כל מה שרציתם לדעת על הדור החמישי בסלולר

הטכנולוגיה החדשה, שתשפיע בין השאר על ערים חכמות ושירותי בריאות, מתחילה לצבור תאוצה

ערים חכמות/ א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
ערים חכמות/ א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

אתר הטלקום telecoms.com בדק את הציפיות של עשרות מפעילי תקשורת ביחס לטכנולוגיה של הדור החמישי. התוצאות לא מפתיעות, בהתחשב בכך שחלק גדול מהמפעילים בעולם סובלים מתחרות שמגבילה את יכולתם להרוויח ולהשקיע יותר. לא מעט מפעילים הצהירו שהם מעדיפים לשבת על הגדר וללמוד מטעויות של אחרים.

לדברי האתר וכמו שכל מי שמצוי בתעשייה הזו יכול להעריך, העולם שבו אנו חיים הופך ליותר ויותר מחובר. זה אומר שכל ההתקנים שניתן יהיה לחבר לרשת, יחוברו אליה במגוון דרכים.

המכונית האוטונומית בפרט ועולם התחבורה בכלל, הם אחד התחומים החשובים ביותר בדור החמישי ועדות לכך ניתן למצוא בסכום האסטרונומי ששילמה אינטל בעסקת מובילאיי.

מסמארטפונים וטאבלטים ועד למכוניות מחוברות ואפילו קומקומים חכמים - העולם שבו אנו חיים הופך ליותר ויותר מחובר. למעשה, לדברי חברת המחקר גרטנר, עד 2020 יהיו קרוב ל-21 מיליארד התקנים מחוברים ברחבי העולם. הדור החמישי אמור להיות הפלטפורמה שתחבר מכשירים, מערכות תחבורה וערים שידברו זה עם זה וישתפו מידע כדי לשפר את איכות חיינו.

בסקירה שעשו ב-telecoms.com הם כותבים כי הדור החמישי (5G) נמצא מעבר לפינה - במרחק של כמה שנים בלבד. חלק מהמפעילים אפילו מדברים על יישומי דור חמישי ב-2018. צריך לזכור שהרשתות הסלולריות הנוכחיות מתפוצצות מעודף דאטה ולכן המפעילים לא מחכים ורצים לשדרג את הרשתות גם ללא תקנון. חלק מהמפעילים הגדולים ביותר בעולם, דוגמת ורייזון, יטמיעו מרכיבי דור חמישי ברשתות כבר השנה.

מה זה בעצם 5G?

היו וישנם דיונים רבים בתעשייה לגבי השאלה מהו בעצם הדור החמישי וכיצד הוא ייראה. כמעט לכל חברה יש הגדרה משלה. בעוד שאנחנו יודעים שזה יהיה הדבק שיקשר הכול לכולם, חשוב להבין איך רואות את זה החברות שמסייעות להפוך את הדור החמישי למציאות.

מבחינתה של KT (קוריאה טלקום), דור חמישי משמעותו אספקת קישוריות מסיבית וחלקה לכל המכשירים, באופן המהיר ביותר. המשמעות בפועל היא לתמוך באינספור מכשירים שנכנסים לרשת ומנסים להשיג גישה בו זמנית, וגם לתמוך בסוגים שונים של תעבורה - החל מגלישה סטנדרטית וכלה בתכני תלת ממד 3D מסיביים ובהולוגרמות שיעברו ברשת העתידית.

מבחינתה של סיסקו, הדור החמישי גדול בהרבה מאשר רק רשת רדיו שמאפשרת גישה מהירה, שמתעלה רק על הניידות, וזאת כדי לספק רשתות שיהוו פלטפורמה לשירותים חדשים. סיסקו אומרת "תחשבו על הפוטנציאל העצום למדינות, לערים, למקומות, לתעשיות, לתחבורה, לאנשים ולכל האינטראקציה האינסופית בין דברים, אנשים ושירותים/יישומים. אם נעשה את זה כמו שצריך, 5G יכול להגשים את כל ההייפ והציפיות, לתמוך ולספק שירותים חדשים שעדיין לא הומצאו".

רוב השחקנים בתעשיית התקשורת בוחנים כבר כיום סוגיות שקשורות לדור החמישי ומעריכים שבשנת 2020 תהיה סטנדרטיזציה של ה-5G. עם זאת, שני שליש מהמפעילים מעריכים כי רשתות מסחריות מלאות של הדור החמישי יתחילו לפעול רק בשנת 2025.

בקרב אנשי התעשייה יש הסכמה לגבי הצורך בתקן אחיד. כדי שהדור החמישי ינחל הצלחה, יש חשיבות קריטית להתכנסות של השירותים והטכנולוגיות למודל משותף. מבחינת המפעילים, הווירטואליזציה היא עניין קריטי.

במילים אחרות, הענן הופך להיות מרכיב קריטי בטכנולוגיה ובמקביל התעשייה לא מחכה להחלטות של הרגולטור לגבי הסטנדרטים.

מבחינתה של אורנג', למשל, הדור החמישי ייצור הזדמנויות חדשות בשווקים ורטיקליים - החל ממפעלי ייצור וכלה בשירותי תשתית, שירותי בריאות ורכב, חקלאות וערים - ובנוסף יספק חוויית משתמש עקבית. עם זאת, כמו כל דור חדש, ידרוש גם הדור החמישי השקעה משמעותית מהמפעילים. לנוכח הירידה בהכנסות, אחד האתגרים הגדולים שמולם ניצבת התעשייה הוא לקבל מהרגולטור עידוד להשקעות ברשתות תקשורת לסוגיהן.

יותר ממחצית התעשייה מאמינה כי הדור החמישי יהיה שילוב של טכנולוגיות מורשות ולא מורשות, או במלים אחרות מתוקננות ולא מתוקננות, עם הסכמה שהטכנולוגיות הלא מורשות יהיו רלוונטיות בצורה מסוימת לדור החמישי. עורכי המחקר וכך גם יצרני ציוד צופים כי Wi-Fi תהיה טכנולוגיית הספקטרום הלא מורשה שתשמש ככוח משמעותי בדור החמישי.

מבחינתה של סיסקו, "מעולם לא היה עיתוי טוב יותר להתחיל לבנות את רשת הדור הבא מראשיתה כתואמת דור חמישי. השוק יודע את זה, וגם לקוחותינו, ספקיות השירות יודעות את זה". סיסקו מוסיפה כי "חוזקו של 5G יהיה שווה לחוזק החוליה החלשה ביותר שלו בתחומי הליבה של הרשתות הסלולריות, כגון סייבר, מחשוב ענן, אנליטיקה ואבטחה".

ZTE היא ענקית סינית שצומחת בתחום רשתות התקשורת הנייחות והניידות כאחד. החברה הסינית מאמינה כי טכנולוגיות לא מורשות, אשר משולבות בליבת הרשתות, יכולות לשפר את חוויית המשתמש של המשתמשים. אינטל מסכימה עם הגישה הזו שמדברת על שילוב בין טכנולוגיות מורשות ולא מורשות, ומחזיקה בדעה כי בעולם שבו הכל מחובר, תזדקק התעשייה לכל התדרים שיהיה בידה להשיג.

קצב העברת נתונים משופר

התעשייה מאמינה כי השירותים שישתפרו הודות לשימוש בטכנולוגיות לא מורשות במסגרת דור החמישי הם ערים חכמות, רשתות חיישנים בתחום האינטרנט של הדברים (IoT), אבטחה ופיקוח, בית חכם ושירותי בריאות.

נציין כי היתרון העיקרי של טכנולוגיות לא מורשות הוא קצב העברת נתונים משופר, ועלות כיסוי ותפוקה טובים יותר.

אורנג' מאמינה כי "מפעילי רשתות יצטרכו להשיג גישה למקורות ספקטרום שונים כדי לספק שירותים בכל זמן ומקום. טכנולוגיות שמאחדות ספקטרום בדור הרביעי למקבץ אחד גדול מתחומי תדר שונים, נתפסות כמשלימות של טכנולוגיות מורשות במטרה לספק יכולת מוגברת לתאים קטנים במגוון אתרים, כגון חללים פנימיים של עסקים ומקומות מפגש ציבוריים, ואתרים חיצוניים כמו אזורים חמים ואירועים".

סיסקו מחזיקה בדעה דומה. החברה מאמינה כי הדור החמישי פירושו מינוף טכנולוגיות הגישה הטובות ביותר, באופן חלק, במטרה להישאר מחובר למרקם הקישוריות של האינטרנט, כאשר המנטרה מבחינתה היא "תפעוליות בכל ההתקנים".

באתר מסכמים כי ה-5G הולך ומתקרב, והתעשייה מאמינה שהוא יהיה שילוב של טכנולוגיות מורשות ולא מורשות. התכנסות של שירותים וטכנולוגיות היא הנושא החם כרגע בתעשייה.

ערים חכמות, רשתות חיישנים בעולם ה-IoT, אבטחה ופיקוח הם המרכיבים שיניעו את התעשייה להשתמש יותר ויותר בדור החמישי.

יחד עם זאת, יש צורך לעשות יותר במונחי הקצאת ספקטרום, עלות ורגולציה, כדי להפוך את הדור החמישי למציאות.