מסלול המימון עוקף הבנקים של הג'יהאדיסטים

גיוס כספים במטבעות מוצפנים יכול לעקוף את כללי הבנקאות העולמית שנועדו לחסום מימון לטרור ■ הביקורת בארה"ב גוברת והולכת

לוחמים של אל קאעידה / צילום: רויטרס, Feisal Omar
לוחמים של אל קאעידה / צילום: רויטרס, Feisal Omar

כשקבוצה שמתארת את עצמה כספקית של סיוע כספי "שקשור לג'יהאד" ניסתה לשפר את תנאי החיים של לוחמים בתעלות מגן מזוהמות שמבוצרות בשקי חול בסוריה בסוף השנה שעברה, היא פנתה למקור מימון חדש: הביטקוין.

"אין כעת מחסה להגנה על האוכל והתחמושת מהגשם", כתבה הקבוצה הזו, שנקראת "אל סדאקה" (הצדקה), בפוסט שהיא העלתה ביישום המסרים טלגרם.

הטוויטר של סדאקה מכיל קטע וידאו שמראה רצפת עפר מכוסת שמיכות, שקים של פיתות ורימוני יד לצד המסר "תרמו באנונימיות עם מטבעות וירטואליים", יחד עם כתובת של ביטקוין. עד כה, לפי יומן עסקאות מקוון, הקבוצה קיבלה תרומות בסך כ-1,000 דולר.

גיוסי הכספים במטבעות וירטואליים על ידי ארגוני ג'יהאד כאלה מקבל את תשומת הלב של רשויות בארה"ב רק לאחרונה. בינואר הגיש חבר בית הנבחרים טד באד (רפובליקאי מצפון קרולינה) הצעת חוק להקמת כוח משימה בתחום הטק הפיננסי למאבק בשימוש של טרוריסטים במטבעות מוצפנים. שר האוצר סטיבן מנוצ'ין אמר לוועדת הבנקאות בסנאט שגם המשרד שלו מתכוון לבדוק את הנושא.

המטבעות המוצפנים/וירטואליים הפכו לנושא מדובר יותר ויותר בין ארגוני ג'יהאד במזרח התיכון. החודש, גיליון של "אל חקיקה", מגזין מקוון שתומך באל קאעידה, פרסם מדור חדש, Tech Talk, שמציג את עקרונות הבסיס של הביטקוין.

אל סדאקה הבינה את מה שקבוצות אלימות אחרות גילו: גיוס כספים במטבעות מוצפנים יכול לעקוף את כללי הבנקאות העולמית שנועדו לחסום מימון לטרור והלבנת הון שחור.

"זוהי דרך מהירה ויעילה, שאינה עוברת במסלולים העמוסים והניתנים להתחקות של תשלומים רגילים באינטרנט", כתב חסאן עבדו, דובר של אל סדאקה, ל"וול סטריט ג'ורנל" בהודעת טקסט. "זוהי דרך שבה אנחנו והתורמים לנו יכולים לשמור על אנונימיות מלאה".

יאיה פאנוסי, אנליסט לשעבר בסי.אי.איי. שמנהל היום את מכון המחקר נגד הטרור "המכון להגנת הדמוקרטיות" בוושינגטון, עוקב זה חודשים אחרי חשבונות ביטקוין של אל קאעידה. הוא אומר שקשה לוודא את הזהויות של קבוצות כאלה באינטרנט, מפני שהן מסתתרות תחת שמות בדויים ונעזרות בטכנולוגיות הגנה על הזהות שלהן.

"מה שהם מנסים כמעט בוודאות לעשות הוא לא רק לאסוף כמה תרומות כאן", אמר מייקל סמית, עמית מחקר במכון ניו-אמריקה שבדק את השימוש של ארגוני טרור בטכנולוגיה. "הם מנסים לבנות רשת של תומכים".

פאנוסי וסמית אומרים שגיוס הכספים הווירטואלי של "אל סדאקה" נראה אמיתי. דובר הקבוצה הזו אומר שחבריה ממוקמים בצפון סוריה, והאתר שלה מכיל "הבהרה" שהיא אינה תומכת בדאע"ש או בארגונים שמסונפים אליו.

היו בעבר קשרים בין מטבעות מוצפנים למימון לדאע"ש. ב-2015, נער מווירג'יניה, עלי שוקרי אמין, הואשם בקשירת קשר למתן סיוע מהותי לארגון טרור לאחר שהסביר בטוויטר איך לשלוח לדאעש ביטקוינים. שופט פדרלי דן אותו ל-11 שנות מאסר.

הממשל האמריקאי טוען שזוביה שחנאז, טכנאית מעבדה בניו-יורק, רימתה בשנה שעברה מוסדות פיננסיים ביותר מ-85,000 דולר שהיא המירה למטבעות מוצפנים והעבירה ליחידים שקשורים לדאעש ולחברות קש בסין, פקיסטן וטורקיה. שחנאז, בת 27, ניצבת בפני גיליון אישום בהונאה, קשרים לטרור והלבנת הון.

עבדו אמר שקבוצתו עדיין לא איתרה תומכים בסוריה שעוסקים במטבעות הווירטואליים. "אבל קיבלנו תרומות מפינות שונות של העולם", הוא כתב.

מטבעות מוצפנים כמו ביטקוין מתבססים על יומן עסקאות דיגיטלי שנקרא בלוקצ'יין, שנשמר על ידי רשת רחבה של מחשבים. אפשר לסחור בהם ללא עזרת בנקים ובורסות, שמחויבים על ידי החוק לחסום עסקאות עם עבריינים.

"הייתי קורא לזה מהפכה בתחום הלבנת ההון", אמר ארקדי בוך, עורך דין מניו-יורק שמייצג האקרים וחשודים בטרור.

הבלוקצ'יין של הביטקוין הוא אמנם גלוי, אך הבעלות על המטבע אינה ברורה במקרים רבים. מטבעות מוצפנים חדשניים יותר יכולים למנוע לגמרי התחקות אחרי הבעלים. הממשלות מפגרות מאחור בכל הנוגע לרגולציה של המטבעות הדיגיטליים, אמר פאנוסי.

מרוואן חייט ממכון מחקרי המדינה במזרח התיכון, ארגון בוושינגטון שעוקב אחרי פעילות ארגוני ג'יהאד באינטרנט, חשף את מאמצי גיוס הכספים של אל סדאקה בנובמבר. הקבוצה הזו הזמינה תרומות ביטקוין למימון דברים כמו "מתקני שירותים שיחסכו מהאחים את הצורך לעזוב את משמרתם ולהיכנס לשיחים כדי לעשות את צורכיהם, מה שיכול להיות קשה מאוד לעיתים".

באמצעות בורסה או חנות המרה של ביטקוין, משתמשים יכולים להמיר מטבעות דיגיטליים לכסף רגיל שמועבר לכרטיס חיוב, כרטיס אשראי או חשבון בנק שממנו ניתן למשוך כסף.

בדצמבר הציגה אל סדאקה באתר טלגרם וידאו שבו נראו גג חדש וקירות ותמוכות חדשים. "העמדה שבה האחים אוכלים וישנים היא במצב טוב בהרבה ממה שהיה", אומר בווידאו גבר עטוי בכאפייה שמציג את העמדה.

אל סדאקה הרחיבה מאז את הקמפיין שלה, ופרסמה מסר שמכיל קישור (לינק) למפה של מכשירים אוטומטים לקניית ביטקוינים וגם מטבעות אחרים שמציעים עוד יותר פרטיות ממנו. "אנחנו מקווים שזוהי רק ההתחלה", כתב עבדו.