ארה"ב מגדילה סיוע לירדן, למרות הצבעתה נגד הכרה בירושלים

התעלמות מאיום מפורש של טראמפ לקצץ בסיוע למדינות שהצביעו בעצרת או"ם נגד ההכרה ■ תקבל 1.3 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות – במקום מיליארד דולר עד עתה ■ דיווח: טראמפ צפוי לתת פומבי בקרוב לתוכנית שלום בין ישראל לפלסטינים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

איומים לחוד ומעשים לחוד: ארה"ב מגדילה את סיועה השנתי לירדן, למרות שהממלכה הצביעה בעצרת הכללית של או"ם, לפני חודשיים, נגד החלטתה של ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל. ערב ההצבעה באו"ם הזהיר דונלד טראמפ, כי יקצץ כליל את הסיוע לכל אחת מחברות או"ם שיצביעו נגד ההחלטה, אך המציאות הפוליטית בשטח אילצה עתה את נשיא ארה"ב להתעלם מהאיום שיצא מפיו.

שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, אמר אתמול (ג'), במסיבת עיתונאים עם עמיתו הירדני, עיימאן ספאדי, ברבת-עמון, כי ארה"ב תגדיל את סיועה לירדן ב-27% - ממיליארד דולר בשנה לכ-1.3 מיליארד, לחמש השנים הבאות.

נשכחה כליל הצהרתו של טראמפ ב-20 בדצמבר אשתקד, בישיבה של הקבינט: "כל אותן מדינות שנוטלות את כספינו ואז מצביעות נגדנו במועצת הביטחון, או, אולי בעצרת הכללית - המדינות האלה נוטלות מאיתנו מאות מיליוני דולר, אפילו מיליארדי דולר, ואז הן מצביעות נגדנו... אנחנו עוקבים את ההצבעות האלה; שיצביעו נגדנו. אנחנו נחסוך הרבה כסף. לא אכפת לנו".

אבל במסיבת העיתונאים ברבת-עמון, שר טילרסון הלל לירדן: "במשך עשרות שנים ניהלו ארה"ב וירדן שותפות אסטרטגית חיונית שבאמת ובתמים אי אפשר בלעדיה, שותפות בעלת חשיבות קריטית לבטחונן של שתי המדינות. היום אנו מכירים בחשיבות השותפות הזו עם חתימה על מזכר הבנות לחמש השנים הבאות... על פי ההסכם, מתחייבת ארה"ב לתת לירדן לא פחות מ-1.275 מיליארד דולר בשנה".

בראש ובראשונה, נועדה הגדלת הסיוע לשכך את זעמה של ירדן על החלטת טראמפ להכיר בירושלים. אך היא משקפת גם את החשיבות שמייחסת וושינגטון לתפקיד המרכזי של ירדן במאבק נגד הקיצוניות האיסלמית והכרה בנטל האדיר שמטילים מיליוני מפליטים מסוריה על הכלכלה הירדנית. פליטים אלה מצאו מקלט במחנות ליד הגבול בין שתי המדינות. ארה"ב אף מחזיקה כמה בסיסים צבאיים בירדן שממלאים תפקיד חשוב במאבק נגד דעאש. מעבר לזה, הגדלת הסיוע מצביעה על כך שארה"ב מתכננת לירדן תפקיד חשוב במו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים.

ירדן היא תחנתו השלישית של טילרסון במסע במזה"ת. הוא ביקר קודם לכן במצרים ובכווית ומתוכנן להגיע גם ללבנון ולטורקיה.

במסיבת העיתונאים עם טילרסון אמר ספאדי, שרעיון שתי מדינות לשני עמים הוא הפתרון היחידי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אם כי לרעיון זה "נשקפת סכמה מפעולות ישראליות חד-צדדיות".

טילרסון ציין, כי הוא ראה חלקים מתוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים שמגבשים חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, וג'ייסון גרינבלאט, שליח הנשיא למזה"ת. "הם התייעצו עמי על התןכנית, ואני זיהיתי כמה סעיפים שמחייבים עבודה נוספת", אמר טילרסון. הוא סתר בכך דיווחים שלפיהם קושנר וגרינבלאט הרחיקו אותו מכל תפקיד הקשור לתהליך השלום.

על פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס", צפוי ממשל טראמפ לתת פומבי לתוכנית בעתיד הקרוב.