קבוצת הראל רוכשת עם CIM בניין בסן פרנסיסקו ב-430 מ' ש'

ההשקעה הישירה בבניין המשרדים בן 11 הקומות תסתכם ב-220 מיליון שקל ■ זוהי עסקה משותפת שנייה לשני הגופים, לאחר שרכשו נכס בדאלאס

סן פרנסיסקו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קבוצת הביטוח הראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, ממשיכה להרחיב את פורטפוליו ההשקעות הישירות שלה בנדל"ן בארה"ב. ל"גלובס" נודע כי הראל וקבוצת CIM האמריקאית, שנסחרת גם בבורסה בתל-אביב, רכשו יחד בניין משרדים בסן פרנסיסקו שבקליפורניה בעלות של כ-435 מיליון שקל.

סמי בבקוב / צילום: איל יצהר
 סמי בבקוב / צילום: איל יצהר

היקף ההשקעה הישירה בנכס יעמוד על כ-220 מיליון שקל. הראל תחזיק כ-40% מהזכויות בו, כך שחלקה בהון יעמוד על כ-90 מיליון שקל. מדובר בבניין משרדים שנמצא בלב מרכז העסקים הראשי בעיר, שכולל 11 קומות, בשטח כולל של כ-143 אלף רגל רבוע ו-275 מקומות חניה תת-קרקעיים. המבנה נבנה ב-1970 ועבר שיפוץ משמעותי ב-2014-2015. הוא מושכר בחוזה ארוך-טווח לדייר יחיד מתחום הטכנולוגיה, שהשקיע סכומים משמעותיים בהתאמת הנכס לצרכיו, ככל הידוע.

למעשה, זוהי העסקה השנייה של הראל ושל CIM, שכבר רכשו יחד מתחם משרדים ומסחר במרכז העסקים בעיר דאלאס שבטקסס.

אפיק אלטרנטיבי לשוקי ההון

קבוצת הראל נמנית עם הגופים המוסדיים הגדולים במשק, והיא מנהלת כ-158 מיליארד שקל בכספי עמיתים ומבוטחים בחיסכון לטווח ארוך (כולל פעילות הביטוח). מתוך סכום זה מהווה תיק הנדל"ן הישיר של הראל כ-10.1 מיליארד שקל - מה שמציב אותה עם פורטפוליו נדל"ן מכובד בישראל ובחו"ל.

בשנה האחרונה רכשה הראל, בין השאר, מקבץ נכסי לוגיסטיקה בארה"ב בכ-380 מיליון דולר, בניין משרדים במרכז לוס אנג'לס יחד עם קרן הריט האמריקאית Colony NorthStar בעלות של כ-460 מיליון דולר ועוד.

מבחינת הראל ההשקעה הנוכחית, תוך חבירה לגוף השקעות מקומי ומנוסה, שבסיסו בקליפורניה ושפועל בלוס אנג'לס זה זמן, היא חלק משרשרת עסקאות שביצע מערך הנדל"ן של הקבוצה, המנוהל על ידי רון קובלסקי, ראש אגף השקעות נדל"ן בחטיבת ההשקעות של הראל.

מדובר באפיק השקעות גדל והולך בהראל, וקבוצות מוסדיות גדולות אחרות, בגלל הרצון באפיקי השקעה עם תשואה יציבה יחסית, ריאלית ושאינה קשורה ישירות ומיידית למדדי שוקי ההון. ההשקעה בנדל"ן ישיר בחו"ל תורמת לפיזור ההשקעות מבחינה גיאוגרפית וסקטוריאלית, ונעשית במטרה להניב תשואה שוטפת ויציבה ברמת סיכון נמוכה יחסית, גם על רקע הגאות הנמשכת במחירי הנכסים הסחירים (והלא-סחירים). זוהי עסקת הנדל"ן החמישית שמבצעת הראל בחוף המערבי בארה"ב בשנים האחרונות, והשנייה במרכז סן פרנסיסקו.

חברה אמריקאית, בעלים מישראל

החברה הנוספת בעסקה היא סים קומרשייל טראסט קורפוריישן, שנסחרת בתל-אביב ובניו יורק, לפי שווי של כ-4.2 מיליארד שקל. סים גייסה כ-800 מיליון שקל בתל-אביב בנובמבר 2017 באמצעות הנפקת מניות בכורה. מדובר בקרן השקעות במקרקעין (REIT) זרה המשקיעה בנדל"ן מניב למשרדים בארה"ב. החברה נמצאת בשליטת אורבן פרטנרס של צמד הישראלים לשעבר, אבי שמש ושאול קובה, הפועלים בתחום הנדל"ן בארה"ב זה שנים.

שמש וקובה, צמד חברי ילדות מקיבוץ סופה, עזבו את ישראל בשנת 1986 והפכו ליזמי נדל"ן בלוס אנג'לס. בתחילת הדרך הם פעלו בתחום של פיתוח ושיקום אורבני ורכשו שטחים ונכסים באזורים מרכזיים אבל בעייתיים בקליפורניה, ובהמשך גם במדינות נוספות בארה"ב. לאורך השנים גייסו השניים לכמה קרנות של הקבוצה כמה מיליארדי דולרים, מידי עשרות משקיעים מוסדיים.

אגב, שמה של קרן סים עלה לכותרות בשוק המקומי במהלך 2011 כמועמדת לרכישת השליטה בחברת דלק נדל"ן, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, כחלק מניסיון לגיבוש הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח - רכישה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל.

כמו כן, ב-2015 הייתה סים מעורבת במה שהוגדרה כעסקת הנדל"ן הגדולה ביותר של ישראלים בחו"ל, לאחר שמכרה יחד עם אלכס ספיר ורותם רוזן בניין בשדרות מדיסון במנהטן תמורת 2.6 מיליארד דולר.