עד כמה ייפגע אי.בי.אי מההפסד במדד הפחד, ומי ישלם על זה?

אי.בי.איי דיווח כי כמה לקוחות עצמאיים ופרטיים ביצעו פעילות בנגזרים על פוזיציית חסר (שורט) על מדד ה-Vix (מדד הפחד בוול סטריט), ובעקבות הפעילות הזו נכנסו החשבונות של הלקוחות הללו לחריגת אשראי שיכולה להגיע לכ-12.5 מיליון דולר

עדו קוק / צלם: תמר מצפי
עדו קוק / צלם: תמר מצפי

טלטלה באי.בי.אי: חודשים ספורים לאחר שבית ההשקעות הוותיק נקלע למערבולת, בעקבות פרישת המנהלים הבכירים של חברת החיתום המובילה שבשליטתו, הוא מתמודד בשבוע האחרון עם הפסד חריג ובעייתי של כ-10 מיליון דולר (35 מיליון שקל) במנוע רווחיות אחר שבבעלותו - חבר הבורסה אי.בי.אי שירותי בורסה, בניהולו של ג'וליאן אסוס.

באי.בי.אי עוסקים בימים אלה בבדיקת הנסיבות לכשל, ובניסיון להשיב חלק מכספי ההפסד, ובשוק תוהים מי - אם בכלל - ישלם על הכשל.

במהלך יום המסחר ב-7 בפברואר דיווח אי.בי.אי, כי כמה לקוחות עצמאיים ופרטיים של חברת אי.בי.אי שירותי בורסה ביצעו פעילות בנגזרים על פוזיציית חסר (שורט) על מדד Vix (מדד הפחד בוול סטריט), ובעקבות הפעילות הזו נכנסו החשבונות של הלקוחות הללו לחריגת אשראי שיכולה להגיע לכ- 12.5 מיליון דולר.

"אי.בי.אי פועלת להשבת הכספים בכל המישורים, לרבות מול הלקוחות ומול חברת הביטוח", נמסר היום בתגובה מבית ההשקעות. עוד נמסר: "יודגש כי מדובר בלקוחות עצמאיים, שהשקיעו בנכס תנודתי באמצעות נגזרים. חריגת הלקוחות נגרמה עקב אירוע קיצון פתאומי בנכס הבסיס של הפוזיציה. עד אותו אירוע, הלקוחות עמדו בכל דרישות הביטחונות של אי.בי.אי. הלקוחות סחרו על דעתם ישירות על הפלטפורמה של הברוקר הזר, וקיבלו מאיתנו שירותי ביצוע בלבד. כספם לא נוהל על-ידי אי.בי.אי והם לא קיבלו ייעוץ שלנו".

עוד נמסר מבית ההשקעות, כי "מיד עם קרות האירוע, החברה נקטה את כל הפעולות הנדרשות למזעור הנזק. כמו כן, החברה ערכה סריקה של כל יתר פעילויות החברה, ווידאה כי אין לה חשיפות נוספות". בבית ההשקעות גם התייחסו לשמועות על פיטורים, ומסרו: "אין להן כל בסיס. כרגע החברה עסוקה בניהול החשיפות שלה ובעבודה מול הגורמים להשבת הכסף".

פרצה שמאפשרת להזיז את ה-VIX

בעת הירידות החדות בוול סטריט בשבוע שעבר, זינק מדד VIX, אשר בוחן את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד 500 S&P, וגרם הפסדים אדירים במכשירים הנגזרים שהימרו כנגדו, עד כדי מחיקת כמעט מלוא ערכן של תעודות השורט על מדד זה. אגב, לפני ימים אחדים פורסם ב"בלומברג" בהקשר זה, כי "חושף שחיתות דיווח לרגולטורים בארה"ב כי מזימה לביצוע מניפולציה במדד VIX - שמשך בשבוע שעבר את אור הזרקורים במהלך יום מסחר פרוע - עלתה למשקיעים מאות מיליוני דולרים".

נכתב שם כי עו"ד מוושינגטון שלח השבוע מכתב לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) ולוועדת הסחר בחוזים עתידיים על קומודיטיס (CFTC) - שני גופי הפיקוח הגדולים בשוק ההון האמריקאי - שבו נאמר כי הלקוח שלו חשף פרצה שמאפשרת לסוחרים עם אלגוריתמים מתוחכמים להזיז את מדד VIX מעלה או מטה באמצעות העלאת מחירים על אופציות S&P, ללא צורך לבצע באופן פיזי עסקאות כלשהן או לשלם הון כלשהו".

על פי הנאמר במכתב, "עושי שוק חסרי מוסר שפועלים בתחום האופציות האלקטרוניות" גרפו רווחים לא-חוקיים לכאורה בהיקף של מיליארדי דולרים.

על כל פנים, באי.בי.אי מקדמים מאמץ להחזיר את כספי ההפסד מהלקוחות שיצרו לו את החשיפה אבל לא ברור עד כמה הדבר אפשרי. ככל הנראה רוב החשיפה שנוצרה לבית ההשקעות תמומן מכספו, ואולי מכספי ביטוח שנעשה, מה שאומר שחלק ניכר מההון של חבר הבורסה ישמש לטובת תשלום הרווח לאותם גורמים שהרוויחו על חשבון לקוחותיו.

מדובר, כך אומרים בשוק ההון, בכשל ניהולי שחשף את אי.בי.אי לסיכון ניכר, שאולי לא מאיים על יציבות בית ההשקעות או חבר הבורסה שלו, אבל עלול למחוק רווח של יותר משנה לחבר הבורסה - שמוחזק במשותף על-ידי אי.בי.אי (כ-80%) ועל-ידי מגדל שוקי הון, שמיזג לתוכו את חבר הבורסה שלו (כ-20%). הרווח של אי.בי.אי הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 בכ-38 מיליון שקל, ובכל 2016 היא הרוויחה כ-31 מיליון שקל - פחות מההפסד הפוטנציאלי הנוכחי.

בסביבת אי.בי.אי מאשרים, כי הפגיעה עשויה להשפיע על רווחיות בית ההשקעות, אך לא מסכנת אותו. ההון העצמי של בית ההשקעות עומד על כ-384 מיליון שקל, וההון העצמי של חבר הבורסה שבשליטתו עמד על כ-200 מיליון שקל - סכום מספק לעמידה באתגר הנוכחי.

גם הבורסה בדקה

גם הבורסה בת"א בודקת, בכובעה כרגולטורית שמפקחת על חברי הבורסה, את המקרה של אי.בי.אי. היום נמסר מהבורסה, כי "חברי הבורסה שאינם בנקים, מפוקחים על-ידי הבורסה באופן שוטף, לרבות לעניין יציבותם, והם נדרשים לקיים את הכללים על פי תקנון הבורסה ולעמוד בדרישות ההון עצמי והנזילות. הבורסה בקשר רציף עם חבר הבורסה אי.בי.אי, אשר נקט את הפעולות הדרושות על מנת לעמוד בדרישות ההון והנזילות, ולא קיים חשש ליציבותו".

בית ההשקעות הוותיק מונהג כיום על-ידי עדו קוק, אלה אלקלעי ודייב לובצקי, שהינם בני הדור השני של המייסדים ובעלי השליטה בו, צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק. תחת ניהולו של עדו קוק ביצע לאחרונה בית ההשקעות, הנסחר בשווי של 608 מיליון שקל, פעולות להרחבת עסקיו, ובראשן המהלך למיזוג פעילויות הגמל וההשתלמות שלו, עם פעילויות החיסכון לטווח ארוך של הלמן אלדובי (תוך שהוא הופך לשותף מרכזי בבית ההשקעות המתחרה). זאת, במקביל למאמציו להיות אחד מהמנהלים שייבחרו על-ידי המדינה לניהול קרנות ההייטק בסיוע ממשלתי, ולרכישת פעילות ניהול האופציות של תמיר פישמן.