כספי ובן ש"ך מקדמים הנפקת חב' האנרגיה גלובל פאוור בת"א

גלובל, הצפויה לגייס במסגרת ההנפקה כמה עשרות מיליוני שקלים, מחזיקה בשליטה ב-IPM יחד עם שותפים, ובקרוב ל-30 תחנות כוח קטנות

אהוד בן ש"ך / צילום: איל יצהר
אהוד בן ש"ך / צילום: איל יצהר

לאחר הנפקתה המוצלחת של חברת המלונות פתאל החזקות, וטיוטות התשקיף שפרסמו חברת האופנה עדיקה וחברת מרכזי הקניות צים סנטרס, מקדמת גם חברת האנרגיה והתשתיות גלובל פאוור של ניסן כספי ואהוד בן ש"ך הנפקה ראשונית בבורסה של תל-אביב. גלובל פאוור היא אחת מבעלות השליטה בתחנת הכוח הפרטית IPM, הממוקמת בבאר טוביה (מחזיקה 26%). במסגרת זו הם מתכננים על פי ההערכות לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בהנפקת 20%-30% מהמניות.

גיוס ההון הראשוני (IPO) המתוכנן צפוי על פי ההערכות להתבצע במהלך החודשיים הקרובים, וזאת לאחר שלפני שבועות ספורים נחתם הסכם מימון נרחב, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, להקמתה של תחנת IPM באמצעות קונסורציום של מלווים, בראשות דויטשה בנק הגרמני ובנק הפועלים. את ההנפקה צפויים להוביל פועלים אי.בי.אי ומשרד עו"ד שבלת ושות', שהתמזג לאחרונה עם משרד ראב"ד-מגריזו-בנקל.

IPM היא הפרויקט המרכזי של גלובל פאוור (בן ש"ך משמש כיו"ר IPM), ומלבדו מתרכזת פעילותה בהקמת תחנות כוח קטנות לייצור חשמל על גז טבעי, במפעלים, בקיבוצים ובאזורי תעשייה, בהיקף של כ-5-16 מגוואט לכל תחנה. לחברה קרוב ל-30 תחנות בשלבים שונים, ועלות ההקמה הממוצעת היא כ-15 מיליון דולר לתחנה. כך, צפויה גלובל להידרש להשקעות בהיקף כולל של כ-400 מיליון דולר ב-4-5 השנים הקרובות, שעליהן צפויים להתפרס תהליכי ההקמה.

גלובל פאוור מחזיקה בשליטה ב-IPM יחד עם קרן נוי ולאומי פרטנרס, ויתר המחזיקים בה כוללים את מוטי בן משה, יצחק מירילשווילי (באמצעות קרן יסודות), מוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, וקבוצת המייסדים - שמלבד גלובל פאוור כוללת את הח"כ לשעבר חגי מרום, יואב סרנה, מוריס סבג ומשקיעים פרטיים מארה"ב.

הרעיון להקמת תחנת הכוח החל להתגלגל כבר בשנת 2005, כשגלובל פאוור חברה לקבוצת היזמים הפרטיים, ושנים ספורות לאחר מכן הצטרפה לפרויקט קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) של שרי אריסון. שו"ב הפכה לבעלת מניות דומיננטית בפרויקט, אולם החליטה ב-2011 למכור את חלקה בפרויקט, ומאז הוא התגלגל לכמה ידיים, שבסופו של דבר מהוות את בעלי המניות הנוכחיים. בעסקאות האחרונות שולמו כ-90 מיליון דולר עבור שני שלישים ממניות IPM - עסקאות העשויות לספק מושג לגבי תמחורה של גלובל פאוור בהנפקה.

באתר החברה מציינת גלובל פאוור, כי היא "רואה בתחום התשתיות את אחד הענפים בעלי פוטנציאל הצמיחה המשמעותיים ביותר בשנים הקרובות בעולם בכלל ובישראל בפרט", ומסבירה כי השקעותיה "ממוקדות בפרויקטים בתחום האנרגיה המבוזרת (distributed power), בעלי נצילות אנרגטית גבוהה ובאנרגיות מתחדשות בתחומי האנרגיה הסולארית, ביומסה והאגירה השאובה.

עלות הקמת תחנת הכוח בבאר טוביה, שתוקם ותופעל על-ידי חברת סימנס הגרמנית, מוערכת בכ-2 מיליארד שקל, והיא צפויה לייצר 450 מגוואט ולספק כ-2.5% מצריכת החשמל בישראל.

ההערכות הן כי היא תחל לפעול במחצית השנייה של שנת 2020, והיא צפויה לפעול על בסיס גז שיירכש ממאגרי לוויתן ותמר, ובהתאם לרגולציה הקיימת במשק החשמל. כ-85% מהייצור שלה מתוכנן להירכש על-ידי חברת חשמל, והיתרה (15%) תימכר בשוק הפרטי.

גלובל פאוור / תעודת זהות

■ תחום פעילות: ייזום ופיתוח פרויקטים בתחום האנרגיה

■ שנת הקמה: 1999

■ יו"ר: אהוד בן ש"ך

■ מנכ"ל: ניסן כספי