כחלון על התקציב: אני עיוור צבעים בנושא של חלוקת משאבים

שר האוצר בנאום מיוחד להצגת תקציב המדינה ל-2019: "זה התקציב החברתי השלישי שאנחנו מביאים במהלך הכנסת הנוכחית, והוא מהווה המשך ישיר למהפכה החברתית שאנו מובילים בישראל בשנים האחרונות" ■ "המשק חזק; אנו מנהלים מדיניות כלכלית אחראית"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר האוצר משה כחלון נשא היום (ג') אחר-הצהריים נאום מיוחד להצגת תקציב המדינה לשנת 2019.

כחלון החל את נאומו בהתייחסות להעלאת קצבאות הנכים, שאושרה אמש (ב') על-ידי הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. "אתמול הכנסת אישרה תיקון עוול של הרבה מאוד שנים שנגרם לאוכלוסיית הנכים", אמר שר האוצר, והודה לראש הממשלה ולשורת אישים, שבלעדיהם "תיקון העוול הזה לא היה קורה".

מליאת הכנסת אמורה להצביע על אישור תקציב המדינה בקריאה ראשונה במהלך הישיבה, הצפויה להתמשך אל תוך הלילה. 

כחלון הודה במיוחד לח"כ אלי אללוף, אותו כינה גם "הגדול מכולם", והזכיר גם את ח"כ דוד ביטן.

"התקציב שאני מציג לכם היום הוא התקציב החברתי השלישי שאנחנו מביאים במהלך הכנסת הנוכחית", אמר שר האוצר. "התקציב הזה הוא המשך ישיר למהפכה החברתית שאנחנו מובילים בישראל בשנים האחרונות. אמרו לי 'זה יהיה תקציב קל', אבל תקציב קל הוא לא בהכרח תקציב טוב, כי אי-אפשר להרחיב בו לקשישים לנכים, להעלות שכר מינימום אם אתה עושה רק 2% (הגדלה) של מה שנקרא טייס אוטומטי. על הרקע הזה התקבלה החלטה להגדיל את ההוצאה האזרחית".

שר האוצר אמר עוד כי "אני עיוור צבעים בנושא של חלוקת משאבים, שמאל-ימין, ערבים, יהודה ושמרון או מרכז הארץ. זאת תפיסת העולם שלי, ואנחנו מיישמים אותה".

"מדיניות כלכלית אחראית" 

"המשק הישראלי הוא משק חזק, ומצבו טוב", אמר כחלון. "אנחנו נמצאים בצמיחה ובגירעון נמוך וביחס חוב-תוצר הנמוך באופן חסר תקדים, אבל מאחורי ההצלחה הזאת עומדים אנשים. שכבת מעמד הביניים נשחקה בשנים האחרונים, ואני רואה שהיא הולכת ומתעבה עם ההקלות בצהרונים, במיסוי. אני מקווה שהקבוצה הזאת תחזור לגודל האמיתי שלה.

"עוד משהו שאני גאה בו במיוחד זה שבכל הדוחות האחרונים אנחנו רואים שההכנסה הפנויה של השכבות החלשות באחוזים גדלה יותר משל העשירים.

"זה תקציב שלישי רצוף של הורדת מסים, כל התוכניות מבוצעות לצד תוכנית הדגל של מחיר למשתכן. הקרקע של המדינה היא כבר לא משאב שמספסרים בו. 'נטו הוזלות' היא מהלך בהיקף של 800 מיליון שקל".

כחלון הוסיף בפנותו אל ראש הממשלה: "אנחנו מנהלים מדיניות כלכלית אחראית. נתוני המאקרו חשובים לנו, זה חלון הראווה שלנו מול העולם ומול חברות הדירוג, אבל אנחנו גם גאים בתוכניות החברתיות שלנו. כל אדם אצלנו הוא לא מספר באקסל אלא עולם ומלואו, ואני נושא באחריות בטיפול בקבוצות האלה שהוזנחו במשך שנים, ורואה בזה שליחות. אני יודע שזה לא תמיד מספיק, אבל אם ניקח את 3 השנים האחרונות, רואים את השינויים שהתחוללו במדינה כמעט בכל התחומים". 

ההוצאה הציבורית גדלה

כחלון ציין כי ההוצאה הציבורית בתקציב 2019 גדלה. הוא הביא כדוגמה את הגדלת סל התרופות וסיפר כי שבועיים לפני ישיבת וועדת הסל נפגש עם יו"ר הוועדה, רוני גמזו, והפציר בו להכניס תרופה לילדים לסל, תוך הבטחה שאם לא יהיה כסף - הממשלה תממן את התוספת הנדרשת.

כחלון ציין כי בתקופת כהונת הממשלה הנוכחית ב-3 השנים האחרונות גדל תקציב החינוך ב-38%, ותקציב הבריאות גדל ב-60%. הוא אמר כי הפחתת מסים ורפורמות מבניות מאפשרות למשק לצמוח. שכר המינימום כבר הגיע ל-5,300 שקל, ויש קליטת אלפי עובדי קבלן לשירות הציבורי.

לדבריו, "אמרו שלא נצליח לצלוח שנה ראשונה, וברוך השם אנחנו כבר בתקציב החמישי. כן ירבו תקציבים כאלה".

במענה לקריאות ביניים מצד חברי הכנסת מהאופוזיציה השיב כחלון כי "רק 5 שנות תקציב, לא צריך יותר. נמשיך להוביל את הכלכלה ברגישות לכל העדות במדינת ישראל - לא חשוב אם אתה גר ברבבה, בתל-אביב, בקריית שמונה, בטייבה, בירושלים, חשוב לציין את ירושלים.

"לא נעים לי להגיד לחבריי מהאופוזיציה - אני מבין את הייעוץ הפוליטי, אבל אני חושב שיהיה לכם קצת קשה להצביע - המצע שלכם הוא כולו פה בתקציב. זה מצע טוב. מצוין. תמיד היו, ראינו גם בתנ"ך, קבוצה שדיברה וקבוצה שעשתה. אנחנו משתפים פעולה, אנחנו לא נגד, אבל אם תרצו, המצעים שלכם פה - אני יכול להעביר לכם אותם. אני חושב שגם אתם, ערביי ישראל - טיבי, חשבתי שתצעק - המצע שלכם כאן".