"הניסיון שלי בפרסום דיגיטלי התחיל כבר כשהייתי בן 13"

תום פוטש, דאטה אנליסט במטומי, מספר אודות הטרנדים החמים בעולם הפרסום, וכיצד לימודי הפסיכולוגיה מסייעים לו ■ "במדעי החברה צריך יותר כלי מחקר וסטטיסטיקה כדי לדעת מה נכון ומה לא"

תום פוטש / צילום: ואדים טיפליצקי
תום פוטש / צילום: ואדים טיפליצקי

איפה אני תופסת אותך?

"בשיא העבודה. אני דאטה אנליסט במטומי. אנחנו מנסים להפיק תובנות עבור בעלי אתרים ואפליקציות וגם למפרסמים. אנחנו עובדים בשיטת אג'ייל, מאחר שאצלנו קשה לנו לתכנן ברמת הפרטים הקטנים חצי שנה קדימה".

מה זה אג'ייל ומה כוללת העבודה שלך?

"שיטת האג'ייל מדברת בין היתר על גמישות ועבודה ביעדים קצרי טווח, הלוך וחזור. בעבודה שלי, אני רוצה לדוגמה לפלח משתמשים באפליקציה - לאתר עוד פרטים על בן אדם - מין, גיל וכו'. במטומי אנחנו מנסים למדל אותו לפי מידע אחר, למשל אם ראינו את המשתמש באפליקציות אחרות או באזורים מסוימים. במקרים מסוימים אפשר לדעת את זה וללמוד על המשתמשים".

כמה זמן אתה בחברה?

"אני מתחיל את השנה הרביעית, אבל הניסיון שלי בפרסום התחיל כבר כשהייתי בן 13 בחטיבת ביניים. הגעתי דרך תוכנית מצטיינים ללימודי העשרה במדעי המחשב, וכחלק מזה בניתי את האתר הראשון שלי. זה היה אתר על תחומי העניין שלי - מוזיקה, ספורט ומשחקי מחשב. העליתי שם תוכן וגם תמונות של חתולים של סבתא שלי. היו שם גם פרסומות באמצעות באנרים".

איך הגעת למפרסמים בגיל כל-כך צעיר?

"זה היה פחות מתוחכם מהיום. זו הייתה פלטפורמה שבה המפרסם לא ידע בכלל איפה הוא מפרסם ומה קהל היעד. לא רציתי להרוויח כמו שכבר אז רציתי להתנסות".

מה עלה בגורל האתר הזה?

"הוא נסגר. עברתי לאתרים טכנולוגיים ואיבדתי בו עניין".

ואז המשכת ולמדת תחום טכנולוגי באוניברסיטה?

"באוניברסיטה למדתי דווקא כלכלה ופסיכולוגיה. תמיד הייתה לי נטייה לטכנולוגיה, אבל אני מאמין במולטי-דיסציפלינריות. אני מאמין שהיום להרבה דברים צריך מכלול יכולות. לדעת לתכנן ולכתוב קוד זה חשוב, אבל כדי לדעת מתי אתה רוצה להשיג ומה מגדיר גבר או אישה או בכלל בנאדם מסוים, לא צריך רק יכולת אנליטית".

ועל קריירה בפסיכולוגיה חשבת לאורך הדרך?

"אני עוסק בפסיכולוגיה היום. פסיכולוגיה היא לא רק קלינית כשאתה יושב על הספה ומדבר. גם הכלכלה וגם הפסיכולוגיה נתנו לי הבנה טובה של מחקר ושל התנהגות אנשים בכמויות. במדעים מדויקים התשובות הן חד משמעיות. במדעי החברה, כמו בעולם הדאטה, צריך יותר כלי מחקר וסטטיסטיקה כדי לדעת מה נכון ומה לא נכון".

ואיפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?

"אני מתכנן לעשות תואר שני בהנדסה בתחום של דאטה סיינס ולהמשיך להתקדם במטומי".