"עשינו מאמצים אדירים להביא את EVS לאיפה שהיא היום"

8 שנים לאחר שרכשו את השליטה באלביט מערכות ראייה מידי מאיר שמיר, מוכרים אותה סם כהן וירון מנשה בשווי של 32 מיליון דולר - יותר מפי 10

לפני קרוב לשמונה שנים עמדה חברת EVS  (אלביט מערכות ראייה) בפני פשיטת רגל, כשנסחרה בשווי 3 מיליון דולר מעבר לדלפק בארה"ב וחובותיה הגיעו ל-7 מיליון דולר. מאיר שמיר, שהיה בעל המניות הגדול בחברה באמצעות חברת מבטח שמיר, התייאש ממצבה ומכר את החזקותיו בה לשני מנהלים לשעבר בה: סם (שמוליק) כהן וירון מנשה, בעסקה שכללה גם הסדר חוב עם הבנקים.

בשנים שחלפו מאז, הובילו כהן (כמנכ"ל) ומנשה (כסמנכ"ל כספים) את החברה לרווחיות ואתמול דווח על מכירת EVS לחברה השוויצרית Uster בעסקה של 32 מיליון דולר, יותר מפי 10 משוויה כשכהן ומנשה רכשו אותה. EVS, שפוצלה בעבר מאלביט, הונפקה ב-1996 בוול סטריט לפי שווי של 150 מיליון דולר. החברה מייצרת מערכות לבחינת איכות הייצור שמטרתן להגביר יעילות ולשפר את המוצר ומתמקדת בשוק הטקסטיל.

"קנינו את החברה לא בהרבה כסף, אבל היא הייתה על סף פשיטת רגל", אומר היום מנשה ל"גלובס". סכום הרכישה לא דווח אז, וגם היום מנשה לא מסגיר אותו, אך אין ספק שהשניים נהנים מרווח מכובד במכירה ל-Uster. כהן מחזיק ב-16.9% מהמניות ומנשה ב-17.1% ובמכירה הם יקבלו כ-5.5 מיליון דולר כל אחד.

"עשינו מאמצים אדירים להביא את החברה מאיפה שהייתה אז ועד היום", אומר מנשה. "התחלנו ממינוס מאוד גדול, עם חובות לכולם - עובדים, ספקים, בנקים, המדען הראשי - היינו חייבים לכל העולם ועבדנו מאוד קשה, בלי עזרה של אף אחד למעט אבי גרוס שנכנס בדרך ונתן פוש כלכלי וקשרים בהודו ובסין". גרוס, המחזיק כיום ב-18.1% ממניות EVS, נכנס להשקעה בחברה ב-2012 בהשקעה של כמה מאות אלפי דולרים.

לדברי מנשה, "זה לקח לנו שמונה שנים. אמנם חשבנו שזה יהיה יותר מהר, אבל הצלחנו להבריא את החברה, להביא אותה לרווחיות ולמצב שיש לה 4 מיליון דולר בקופה בלי חובות לבנקים. זו חברה נקייה ומרוויחה, וזה מה שאיפשר את המכירה".

עסקת המכירה כפופה לאישור בעלי המניות, כשנדרש רוב רגיל והוא כבר מובטח למעשה, בתמיכת כהן, מנשה וגרוס. כהן מסר אתמול כי "על רקע הקשיים שלנו בהצגת צמיחה בהכנסות לבעלי המניות שלנו, הדירקטוריון וההנהלה החליטו לבחון בשנה וחצי האחרונות את האפשרויות, כולל דיונים עם רוכשים ומשקיעים פוטנציאליים".

מנשה מציין כי "לפני שנה וחצי החלטנו שכדי לגדול צריך תשתית גדולה יותר. ראינו שאנחנו מוכרים ומרוויחים יפה, אבל אין הרבה צמיחה. התחלנו לחפש שותפים ודיברנו עם Uster ושתי חברות גרמניות. Uster חברה עם מעל 100 שנות ניסיון בטקסטיל ועם 4,000 לקוחות ב-75 מדינות. יש לה חברות בנות בסין, ברזיל, ארה"ב וטורקיה. ברגע שהתחלנו לדבר עם שלוש החברות, הדיונים עם Uster צברו תאוצה והיה ברור ששיתוף פעולה בלבד זה קטן מדי בשבילה, והיא תרצה לרכוש את EVS".

פתרון כולל: "מהחוט עד הבד"

בעוד ש-EVS מתמקדת בבדיקת הבדים עצמם ובעיקר בטקסטיל טכני (כריות אוויר לרכב, חיתולים וכדומה), Uster בודקת את הכותנה והחוטים בשוק הטקסטיל הכללי. "היא סטנדרט בעולם בקרת האיכות של כותנה וחוטים", אומר מנשה, שמוסיף כי עם EVS תוכל Uster להציע פתרון כולל, "מהחוט עד הבד". באוגוסט התקבלה הצעה ראשונית לרכישת EVS ב-25-31 מיליון דולר ולאחר מכן בוצעה בדיקת נאותות, בכירי הרוכשת ביקרו בארץ והוסכם על הרכישה. כחלק מהתהליך, BDO העריכה את שווי EVS ב-30 מיליון דולר.

מה צפוי עכשיו לחברה?

"Uster מתכוונת להשאיר את החברה פה איך שהיא, עם הפיתוח והייצור. כמובן שהשיווק והמכירות יהיו חזקים יותר באמצעות התשתית שלה, ואני מאמין שהייצור פה יגדל, כי Uster תוכל להפיץ יותר. היום יש בכל החברה 50 עובדים, מתוכם 24 בישראל. יש כיום 10 אנשי פיתוח ולפי שיחות עם Uster, אנחנו מאמינים שהמספר יכול לגדול. ב-Uster מאמינים מאוד בישראל ושמעו הרבה על ההיי-טק הישראלי, כך שהם ישקלו לפתח פה עוד דברים לשוק הטקסטיל ו-EVS תהיה פלטפורמה טובה".

אתה וכהן נשארים בחברה?

"הם מאוד רוצים שנישאר בחברה, הם מכירים את EVS מעל 20 שנה והתרשמו ממה שעשינו בה. ב-Uster ביקשו שנישאר, ואמנם לא חתמנו על משהו מחייב, אבל אני בהחלט מאמין שנישאר כמה שנים. Uster היא חברה טובה לשתף איתה פעולה ואנחנו מאמינים מאוד בעתיד של EVS, עכשיו אפילו יותר".

לא תקחו קצת חופש אחרי 8 שנים אינטנסיביות?

מנשה צוחק. "אין לנו הרבה זמן לחופש. אמנם לא נהיה יותר חברה ציבורית, אבל לעבוד עם מנהלים שוויצרים, זה לא יותר קל. מתוכננות לנו הרבה פגישות ועבודה על האינטגרציה".

EVS - תעודת זהות

■ עיסוק: מייצרת ומשווקת מערכות להגברת יעילות ושיפור המוצר עבור שוק הטקסטיל

■ מיקום: קיסריה

■ מספר עובדים: 50, מתוכם 24 בישראל

■ הכנסות ינואר-ספטמבר 2017: 7.3 מיליון דולר

■ רווח נקי ינואר-ספטמבר 2017: 1.2 מיליון דולר