ראש הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב ביטל ביקור בישראל

ברקע: האשמות שסקוט פרואיט טס רק במחלקה ראשונה או מחלקת עסקים ■ מטרת הביקור היתה "להבין את התשתיות הייחודיות של ישראל ואת אתגריה הייחודיים" ■ עמד להיפגש עם ראשי חברות שמתמחות בטכנולוגיה של מים

סקוט פרואיט/ צילום: רויטרס
סקוט פרואיט/ צילום: רויטרס

ראש הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA), סקוט פרואיט, ביטל במפתיע ביקור בן חמישה ימים בישראל שתוכנן במשך שבועות. פרואיט עמד להגיע הערב (א') ולהתאכסן במלון המלך דוד בירושלים במשך כל הביקור. הוא היה אמור להיפגש עם עמיתו הישראלי, זאב אלקין, ועם גורמים מקצועיים בתחום הגנת הסביבה.

"וושינגטון פוסט" דיווח בראשונה על ביטול המסע לישראל. דוברת של EPA אישרה שהוחלט לדחות את הביקור, אך לא מסרה את הסיבה. מכל מקום, בשבוע שחלף שימש פרואיט מטרה לביקורות ציבוריות נוקבות בגלל מה שתואר כנטייתו לטוס רק במחלקה ראשונה או במחלקת עסקים לא רק בטיסות בינלאומיות אלא גם בטיסות בתוך ארה"ב.

זה נושא רגיש בארה"ב. שר הבריאות ושירותי הרווחה, טום פרייס, אולץ להתפטר בספטמבר אשתקד בעקבות חקירות על שימוש אינטנסיבי במטוסים פרטיים ומטוסים צבאיים על חשבון משלם המיסים לטיסות שגרתיות לביצוע תפקידיו. קובלנות דומות הועלו גם נגד שר הפנים והשר לחיילים משוחררים.

פרואיט טוען, כי לא הוא החליט לשדרג את טיסותיו. לדבריו, שומרי הראש שלו מחליטים על כך כדי לצמצם את הסיכון לחשיפתו למחאות של אזרחים. הוא לא ציין מה הסיבות להטרדות המחאה, אך עוד לפני שמונה לתפקיד הוא הואשם בהתנגדות אידיאולוגית לתקנות להגנה על הסביבה והטיל ספק בתיאוריות המדעיות על התחממות כדור-הארץ.

נוסף לפגישתו המתוכנת עם אלקין, עשתה מועצת ישע מאמצים לארגן פגישה בין האורח לבין עודד רביבי, "שר-החוץ" של ההתנחלויות. פרואיט הביע עניין להיוועד עם פעילים פוליטיים בישראל. על פי התכנית, נועד ביקורו של פרואיט "להבין את התשתיות הייחודיות של יישראל ואת אתגריה הייחודיים". הוא תוכנן לבקר במפעל למחזור מים, להיפגש עם ראש חברות שמתמחות בטכנולוגיות של מים ולבקר באתר לניטרול פסולת רעילה. תוכנן לו גם ביקור בנמל חיפה.