הנקראות ביותר

טראמפ ממלא הבטחות בחירות - על חשבון הרשויות המקומיות

השבוע פרסם הממשל בארה"ב את תוכנית ההשקעות בתשתיות שאמורה להניב השקעות של יותר מטריליון דולר על פני 10 שנים ■ עפ"י התוכנית, האחריות למימון העבודות עוברת במידה רבה לממשלי המדינות והרשויות המקומיות, מה שצפוי להיתקל בהתנגדות מצד שתי המפלגות הגדולות

שלטי מחאה על תוכנית התשתיות של טראמפ/ צילום: Leah Millis ,  רויטרס
שלטי מחאה על תוכנית התשתיות של טראמפ/ צילום: Leah Millis , רויטרס

ממשל טראמפ פרסם שלשום (ב') את תוכנית ההשקעות בתשתיות שעוררה ציפייה רבה לאחר שעמדה במרכז הבטחות הבחירות שלו. התוכנית הורחקה בסולם העדיפויות בשנת כהונתו הראשונה של הנשיא, כאשר הבית הלבן ניסה ללא הצלחה לשנות את מערכת שירותי הבריאות, ואחר כך חוקק את קיצוצי המס בהיקף 1.5 טריליון דולר.

התוכנית מנסה להחליף עבודות ציבוריות מסורתיות במימון פדרלי במערכת חדשה של תמריצים שמיועדת לגרום לממשלי מדינות ורשויות מקומיות לגייס כספים משלהן לשיפור של תשתיות מקומיות.

הממשל אומר שתמריצים בסך 100 מיליארד דולר בעשר שנים יניבו השקעות כוללות של יותר מטריליון דולר בכבישים, גשרים, רכבות ומערכות מים. הרעיון הוא שוושינגטון תספק סיוע ללא יותר מ-20% מעלות כל פרויקט חדש. התוכנית מעבירה את האחריות למימון עבודות ציבוריות חדשות מהממשל הפדרלי אל הערים והמדינות. עם זאת, עדיין לא ברור אם הממשל יממן את ההוצאה הפדרלית הישירה שכלולה בתוכנית, 200 מיליארד דולר.

הממשל הטיל למעשה על הקונגרס לאתר את מקורות החלק הפדרלי המתוכנן של הכסף, כאמור 200 מיליארד דולר, וזהו אתגר קשה שבעתיים לאחר שהנשיא טראמפ חתם בשבוע שעבר על הסכם התקציב הדו-שנתי.

הצעתו של טראמפ ניצבת בפני התנגדות חזקה בקונגרס, של שתי המפלגות - בייחוד הדמוקרטים - שספקניות כלפי כל תוכנית שלא יוצרת מימון ברור לטיפול בתשתיות המתיישנות בארה"ב. המחוקקים גם מטילים ספק בכך שהשקעה פדרלית קטנה תספיק כדי ליצור את בום ההשקעה הנחוץ בתשתיות.

עוד בנושא וול סטריט ושוקי עולם


הגירעונות הגבוהים יותר שנובעים מקיצוצי המס ומסעיף ההוצאות שאושר בשבוע שעבר יהפכו את תוכנית מימון התשתיות של טראמפ ל"ירייה מוחלטת באפילה", אמר אנדי לפרייר, אנליסט בחברת המחקר קורנרסטון מקרו.

"הרפובליקאים בבית הנבחרים לא יסכימו לתקציב תשתיות שמוסיף לגירעון. תהיה לכך התנגדות חזקה", הוא אמר.

בבית הלבן אומרים שהתקציב שאושר כולל כמה סעיפי הוצאה למימון 20 מיליארד דולר בשנה שנחוצים למימון שדרוג התשתיות. יועצי הנשיא גם לא נענו לקריאות של ארגונים כמו לשכת המסחר האמריקאית להעלות את מסי הדלק לנהגים לראשונה מתחילת שנות ה-90 כדי לממן את ההשקעה בתשתיות.

העלאות מס מקבלות יחס ספקני בקונגרס, בייחוד אחרי קיצוצי המס בהיקף 1.5 טריליון דולר בעשור הקרוב, והכניסה לשנת בחירות הביניים לקונגרס. טראמפ עלול גם להתקשות לשכנע חברים בקונגרס לאשר קיצוצים עמוקים בהוצאה הנוכחית.

התקציב של טראמפ, אם יבוצע, יקצץ תוכניות תשתית קיימות, ויפגע אולי במיזמים חשובים שאמורים להתבצע בחודשים הקרובים. לדוגמה, הממשל מציע לחסוך יותר מ-1.4 מיליארד דולר על ידי ביטול תוכנית "התחלות חדשות" במשרד התחבורה הפדרלי, אם כי הוא יתיר פרויקטים שכבר חתמו על הסכמי מימון באמצעות המענקים הללו.

פרויקטים בסכנה

ביטול מענקי "התחלות חדשות" יסבך את המאמצים לפתח תוכניות מימון לפרויקטים כמו המנהרה החדשה המוצעת מתחת לנהר ההדסון בין ניו-ג'רזי לניו-יורק סיטי. מנהרה זו היא אחת ההבטחות הגדולות של מושלי שתי המדינות הללו לבוחריהם.

בלוס אנג'לס, פקידים עירוניים מזהירים שהם חייבים לחתום בקרוב על מענק בסך 1.3 מיליארד דולר במסגרת "התחלות חדשות" כדי להתחיל בביצוע השלב השלישי של הרחבת "הקו הסגול" של הרכבת התחתית בעיר. הקו זה חייב להיות מוכן עד למשחקים אולימפיים שהעיר תארח ב-2028.

מושל טנסי, ביל הסלאם, רפובליקאי, יצא מפגישה עם הנשיא ויועציו בבית הלבן כשהוא משבח את מאמצי הממשל, אבל הוסיף שהמדינות זקוקות לממשל ולקונגרס כדי לממן מחדש את "קרן הכבישים המהירים", שמספקת את רוב המימון התחבורתי הפדרלי למדינות.

בכיר בבית הלבן אמר השבוע שהממשל מאמין שיש לו כעת תמיכה גדולה יותר בקיצוצים של פוליטיקאים מקומיים, שיתמכו בגיוס חלק גדול יותר מהמימון לשיפור תשתיות תמורת קבלת יותר שליטה בפרויקטים השונים.

הסלאם, מושל טנסי, אמר אתמול שהובטח לו שטנסי תקבל אשראי למימון חבילת עבודות על תשתיות שהיא אישרה בשנה שעברה, אם הממשל יצליח לעבור לשיטת המענקים הפדרליים מבוססי התמריצים.

אבל ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, דמוקרט שהבית הלבן מציג כמי שכבר אימץ את מודל גיוס הכספים המקומיים לפרויקטים גדולים של תחבורה, התרשם פחות מתוכנית הבית הלבן.

"כל תוכנית פדרלית צריכה להביא דולרים ריאליים, ולא להגדיל את הנטל על הרשות המקומית כאשר וושינגטון אינה רוצה להוביל את הפרויקט", אמר גרסטי, והוסיף שהממשל צריך לספק את "החלק ההוגן" של המימון. "הם לא יכולים לסמוך על הדולרים שלנו, אם הם לא מביאים את הדולרים שלהם".

חבר בית הנבחרים ג'ון ירמות מקנטקי, הדמוקרט הבכיר בוועדת התקציבים בבית, אמר לכתבים אתמול שהעברת ההצעה של הממשל בקונגרס תהיה "קשה מאוד". הדמוקרטים מוכנים, לדבריו, לדון בכל הצעה, "אבל אנחנו חושבים שההצעה הזו (להעמסת מימון התשתיות על הרשויות המקומיות) היא לחלוטין לא ראויה, ונשענת יותר מדי על השקעה פרטית ספקולטיבית".

"לא הולכת להיות תמיכה דמוקרטית גדולה בהצעה הזו", הוא אמר על ההצעה של טראמפ.

לכתבה הקודמתהאם מלחמת הבנקים בביטקוין צריכה להדאיג אותנו?