דונרשטיין נסוג מרכישת מפעל נגב קרמיקה: "אין היתכנות כלכלית"

הבעלים של רב-בריח, התעשיין שמואל דונרשטיין, שהביע בחודשים האחרונים עניין רב ברכישת המפעל שמעסיק כ-140 עובדים, הודיע הבוקר לשר הכלכלה אלי כהן וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי הוא נסוג מהמהלך ■ "דורנשטיין מלכתחילה לא היה רוכש פוטנציאלי אלא חיפש כותרות בעיתונים בלבד"

נגב קרמיקה ירוחם  / צילום: איל יצהר
נגב קרמיקה ירוחם / צילום: איל יצהר

התפתחות מדאיגה במשבר שבמפעל נגב קרמיקה בירוחם: הבעלים של רב-בריח, התעשיין שמואל דונרשטיין שהביע בחודשים האחרונים עניין רב ברכישת המפעל שמעסיק כ-140 עובדים, הודיע הבוקר (ד') לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, וליו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן כי הוא נסוג מהמהלך: "לצערי, למרות ניסיונות רבים וכסף רב אשר הושקע על ידי קבוצת רב-בריח, לא הצלחנו להגיע לעמק השווה עם קבוצת נגב על התנאים המסחריים שיאפשרו לנו לקבל לידינו את המפעל ולהפעילו לאורך זמן וזאת מבלי להעמיד את קבוצת רב-בריח בסיכון רב", כתב דונרשטיין והוסיף: "לפי תפישת עולמי, עסקה כזו, טוב שתיעשה בין קומה מרצון למוכר מרצון ואין כל כח שיכול לאלצה אם שני הצדדים אינם יכולים לגבש יחדיו את תנאיה לטובת שניהם".

במכתבו לשר הכלכלה וליור ההסתדרות הוסיף דונרשטיין וכתב כי "קבוצת נגב מנהלת מו"מ עם קבוצות נוספות, ובשל העובדה שאיננו רוצים להוות גורם מעכב ולטובת ירוחם ועובדי המפעל הנני נאלץ להודיעכם כי הודעתי לקבוצת נגב כי אין אנו רואים היתכנות כלכלית בביצוע העסקה".

עם זאת, דונרשטיין מציין "כי במידה ויחולו שינויים וקבוצת נגב תרצה לחזור לשולחן המו"מ- נשמע תמיד לנסות ולקיים את העסקה".

דונרשטיין מגלה עניין מאז נובמבר האחרון ונקט בשורה של מהלכים בניסיון לאפשר אותה וזאת, לאחר שבאמצע אוקטובר הודיעה קרן ויולה, הבעלים של קבוצת נגב על סגירת המפעל בירוחם, פיטורי כל עובדיו והפעלת חנויות הרשת שלה על תוצרת מיובאת. עוד טרם הודיעה על כוונתה לסגור את המפעל, רוב המוצרים שנמכרים ברשת החנויות שלה היו מיובאים. במפעל שבירוחם מיוצרים אריחי פורצלן והוא הוקם בתקופה שבה הרשת היתה בבעלות אפריקה תעשיות.

במסגרת ניסיונותיו לרכוש את המפעל בירוחם, דונרשטיין ביקר בו כמה פעמים ואף שכר את שירותיה של חברת הייעוץ BDO לאיסוף וניתוח של נתונים על מצבו של המפעל.

מקבוצת נגב נמסר בתגובה כי היא הביעה נכונות להעביר לדונרשטיין סך ששווה לכ 15 מיליון שקל- כדי שהעסקה תחתם בימים הקרובים וזאת לא יאוחר מסוף החודש.

בהתייחס לטענה שנגב מסרבת להתחייב על רכש עתידי מהמפעל בירוחם נמסר כי "נגב לא תתחייב לרכישת אריחים, שכן אינה יודעת מה המפעל ייצר, אילו דגמים יפתח, באיזו איכות ובאיזה מחיר כך שאין ביכולתה של הקבוצה להתחייב על כך. נשמח לרכוש אריחים מהמפעל בעתיד- שכן קיימת מבחינתנו עדיפות לרכש מקומי".

מקבוצת נגב נמסר: "קבוצת נגב הייתה הראשונה להצהיר כי למפעל האריחים היחיד בארץ שנמצא בירוחם אין התכנות כלכלית ולכן לפני כארבעה חודשים נאלצה לסגור אותו. כפי שנגב סברה, דורנשטיין מלכתחילה לא היה רוכש פוטנציאלי אלא חיפש כותרות בעיתונים בלבד. דורנשטיין צוטט בסיור שערך בעבר במפעל כאומר: 'אצלי ועד לא יהיה', מה שלמעשה סגר את הגולל על סיכויי ההצלחה בקיום העסקה.

"למרות הרצון והניסיון המתמשך למצוא פתרון תעסוקתי לעובדים, לא נראה כרגע שיהיה למפעל רוכש וזאת למרות שנגב הסכימה למסור את המפעל ללא תמורה ואף הגדילה לעשות ולאחרונה הציעה להעניק הטבות בגובה של 15 מיליון שקל למי שירכוש אותו מתוך ראיית טובת העובדים לנגד עיניה".