אישור FDA ל-VIZ בהשקעת אריק שמידט: מכשיר אבחון שבץ

הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי Viz.AI עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות CT לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ ■ מתכנן להתחיל בשיווק בחודשים הקרובים

אריק שמידט / צילום: תומר פולטין
אריק שמידט / צילום: תומר פולטין

הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי Viz.AI עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות CT לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ, קיבל אמש (ג') את אישור ה-FDA האמריקאי לשיווק המוצר. לאחרונה גייסה החברה 7.5 מ' דולר, בהובלת הקרן של אריק שמידט - Innovation Endeavors והשתתפו בו גם קרן AME של מייסד יאהו ג׳רי יאנג וקרן דנהוא קפיטל של ג׳ק מא, מייסד עליבאבא.

מספר חברות ישראליות ובינלאומיות פועלות בתחום של ניתוח אוטומטי של בדיקות הדמיה. חלקן מתמחום בתחומים מסוימים, וחלקן (כמו Zebra שמוביל איל גורא, והיא כנראה החברה הידועה בתחום), פונות לתחומים רבים. אוטומציה בתחום אבחון השבץ היא משמעותית, משום שישנו פרק זמן קצר מאוד, בממוצע שש שעות מקרות האירוע, שבו ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי. בתוך פרק זמן זה על המטופל להבין שלקה בשבץ, להגיע לבית החולים, להתקבל במין ולעבור CT ופענוח. כל שלב כזה שניתן להאיץ, יכול להציל חיים ורקמת מוח.

שבץ הוא אחת המחלות המכבידות ביותר על מערכת הבריאות. בכל שנה נפגעים בארה"ב לבדה כ-800 אלף איש. 3% מהאוכלוסיה (כ-7 מיליון איש בארה"ב) ילקו בשבץ במהלך חייהם. אורח החיים המערבי מוביל לעליה בשיעורי השבץ. המחלה מותירה ב-4% מהמקרים את האדם נכה לזמן ממושך עם אפשרות לשיפור מסויים, אך לא מלא. זהו המצב היקר ביותר למערכת הבריאות, ועלות השבץ למערכת הבריאות האמריקאית מוערכת ב-72 מיליארד דולר.

מייסד החברה, דוד גולן, הוא פוסט דוקטורנט ישראלי באוניברסיטת סטנפורד, בתחום למידת המכונה. לפני כשנה עבר אירוע מוחי בעצמו, בגיל צעיר משמעותית מן הממוצע לשבץ. בעודו מחלים, התוודע לבעיות באבחון מהיר ומדויק של המחלה. גולן העריך כי היכולות שלו בתחום למידת המכונה, מתאימות לפתח אלרגוריתם אבחון שכזה. הוא חבר לד"ר כריס מנסי, נוירוכירורג ו-MBA מסטנפורד ולמאנוג׳ רמצ׳נדרן, מנתח אורתופדי ומוביל חדשנות בבית חולים בעברו, והשלושה הקימו יחד את החברה.

החברה כבר מפעילה את המערכת שלה במספר אתרי בטא, גם בישראל. המוצר כבר מאושר לשיווק באירופה. כעת היא מעוניינת להפוך את אתרי הבטא לאתרים מסחריים ולהתרחב לבתי חולים נוספים.

Viz

שנת הקמה: 2016

מה החברה עושה: שימוש בבינה מלאכותית כדי לסייע בטיפול מיידי בשבץ

מייסדים: ד"ר כריס מנסי (מנכ"ל), ד"ר דוד גולן (סמנכ"ל טכנולוגיה), מאנוי רמצ'נדרן

סך גיוסי הון עד כה: 7.5 מיליון דולר

מספר עובדים: 37, מהם 17 בישראל, בתל-אביב

בעלי מניות עיקריים: קרן Danhua Capital, קרן אינוויישן אנדוורס של אריק שמידט, קרן AME של ג'רי יאנג