טוס ורוץ

התרחבותה וגיוונה של קהילת הרצים הביאו לצמיחה של ז'אנר תיירות חדש, חופשות ריצה. לא (רק) מרתונים בחו"ל, אלא היכרות עם יעד תוך כדי ריצה בנופים יפים, במגוון של יעדים ודרגות קושי >

יש אנשים שבעיניהם חופשת ריצה היא אוקסימורון, ואף על פי כן, העת האחרונה מוכיחה שבעבור לא מעט אנשים, הצירוף הזה עובד היטב. טרנד הריצה הכה פופולרי הביא לצמיחתו של ענף תיירות חדש, שכל-כולו חופשות ריצה. אומנם הרעיון בחופשה הוא להתנתק משגרת היומיום, אבל השטח מצמיח אנשים שהריצה היא חלק מהיומיום שלהם, והם אינם מבקשים להתנתק ממנה. להיפך, הם רוצים דווקא לשלב את אהבתם זו גם בחופשה בחו"ל, ומבחינתם זה לא נתפס כניגוד, אלא כשילוב מנצח שבו הם נהנים משני העולמות.

אחרי שספורטאים רבים הרכיבו בעצמם חבילות שכאלה, זיהו גורמים בענף התיירות את המגמה והחלו להתמקצע. בזכות הביקוש, יכול היום כל ספורטאי להיעזר בסוכנים ובחברות טיולים שהפכו למומחים בתחום. אלה מעניקים מענה מקצועי הכולל ארגון נסיעות למרתונים וחופשות פעילות, גם לכל המשפחה, כולל כל השירותים הכרוכים בכך. אפילו חברת אל על החלה לפרסם באתר שלה מסלולי ריצה מפורטים ביעדים שונים, כדי לקלוע לטעמם של הרצים.

מרתון תאילנדי

אין הכוונה לנסיעות למרתונים בחו"ל, להיט ותיק. אלפי ישראלים טסים מדי שנה למרתונים בפריז, לונדון, ברלין, וינה ואפילו לניו יורק. יש ביניהם רצים עצמאיים, קבוצות ריצה וגם כאלה שסוחבים איתם את כל המשפחה. ליעדים הללו מצטרף בימים אלה יעד חדש ומפתיע בהקשר של מרתון: תאילנד. מתברר שביעד הנופש הכה חביב על ישראלים, מתקיימים לא פחות משישה מרתונים בשנה, ומשפחות מטיילות יכולות לשלב בחופשה המשפחתית גם השתתפות באחד המרתונים - נופש וספורט.

"אף ספורטאי לא יטוס במיוחד לתאילנד כדי להשתתף במרתון", אומר עפר פדן, מנכ"ל חברת מרתון ישראל המארגנת את החופשות הללו, "אבל הנחת היסוד היא שאפשר יהיה לשלב את זה עם החופשה המשפחתית. לכן חברנו ללשכת התיירות של תאילנד בישראל ובאמצעותה למארגני המרתונים שם, ובשיתוף עם חברת תיירות במקום אנחנו מציעים שירות בתפירה אישית. ישראלים שירצו לרוץ במרתון פוקט, בנגקוק או צ'אנג מאי, יוכלו לקבל שירות מותאם כולל רישום, טיסות, מלון ועוד, וכך לקחת חלק באירוע ספורט במהלך חופשה משפחתית". לדברי פדן, יש היענות מפתיעה, וביוני 2018 ירוצו בפוקט לא מעט ישראלים.

השלב הבא בהתפתחות תיירות הריצה הוא חופשות ריצה ייעודיות, שבהן הספורט הופך למרכיב משמעותי. לילך דומינגז, שעוסקת בתקשורת והפקת אירועים, מספרת שהיא אוהבת לרוץ ומבחינתה, הריצה עם חברות פעם בשבוע היא "בריחה" למקום של העצמה הדדית. אחרי שרצה פעם אחת במהלך חופשה והרגישה כמו מקומית, החליטה שאת החוויה היא תשכפל גם לנשים אחרות. כך נולד המיזם "רצות על העולם" (Run The View) שהושק בנובמבר האחרון, כשדומינגז יצאה לראשונה עם קבוצת נשים לברצלונה.

מבחינתה, מדובר בחופשת לייף סטייל אקטיבית שכוללת אימוני ריצה יומיומיים לצד פעילות תוכן מעשירה (סדנאות, סיורים, ארוחה משותפת ועוד). "זה לא טיול מאורגן, ויש גם זמן פנוי. המטרה היא להזכיר לנשים שרגילות לרוץ על מסלול החיים, לא לשכוח את הדרך, לצאת מהמסלול ולשלב דברים שהן אוהבות. ליהנות מכל העולמות ולחזור עם אנרגיה טובה ומרץ לשגרה". הטיול נמשך ארבעה ימים, ולכל קבוצה מתלווה מאמנת. בחודש מארס תצא קבוצה נוספת לברצלונה ויהיו גם יעדים נוספים. אגב, בעקבות המיזם החליטה דומינגז להפוך את התחביב למקצוע, והחלה קורס מדריכי ריצות ארוכות במכון וינגייט, ולטיולים הבאים תצא כבר כמאמנת.

ריצה כחלק מלייף סטייל

חברה נוספת שהצטרפה למגמה היא "אקטיב פלנט" של דפנה שולמן, המשווקת טיולי ריצה ביעדים פחות מוכרים באירופה. שולמן זיהתה את הצורך בטיולי קונספט ספורטיביים, החלה עם טיולי סאפ, עשתה טיול טריאתלון ובקרוב ייצא גם טיול הריצה הראשון. "התיירות היום מאוד זמינה וטיולים שמחברים בין נופש לתחביב ספורטיבי בקבוצה קטנה, זה כיוון שהולך ותופס. קהילת הרצים הולכת וגדלה ואין לה מענה כי התיירות בתחום עוסקת בסידורי טיסה ולינה בלבד ואנחנו מביאים רעיון של חופשת ריצה - Run For Fun".

הטיולים נמשכים ארבעה עד חמישה ימים ביעדים קרובים, אבל בחבלי ארץ פחות מתוירים. יש שילוב של ריצת כביש ושטח בנופים יפים יחד עם פעילויות ואטרקציות תיירותיות כמו סיור ביקב, טיול באתר טבע, סיור מודרך באתרים מיוחדים וגם משחק ניווט עירוני. קהל היעד הוא בעיקר רצי העד 10 ק"מ ורצי חצי מרתון.

"האימונים לא כבדים", היא מדגישה, "כל משתתף יכול לבחור כמה לרוץ. יש מיניבוס צמוד, מדריך מקומי שהוא גם ספורטאי וכן צוות תומך כמו מאמן ישראלי, מהטובים בארץ. בין הפעילויות יש גם זמן חופשי, כי זה לא טיול מאורגן".

מיזם דומה אך שונה הוא MTBsuisse של סיון ואמיתי טפלה. היא רצה, הוא רוכב אופניים, ולפני כחמש שנים, ומתוך היכרות עם אזור לה פולי שבשוויץ (ברכס המונבלאן), נולד הרעיון לארגן חופשות אקטיביות. "התחלנו באופניים ומהר מאוד עברנו גם לריצה והליכה, כי זה היה מתבקש. אנחנו עסק קטן ואיכותי שנבנה לנשמה ואנחנו תופרים חבילות לפי צורכי המטיילים", היא אומרת.

הפעילות מתקיימת רק בחודשי הקיץ (יולי-ספטמבר) כשמזג האוויר בהרים מתייצב. יש מתחם אירוח שהוא הבסיס, וממנו יוצאים למסלולים מותאמים אישית לרמת הקושי, מספר שעות הפעילות ועוד. "אנשים מגיעים לפחות לשבוע כי אופי המקום הוא כזה שלא רוצים לחזור הביתה. יש רוגע ושלווה ואפשר לשלב את זה עם טיולים בטבע ברגל או ברכב, ביקור ביקבים, אתרי ספא, אטרקציות לילדים, פסטיבלים ואפילו תחרויות ריצה".

בחודש יולי יצא לראשונה גם טיול ריצה לרומניה, שמוביל המאמן פנו קוטר. בשש השנים האחרונות הוציא קוטר משלחות ריצה לתחרויות ולמירוצי אולטרה שונים, והתאסף סביבו גרעין קשה של ספורטאים שנסעו מדי שנה. לאחרונה הוא חש בביקוש גובר מצדם של רצים שמעוניינים במשהו יותר נינוח: "אנשים רצו לצאת לטיול ריצה במסלולים יפים ומאתגרים, אבל בלי הלחץ של התחרות, וכך התגבש רעיון שמאפשר ליותר אנשים להשתתף, ושיש בו מסלולים בכמה רמות קושי".

הטיול לרומניה יימשך שישה ימים, כשהריצות ירוכזו בשלושה מהם וביתר הוא יתנהל כטיול מאורגן לחלוטין עם טיולים, ביקור בספא ופינוקים ועוד. "יש מקום לגמישות", הוא מדגיש, "והביקוש מאוד יפה. אני מלווה ומאמן, אבל יהיו גם מדריכים מקומיים שיובילו את הקבוצה במסלולים. ככל שיהיה ביקוש, יהיו עוד טיולים".

חופשת ריצה בארץ

בהמשך לטרנד העולמי לשמירה על כושר וביצוע פעילות גופנית, משיקים בתיירות ערבה תיכונה תוכנית חדשה, שבמרכזה קבוצה לריצות בוקר מודרכות. הקבוצה תצא מדי שבת עם זריחה, במסלולים של עד 10 ק"מ, וכשקצב הריצה מוכתב על-ידי אופי הקבוצה. הרשמה מראש והצהרת בריאות, חובה. ניתן להירשם עד שישי בערב, בשעה 20:00. 30 שקל למשתתף.לפרטים: נועם כרמלי, טל'

054-4354735