חברת המתכות סטיל דיינמיקס: להכות בברזל בעודו חם

התנודתיות בשווקים בשבוע החולף יצרה לא מעט הזדמנויות, בדגש על שוק החוב ■ שוק המניות התאושש חלקית מהנפילות, אך המרווחים בשוק החוב טרם הצטמצמו, וישנן אג"ח של חברות רבות שיכולות להניב תשואה עודפת ■ חברת המתכות סטיל דיינמיקס היא אחת מהן

עיבוד מתכת / רויטרס - Yves Herman
עיבוד מתכת / רויטרס - Yves Herman

"הגיע הזמן להתחיל ולבנות שוב את התשתיות המתפוררות שלנו. אני מבקש משתי המפלגות להגיע להסכמות, כדי לבנות את התשתיות הבטוחות, האמינות והמתקדמות שהאמריקאים והכלכלה שלנו צריכים". הנקודה המתייחסת לתשתיות מתוך נאום מצב האומה של דונלד טראמפ מצביעה על הנקודה שאליה מכוון כובד המשקל של הממשל הנוכחי בעת הזו: בנייה של תשתיות מצריכה שימוש רב בחומרי גלם, בדגש על בטון ומתכות שונות.

בתקופה האחרונה מתפתח שיח ער בנוגע לכוונת הממשל האמריקאי הנוכחי, בהובלת הנשיא ה-45, דונלד טראמפ, לבצע השקעות נרחבות בתשתיות ברחבי ארה"ב. אם תתבצע השקעה מסיבית כזו - מדובר בחדשות מצוינות לחברות אמריקאיות בענף המתכת, שכן הפרויקטים הממשלתיים יגדילו את צבר ההזמנות ב-5-15 השנים הבאות, שכן סביר להניח שכל פרויקט שיתחיל היום יימשך שנים עד לסיומו, ולא סביר שפרויקטים ייעצרו באמצע, היות שאז הממשל ייתפס ככזה ש"זרק" כספי מסים לפח, וזאת משום שהושקעו כספים רבים בפרויקט שלא הבשיל בסופו של דבר.

לעניין הסבירות שתוכנית התשתיות של דונלד טראמפ תצא לפועל, להערכתי מרבית הפרויקטים יבוצעו בתצורה של שילוב המגזר הפרטי בפרויקטים של BOT ((Build Operate Transfer, בדומה לכביש 6 בישראל. החברה הפרטית בונה את הפרויקט, ולאחר מכן מקבלת זיכיון לתפעל אותו במשך שנים רבות, ואחרי תום תקופה של 25-50 שנים, מחזירה את הפרויקט לממשלה.

מכיוון שחברות אמריקאיות רבות הן עתירות מזומנים, ורק מחפשות השקעות ברמת סיכון נמוכה, אשר ישיאו להן תשואה כנגד המזומנים שבקופותיהן, הרי שפרויקטים ממשלתיים מתאימים לצורך של החברות הללו כמו כפפה ליד.

איגרות החוב השונות
 איגרות החוב השונות

ואם התוכנית של טראמפ לא תתממש?

ישנו כמובן גם תרחיש אחר, שלפיו פרויקט התשתיות של טראמפ לא יקרום עור וגידים. אם הפרויקט הגרנדיוזי הזה לא ייצא לפועל, העלאות הריבית העתידיות מוטלות בספק, שכן האופטימיות של חברות בכלכלה הריאלית צפויה להתפוגג. אם הריבית לא תעלה, כתוצאה מצפי לצמיחה נמוכה יותר, עלול שוק המניות לחוות סנטימנט שלילי, ובטווח הקצר ייתכן שגם שוק איגרות החוב יחווה את אותו סנטימנט שלילי. אבל בשונה ממניות, אי-העלאת הריבית תוביל גם לירידת תשואות של אג"ח ממשלתיות, אשר בתורה תוביל לירידת תשואות גם באיגרות החוב הקונצרניות - ובשוק החוב, ירידת תשואות משמעה רווחי הון.

בין אם תצא תוכנית התשתיות לפועל ובין אם לאו, כיום, בהינתן תפיסת America First של טראמפ, חברות המתכת האמריקאיות הן בעלות זרם הכנסה קבוע, המגיע מסוכנויות ממשלתיות שמחויבות לרכוש תוצרת מחברות אמריקאיות. נוסף על כך, המכסים שמטיל ממשל טראמפ על סחורות המגיעות מסין משפיעים לחיוב על החברות האמריקאיות בנקודת הזמן הנוכחית.

סטיל דיינמיקס היא חברה הפועלת בתחום הפלדה, מתכות מגולוונות וגלילי מתכת לתעשיות השונות. החברה הוקמה בשנת 1993 על-ידי שלושה בכירים בחברת המתכות האמריקאית Nucore.

החברה החלה את פעילותה עם כ-300 מיליון דולר שגייסו שלושת השותפים ממספר חברות. כיום נסחרת החברה לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר, ומעסיקה כ-7,600 עובדים.

EBITDA
 EBITDA

מכיוון ששוק המניות תנודתי, ושווי של מניה היום יכול להיות שונה מהותית מאשר בעוד שנה, ההתמקדות בעיקרי הנתונים הפיננסיים היא שחשובה בהיבט של יכולת שירות החוב העתידית של החברה.

לסטיל דיינמיקס מינוף נמוך יחסית, וההון העצמי מהווה כ-50% מהמאזן. ההון העצמי עומד על כ-3.3 מיליארד דולר, וסך המאזן על כ-6.8 מיליארד דולר. החוב של החברה עומד על כ-2.3 מיליארד דולר, ולחברה מזומן ושווה מזומן בהיקף של כמיליארד דולר, אשר מעמידים את החוב נטו על 1.3 מיליארד דולר בלבד.

לוח הסילוקין של החברה פועל אף הוא לטובת החברה, שעד שנת 2023 נדרשת לפרוע 1.1 מיליארד דולר בלבד אל מול כמעט 1.2 מיליארד דולר של קווי אשראי לא מנוצלים, מעבר למיליארד דולר של מזומן ושווה מזומן בקופתה.

הדוחות הכספיים לשנת 2017 הצביעו על יחס חוב נטו ל-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 0.99. המשמעות של נתון זה היא, שבשנה אחת של EBITDA, ובתוספת המזומן שבקופה, ניתן לפרוע את כל חוב החברה. נוסף על כך, מאז שנת 1997 היו לחברה רק שלושה רבעונים שבהם ה-EBITDA היה שלילי: שני רבעונים במהלך המשבר של 2008 ורבעון נוסף בשלהי 2015, עת כלל מחירי הסחורות בעולם נפלו בכ-70% בחודשים ספורים. כל האמור לעיל הוביל גם את חברת הדירוג S&P להצמיד אופק חיובי לדירוג החברה, אשר מדורגת כיום BB פלוס. משמע - העלאת דירוג תוביל את החברה לעלייה לקבוצת החברות בדירוג השקעה.

היתרונות ברורים - מה הסיכון?

הסיכון בחברת סטיל דיינמיקס זהה במהותו לסיכון בכל חברת מתכות אמריקאית בנקודת הזמן הנוכחית, והוא הסיכון של מיזוגים והתמנפות לטובת רכישת מתחרים. הצפי לצמיחה מואצת עלול להוביל חברות בתחום לבצע השקעות מהותיות, תחת התפיסה שהצמיחה הכלכלית תצדיק את הרכישה או את המיזוג - פעולות אשר סביר להניח שימומנו באמצעות הנפקת חוב. מהלך מסוג זה טומן בחובו סיכון למחזיקי האיגרות במקרה שתחזיות הצמיחה האופטימיות לא יתממשו. ראוי לציין שבשלב זה לא עומדת תוכנית רכישה ו/או מיזוג כלשהי בפני מימוש, או לחלופין הוצגה בפני בעלי המניות.

לחברת סטיל דיינמיקס (סימול: STLD) חמש סדרות חוב המדורגות BB פלוס עם אופק חיובי, הנפדות בין השנים 2021 ל-2026, כמפורט בטבלה המצורפת. תשואות האיגרות נעות בטווח של 3.9% עד 4.8%. במונחי תשואה לסיכון - מסתמן שכדאי להכות בברזל בעודו חם.

■ הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלה שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.