טבע סוגרת את מפעל פלנטקס בנתניה; 220 עובדים יפוטרו

מעבירה את ייצור חומרי הגלם לתרופות להודו, סין וצ'כיה ■ לא נעשו ניסיונות למכור את הפעילות

חברת טבע הודיעה היום (ה') על סגירת מפעל פלנטקס בנתניה ופיטוריהם של 220 עובדי המפעל. אתר זה מייצר עבור טבע את חומרי הגלם לתרופות המורכבות שלה, והיה האתר הראשון שייצר חומר גלם לקופקסון.

לדברי משה ממן, ראש הוועד של המפעל, שוחח היום עם "גלובס" בגרון חנוק. "הולכים לסגור את האתר למרות שהוא רווחי, ולהעביר את הייצור לסין והודו, כדי להרוויח קצת יותר. את כל הייצור של הקופקסון יעבירו כנראה לצ'כיה.

"כתבנו מכתב יפה, הסברנו כמה אנחנו מקצועיים ומה אנחנו יודעים לעשות - לא עזר לנו כלום. אפילו לא נעשו שום מאמצים למכור את הפעילות. עכשיו. אנחנו נשב עם ההנהלה וננסה להשיג את מה שהכי טוב לעובדים, ואם הם ירצו שנמשיך להפעיל את האתר עד הסגירה, אנחנו נצטרך לחשוב אם זה טוב לנו או רק טוב להם. אני גמרתי לחשוב על טבע ואני חושב רק על העובדים, בדיוק כמו שההנהלה לא חושבת עלינו אלא רק על השורה התחתונה.

"טבע ירקה לעובדים בפרצוף בדיוק כמו שהיא ירקה למדינת ישראל בפרצוף. יש כאן עובדים עם ותק של 40 שנה רק באתר הזה. בתוך האתר יושב גם מיזם משותף עם כי"ל בשם פפטידים, ואני לא בטוח מה יהיה עתידו. רוב עובדי המפעל הם עובדי מעבדה ומפעילי מכונות בתחום הכימיה".

טבע מסרה כי המפעל ייסגר בתחילת 2020 ומרבית העובדים ישארו עד אמצע 2019, במתווה דומה לזה שהושג במפעל הטבליות בירושלים. העובדים שישארו לעבוד במפעל עד סגירתו יזכו להטבות שימור ולתמיכה במציאת עבודה.

"אתר זה הוא הקטן מבין שני אתרי ייצור כימי הפועלים בישראל. אתר טבע טק שבנגב ימשיך להיות האתר המרכזי של טבע בישראל לייצור חומרים פעילים לתרופות. טבע קיבלה החלטה קשה זו בכובד ראש, ולאחר בחינה מתמשכת ויסודית, בשל הצורך המיידי שלה בצמצום בסיס עלויותיה נוכח החוב הגדול שעליה לשרת, ובשל חוסר הכדאיות הכלכלית שבהמשך הפעלת האתר לאור השינויים הדרמטיים המתחוללים בענף התרופות בשנים האחרונות.

"טבע תנהג בכבוד, בהגינות וברגישות ותעניק לעובדי פלנטקס תנאי פרישה מיטיבים - מעל ומעבר לחוק - כמו גם שירותי השמה, הכשרה וייעוץ מקצועי שיאפשרו לעובדים מעבר מהיר ופשוט, ככל הניתן, למקום עבודה חלופי עם סגירת המפעל".

מי שאולי ישמחו על סגירת המפעל הם השכנים, שכן המפעל נמצא היום בתוך שכונת מגורים, שהתפתחה סביבו לאחר שהוקם. בשנים האחרונות התושבים המתגוררים סביב המפעל הביעו את טענותיהם מספר פעמים לגבי הסיכון שבהפעלתו של אתר ייצור כימי בתוך העיר.

לטבע עדיין יש פעילות ייצור כימי בטבע-טק בנאות חובב, ואתר זה צפוי להישמר ולהפוך למפעל היצור המרכזי של טבע בישראל, וחלק מפעילות פלנטקס תועבר אליו. עם זאת, המו"פ לחומרי גלם במפעל זה נסגר.

בנתניה קיים גם מרכז טבע אביק, מרכז המו"פ האינובטיבי ומספר עובדים מתחום המו"פ מטבע אסיא בפתח תקווה ומתחום המו"פ ברחובות, יעברו אליו (היתר יפוטרו). אמנם טבע פיטרה את ראש חטיבת המו"פ האינובטיבי מייקל היידן ולא מינתה מנהל באותה הדרגה במקומו, אולם טבע כרגע אינה מתכננת לסגור את אביק, ומתוך כך ניתן להבין כי החברה לא ויתרה על מו"פ אינובטיבי באופן מוחלט.

לגבי המפעלים האחרים של טבע, תמונת המצב כרגע היא כדלהלן: טבע תפעל בשלושה אתרים מרכזיים - מפעל הייצור בכפר סבא, מפעל הייצור טבע-טק בנאות חובב ומרכז המו"פ האינובטיבי בנתניה (אביק) וכן תפעיל את המטה בפתח תקווה, במתכונת מצומצמת לעומת העבר, אך תסגור את אתר המו"פ טבע אסיא.

המפעל בקריית שמונה אשר מייצר ערכות אינפוזיה מועמד למכירה אולם גם אם לא תצלח המכירה, כנראה שהוא ייוותר פתוח משום שהוא כרגע רווחי. כך גם לגבי סלא, מרכז הלוגיסטיקה של טבע בשהם, הוא צפוי להימכר אך אם לא יימכר, טבע צפויה להמשיך להפעילו, ובכל מקרה אין כוונה לסגור אותו. באשדוד מפעילה טבע שני אתרים - מפעל תרופות (בעיקר סירופים - למשל אקמולי) ומפעל הכנות רוקחיות. את מפעל הסירופים מתכננת החברה למכור או לסגור. מפעל ההכנות הרוקחיות צפוי להישאר פתוח, אם כי ייתכן שיזוז. בירושליים צפויה סגירה של מפעל התרופות ומפעל המכשור הרפואי.

בסך הכל, כפי שנאמר בעבר, יפוטרו 1,400 עובדים, כרבע מכוח האדם בארץ.

יניב לוי, דובר ההסתדרות מסר: "ההסתדרות מגבה ותלווה את העובדים. בימים הקרובים נשב עם הנהלת טבע למו״מ באשר לעתיד העובדים. שוב הנהלת טבע מוכיחה שהיא שכחה שישראל היא הבית של החברה".

ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני), ביקרה היום בהפגנת המחאה אותה מקיימים עובדי המפעל ואמרה: "219 משפחות מחר נכנסות למעגל האבטלה. הממשלה העניקה לטבע כל כך הרבה הטבות וזו מחזירה בפיטורים. שוב העובדים משלמים את מחיר ההנהלה הכושל".