של מיזוג משולש הופכי, מותנית באישור אסיפת בעלי המניות של EVS. השלמתה מתוכננת לרבעון השני של 2018.

חברת EVS עוסקת בפיתוח מערכות ראייה ממוחשבות לענף הטקסטיל העולמי. החברה הוקמה בשנת 1992 כחלק מקבוצת אלביט ההיסטורית ומעסיקה כיום כ-50 עובדים, מתוכם 24 בישראל.

בשנת 1996 הונפקה EVS בנאסד"ק לפי שווי של 150 מיליון דולר, אבל בתוך שנים בודדות איבדה את עיקר שוויה וכבר תקופה ארוכה שמניות החברה נסחרות "מעבר לדלפק" (כלומר, בין הברוקרים). מחיר המניה בעסקת המכירה עומד על 3.4 דולרים ומשקף פרמיה של כ-17% מעל מחיר הסגירה ביום שישי האחרון.

בעלי המניות הגדולים ב-EVS הם שמואל כהן (17.1%), ירון מנשה (17.3%) ואבי גרוס (18.1%). כהן ומנשה רכשו את החזקותיהם בחברה לפני כשמונה שנים, כשהייתה על סף חדלות פירעון, ותחת הנהגתם עברה למסלול רווחיות וצמיחה. כהן ומנשה, שרכשו את מניותיה של חברת מבטח שמיר, סיפרו לפני שנים אחדות ל"גלובס" על הדרך שעשו בשיקום החברה. "הגענו משווי כמעט אפסי ל-13 מיליון דולר, ואנחנו חושבים שזאת רק ההתחלה", אמרו אז. כעת נמכרת כאמור EVS ב-32 מיליון דולר.

את שנת 2016 סיימה EVS עם צמיחה של 11% בהכנסות ל-10.1 מיליון דולר ועם רווח נקי של 2 מיליון דולר. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הציגה החברה הכנסות של 7.3 מיליון דולר ורווח נקי של 1.2 מיליון דולר.

החברה הרוכשת נחשבת למובילה עולמית בפתרונות בקרת איכות לתחום הטקסטיל, עם יותר מ-4,000 לקוחות ב-75 מדינות. לדברי EVS, מתכוונת חברת Uster להמשיך את הפעילות בישראל במטרה לתמוך במוצרים הקיימים ולפתח את המוצרים העתידיים של החברה.