השותפות במאגר הגז "תמר" חלוקות לגבי שיעור ההנחה לחח"י

מדובר בהנחה בעקבות המו"מ על פתיחת החוזה בשנת 2021 ■ אלון גז מתבססת על הנחה שמרנית של 25%, ישראמקו דיווחה כי ההנחה תעמוד על 17.5%, ואילו דלק עדכנה את המשקיעים על הנחה צפויה של 12.5% בלבד

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

השותפות במאגר הגז "תמר" חלוקות ביניהן לגבי שיעור ההנחה שתינתן לחברת החשמל בעקבות המשא-ומתן על פתיחת החוזה בשנת 2021. אלון גז , שדיווחה לפני שעה קלה לבורסה, מתבססת על הנחה שמרנית של 25%. מוקדם יותר הבוקר (ה') דיווחה ישראמקו , המחזיקה בכ-29% מ"תמר", על כך שההנחה לחברת החשמל צפויה לעמוד על 17.5%, ואילו דלק , המחזיקה ב-31% מהזכויות במאגר, עדכנה את המשקיעים על הנחה צפויה של 12.5% בלבד.

עדכוני דוח עתודות בוצעו על-ידי השותפות ב"תמר" בעקבות הפרסומים בתקשורת לפיהם חברת החשמל שוקדת בימים אלה על הורדת מחיר הגז שנרכש מהמאגר "תמר" לפני נקודת הפתיחה הקרובה בעוד 3 שנים, פרסומים שהוכחשו על-ידי השותפות.

הדיווחים לבורסה מרמזים על חילוקי דעות בין השותפות, בעוד שעד היום הן הציגו קו אחיד בכל הנוגע להכנסות הצפויות מהמאגר, משום שמדובר בנתונים זהים לכולם.

בדיווח של אלון גז, המחזיקה ב-4% מ"תמר", צוין עוד כי במועד הבא של פתיחת החוזה (1.07.2024) המחיר לא צפוי להשתנות. "נכון למועד זה קיים קושי להעריך את שיעור ההתאמה שיבוצע, ואין כל ודאות כי התאמת מחיר כאמור תבוצע בפועל", נכתב בהודעת החברה.

נזכיר כי החוזה שנחתם במארס 2012 בין חברת החשמל לשותפות "תמר" הוא הסכם ארוך-טווח ל-15 שנים, בו נקבעו שתי נקודות יציאה המאפשרות את פתיחת החוזה והורדת המחיר ב-25% לכל היותר. למרות הלחץ הציבורי בימים אלה, רק באלון גז הניחו כי מחיר הגז יירד בשיעור המרבי של 25%.

החוזה השנוי במחלוקת התבסס על מחיר התחלתי של יותר מ-5 דולר ליחידת חום והוצמד למדד המחירים לצרכן של ארה"ב בתוספת אחוז אחד. לרוע המזל, האינפלציה בארה"ב עלתה מאז בשיעור ממוצע של כ-2% בשנה, דבר שהוביל להתייקרות מחיר הגז מ-5.042 דולר בעת החתימה לכמעט 6 דולר היום. זאת, לעומת חוזי הגז האחרונים שנחתמו בשוק מול יצרני חשמל פרטיים במחירים הנמוכים מ-4 דולר ליחידת חום.