השבב אותו השבב: מה באמת עומד מאחורי המענק לאינטל?

החברה תגיש מתווה להשקעת המשך בקריית גת בסך 5 מיליארד דולר, ובקשה לקבלת המענק הגדול אי פעם מהמדינה ■ האם מדובר היה במהלך דו-שלבי מתוכנן או שענקית השבבים טעתה בחישוב?

אינטל / צילום: שאטרסטוק
אינטל / צילום: שאטרסטוק

היום (ד') הציגו מנכ"ל אינטל ישראל, יניב גרטי, ומנהל מפעל הייצור של החברה בקריית גת את תוכנית ההשקעה החדשה שלהם לפני שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ובכירי משרדו. התוכנית שהוצגה מדברת על השקעה בהיקף של 5 מיליארד דולר שתיעשה החל משנה זו ותימשך עד שנת 2020. עם זאת, חרף ההשקעה המשמעותית הנוספת של אינטל במפעל בקריית גת, החברה תמשיך להתאימו לייצור בטכנולוגיה של 10 ננו-מטר, כפי שתכננה לעשות כבר לפני כארבע שנים.

בתום הפגישה בין שר הכלכלה כהן, מנכ"ל משרדו, שי רינסקי, יו"ר רשות החדשנות, עמי אפלבום ויו"ר רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ' לבין בכירי אינטל ישראל הודיע משרד הכלכלה כי ההשקעה בהרחבת המפעל בקריית גת תיעשה בטווח כמעט מיידי, ותושלם עד 2020.

בפגישה סוכם כי במהלך השבועות הקרובים החברה תגיש את מתווה ההשקעה הנוספת בקריית גת לאישור עקרוני של רשות ההשקעות ובהמשך תגיש תוכנית מפורטת, עם בקשה פרטנית לקבלת מענק מהמדינה וזאת מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. ההליך כולו מתוכנן להסתכם בעוד כחצי שנה. במהלך תקופה זו ועדת מנכ"לים של משרדי האוצר והכלכלה, בהשתתפות נציגי רשות המסים, תדון על השקעת ההמשך של אינטל.

גורמים העריכו היום כי בתמורה להשקעת העתק בהמשך הפיתוח של המפעל בקריית גת, אינטל תבקש מהמדינה מענק בהיקף של 10% מגובה ההשקעה - כלומר חצי מיליארד דולר. אם אכן זה יהיה גובה המענק שיאושר לאינטל, זה יהיה המענק הגדול הממשלתי הגדול ביותר שניתן אי פעם לחברה שפועלת בישראל. בנוסף, על פי הערכות, החברה תיהנה ממס חברות נמוך וזאת בהיותה חברה מייצאת - אך תידרש בידי המדינה להגדיל את מצבת העובדים שלה בקריית גת בעוד מאות תקנים - המספר המדויק נותר שאלה פתוחה.

השלמת תוכנית השדרוג

הסיבה להשקעה החדשה שענקית השבבים האמריקאית מתכוונת לבצע בישראל היא השלמת תוכנית השדרוג של מפעל הייצור שלה בקריית גת, שנמצאת בישורת האחרונה שלה. התוכנית להרחבת המפעל ושדרוגו לייצור בטכנולוגיה של 10 ננו-מטר גובשה כבר בשנת 2014 והיקפה כ-6 מיליארד דולר. בתמורה להשקעה הנרחבת שנדרשה, החברה ניהלה מגעים אינטנסיביים עם מינהלת מרכז ההשקעות (כיום רשות ההשקעות) וקיבלה מהמדינה מענק נדיב בהיקף של כ-10% מההשקעה.

גורמים שמעורים בנושא אמרו היום ל"גלובס" כי ההשקעה הנוספת, שעליה ראשי אינטל מקיימים בשבועות האחרונים מגעים עם משרדי הממשלה השונים, נועדה למצות את תוכנית ההשקעות המקורית להרחבת המפעל בקריית גת ומהווה השקעת המשך לזו שאושרה לחברה ב-2014, שכן נציגי החברה בארץ דיברו כבר אז עם משרדי הממשלה על השקעה בהיקף כולל של כ-10 מיליארד דולר, אך הדבר לא יצא לפועל.

גורם אחר העריך כי ייתכן שמאז תחילת העבודות לפיתוח אתר הייצור בקריית גת, התבררו לחברה העלויות הגבוהות של השדרוג, מה שאילץ אותה להקצות להשלמתו מיליארדי דולרים נוספים.

גורם ממשלתי שמעורב בתוכנית ההשקעות של אינטל אמר ל"גלובס" כי "למדינת ישראל יש ניסיון טוב עם אינטל מסבבי השקעות קודמים שהיא ביצעה במשק, וזאת חברה שיודעת לכבד הסכמים - תוך עמידה הן ביעדי התעסוקה של עובדים והן בהתחייבויות לקיים במשק הישראלי רכש גומלין. אין סיבה שזה לא יהיה כך גם הפעם: החברה תמצה את ההשקעה שלה ב-2020 וכבר אז המשק הישראלי ייהנה מפירותיה בזכות היצוא הנרחב שתעשה וקליטה של מאות עובדים נוספים".

בהודעה שמשרד הכלכלה פרסם בתום פגישת השר כהן עם מנהלי אינטל נאמר, כי "על פי דיווחי אינטל, היקפי היצוא שלה מישראל גדלו במהלך 2017 בעקבות ההשקעה הקודמת, על סך של 6 מיליארד דולר והם צפויים להוסיף ולגדול גם בשנת 2018 על רקע המשך ביצוע אותה ההשקעה".

השר כהן מסר כי "בחירתה של אינטל להמשיך ולהשקיע באופן משמעותי בישראל היא הבעת אמון חשובה במדינת ישראל ובכלכלה הישראלית ויוצרתת משרות איכותיות בכלל ובפריפריה בפרט".

מנתוני אינטל ישראל עולה כי מאז שהחלה לפעול בישראל, לפני כארבעה עשורים השקעותיה במשק הישראלי הסתכמו בכ-35 מיליארד דולר. היא מעסיקה מעל 10,000 עובדים ונחשבת למעסיקה הגדולה ביותר בישראל בענף ההיי-טק.

אשתקד היא סיימה השקעה בהיקף של כ-6 מיליארד דולר בשדרוג המפעל בקריית גת. לפי נתונים שמסרה החברה, בעשור האחרון היא קיימה רכש של סחורות ושירותים מספקים ישראליים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. ב-2017 היא ייצאה בכ-3.6 מיליארד דולר והיקף היצוא שלה מאז החלה לפעול בארץ לפני יותר מ-40 שנה מסתכם בכ-50 מיליארד דולר.

עוד השקעה ברכב אוטונומי?

במהלך הימים האחרונים עלתה סברה כי אינטל נערכת לקראת שני סבבים של השקעות בהיקף של מיליארדי שקלים כל אחד במשק הישראלי. אחת ההערכות דיברה על השקעה נרחבת בתחום הרכב האוטונומי בחברת מובילאי, שאותה אינטל רכשה בשנה שעברה.

גורמים שמעורים בנושא אמרו היום כי ההשקעה של אינטל בקריית גת היא ההשקעה היחידה שהחברה מתכוונת לקיים בישראל במהלך 2018 אולם, ייתכן שבהמשך היא תקיים מגעים עם המדינה לגבי השקעה נוספת, בתחום הרכב האוטונומי.

אינטל נוהגת לשדרג את מפעליה מדי 3-5 שנים ועד כה היא שדרגה את מפעלי הייצור שלה ברחבי העולם בשלבים: בזמן שבישראל החברה נערכת ליצור בטכנולוגיה של 10 ננו-מטר, באירלנד היא מייצרת בטכנולוגיה של 14 ננו-מטר ובארה"ב היא נערכת להקמת מפעל ייצור חדש שבו היא תייצר בטכנולוגיה של 7 ננו-מטר.

באינטל סירבו היום להתייחס לידיעה.