צפו: פרויקט הספינות האוטונומיות הגדול מסוגו בעולם

סין כבר בנתה שדה מבחן בים הדרומי, לא הרחק מנמל הונג-קונג הסואן, לבחינת פיתוח של ספינות אוטונומיות וגם חברת דרפה (DARPA) האמריקאית ערכה טבילת מבחן לכלי שיט לא מאויש נגד צוללות ■ כל הפרטים בווידאו

ספינות אוטונומיות / צילום: רויטרס
ספינות אוטונומיות / צילום: רויטרס

הדבר הבא בעולם המים הוא ככל הנראה ספינות אוטונומיות לא מאוישות. מי שעומדות בחזית הפיתוח הן סין וארה"ב. סין למעשה כבר החלה בבניית שדה מבחן עבור אוניות לא מאוישות. בנייתו של שדה המבחן הנושא את השם וונשאן החלה בשבת האחרונה והוא ממוקם בים הדרומי, לא הרחק מנמל הונג-קונג הסואן. האוניות יבחנו את הטכנולוגיה האוטונומית במרחב של כ-360 קמ"ר.

לדברי אתר המודיעין הסיני מדובר בפרויקט הגדול מסוגו בעולם והוא נעשה בשיתוף עם האוניברסיטה לטכנולוגיה של ווהאן (WUHAN). האוניברסיטה החלה בפיתוח של הטכנולוגיה האוטונומית עבור ספינות סיניות כבר לפני מספר שנים.

לפני כשבוע הושלמה סדרת ניסויים ראשונה של ספינות לא מאוישות שערכו פטרולים בנהר פרל (PEARL) ליד מחוז דונגואן. בטווח הרחוק הטכנולוגיה הזאת תאפשר לסין לאבטח בשלט רחוק את השטח הטריטוריאלי הימי שלה, אשר ידוע בעושר משאביו הטבעיים.

גם חברת דרפה (DARPA) האמריקאית ערכה טבילת מבחן לפני כשבוע לכלי שיט לא מאויש נגד צוללות אשר על פיתוחו מופקד המשרד האמריקאי לחקר הימאות. לדברי המשרד יוכל כלי השיט בעתיד לגמוע מרחקים של אלפי ק"מ בטווח זמן של חודש להפלגה. שיתוף הפעולה בין חברת דרפה למשרד האמריקאי לחקר הימאות החל לפני כשלוש שנים כאשר התוכנית היא, במידה והניסויים יוכיחו את עצמם, לשלב את הטכנולוגיה בפעולות מבצעיות של חיל הים האמריקאי.