"פילבר פעל בנאמנות עיוורת לנתניהו - והתפכח"

"פרשת וואלה והראיות כי נתניהו ואלוביץ' השתמשו בו - הובילו למהפך אצל פילבר" ■ מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר כבר החל לתאר בפני החוקרים את מעורבות רה"מ בקידום האינטרסים של בזק

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

החל משעות הבוקר (ד') החל מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שלמה (מומו) פילבר, לגולל בפני חוקרי המשטרה ורשות ני"ע סיפור מעשה המתחיל הרבה מאוד שנים אחורה. הסיפור מתחיל בהיכרותו של פילבר עם רה"מ, בנימין נתניהו (פילבר כיהן כראש לשכתו בכהונתו הראשונה); עובר דרך המינוי שלו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ודרך הפעולות שביצע והפגישות שבהן נכח בשנים שבהן כיהן בתפקיד - ובהן הפגישות בהן נכחו הוא, נתניהו ואיש העסקים ארנון מילצ'ן; וכן ביחסים שלו ושל נתניהו עם שאול אלוביץ, בעלי בזק. הסיפור מסתיים בין הסורגים, עם מעצרו של פילבר לפני מספר חודשים בפרשת "בזק" (4000).

מעל כתפיו של פילבר, שהעיד הבוקר כעד מדינה, הוסר עול כבד - העול הפלילי. אמש חתם פילבר על הסכם עד המדינה עם הפרקליטות, שבמסגרתו הוסכם כי הוא יזכה לחסינות מפני העמדתו לדין פלילי בפרשת בזק, וכי כל ההליכים נגדו יועברו למסלול המשמעתי. הוסכם כי נגד פילבר ייפתח הליך בביה"ד המשמעתי של עובדי המדינה, הוא יודה בעבירות המשמעתיות שייוחסו לו ויורחק מהשירות הציבורי לצמיתות. לאחר החתימה, כבר אתמול, החל פילבר למסור עדות במשטרה, ובין היתר החל לתאר את מעורבותו של רה"מ נתניהו בקידום האינטרסים של חברת בזק במשרד התקשורת.

עדי המדינה
 עדי המדינה

"בובה" של נתניהו

עדותו של פילבר עוסקת בכל הפעולות שביצע והתבקש לבצע, השיחות והפגישות שהתקיימו, המסמכים שנחתמו וכל רגולציה שקודמה, במשך כל תקופת כהונתו כמנכ"ל. מטבע הדברים, מלבד החיזוק שהיא מעניקה לראיות נגד שאר החשודים בתיק 4000 - ובראשם אלוביץ - לעדותו פוטנציאל רב לסבך את "הבוס" שלו, נתניהו, במספר פרשיות, ולא רק בפרשת בזק.

מקורב לפילבר מסר ל"גלובס", כי הוא עדיין מתעקש על חפותו, בהתבסס על כל העובדות שמסר לחוקרים. לתפיסתו, הוא לא ביצע כל עבירה כשנפגש עם אלוביץ, עם בכירי בזק ועם אחרים, אבל ככל שהצטברו פרטים ועדים בחקירה, הוא הבין כי התמונה המצטיירת בעיני החוקרים שונה מזו שהוא לכאורה ראה לנגד עיניו.

השיקולים שעמדו בבסיס ההחלטה לחתום דווקא עם פילבר על הסכם עד מדינה, למרות הראיות שהצטברו נגדו, עוברים דרך העובדה כי הוא היה בכל נקודות המפתח הבעייתיות לכאורה - בכל הפגישות האסורות, בחילופי הדברים הלא-לגיטימיים בין בזק לנציגי הממשלה וכו' - ובעניין זה עדותו נגד כל הדמויות המככבות בפרשה היא בעלת ערך רב לפרקליטות.

אולם שיקול נוסף הוא העובדה כי פילבר נתפס למעשה כמי שהיה מעין "בובה" של נתניהו. הסיפור של פילבר מתחיל מהמקום שבו הוא מתמנה לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת כמי שמקורב לנתניהו, אוהד מאוד גדול שלו תומך נלהב של הדמות והאישיות הפוליטית. הוא תפס את עצמו כשליח של נתניהו, הוא ראה בביצוע המדיניות וההנחיות שלו שליחות.

גורמים הבקיאים בפרטי החקירה מספרים ל"גלובס", כי בחקירה הראשונה ברשות ני"ע סיפר פילבר את העובדות כפי שהיו, ובין היתר אמר שמילא החלטות ממשלה, ופעל בהתאם למדיניות. הסיפור הזה הוא אותו סיפור שפילבר מספר היום, אבל מה השתנה? התפיסה שלו לגבי התפקיד שלו בתיאטרון הבובות של נתניהו.

בחקירה הראשונה פילבר ראה את עצמו כמי שצריך להגן גם על רה"מ. הוא סיפר את הסיפור בנרטיב הזה - מתוך עמדה שמגינה על נתניהו ואומרת בשורה התחתונה שכל ההחלטות היו נכונות; אבל השבוע חלה תפנית דרמטית בתפיסה שלו. "בחקירותיו בפרשת 'וואלה' הייתה לו התפכחות", אומר גורם הבקיא בפרטי החקירה. לדבריו, בחקירה הציגו בפני פילבר ראיות לכך שנתניהו ואלוביץ השתמשו בו. החקירה, כך אומר לנו אותו גורם, העלתה דברים שלא היו בפניו קודם לכן, והוא הבין שניצלו אותו.

פילבר לא הרוויח מקידום האינטרסים של בזק, הוא לא קיבל טובות הנאה, אבל הוא היה נאמן. הוא פעל בנאמנות עיוורת כמעט לנתניהו מתוך השקפה שהוא משרת אינטרס גדול יותר. "ההתפכחות שלו הייתה שהוא נרמס תחת הנאמנות הזאת, ואז התהליך של ההתפכחות הוביל לחשבון נפש ולחתימה על הסדר עד המדינה. זה היסוד לנכונות לתת לו טובות הנאה משמעותיות נגד עדותו, ובהן אי-העמדתו לדין פלילי", אומר גורם מתוך החקירה.

אז ממה פילבר ניצל בעצם? פילבר היה כוכב ראשי בפרשת בזק בכל מה שקשור לקידום האינטרסים של חברת התקשורת בממשל. בנובמבר האחרון העבירה רשות ני"ע את תיק החקירה המקורי בפרשת בזק לפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצורך הכרעה אם להגיש כתב אישום נגד החשודים המרכזיים בה - בהם בעל השליטה אלוביץ, בנו אור אלוביץ, מנכ"לית החברה סטלה הנדלר וחשודים נוספים. במקביל, המליצה רשות ני"ע על העמדתו לדין של פילבר ושל העוזרת האישית שלו.

פילבר נעצר בסבב המעצרים השני של חקירת פרשת בזק עם התפוצצותה בקיץ האחרון, והושעה מתפקידו. לפי החשד המרכזי נגדו, קידם פילבר במשרד התקשורת את האינטרסים העסקיים של בזק ושל אלוביץ, על-חשבון האינטרס הציבורי. בין היתר, טוענת המדינה, כי פילבר עשה שימוש בעובדים אחרים במשרד התקשורת כדי לקדם את האינטרסים של בזק, וכן העביר מסמכים סודיים פנימיים של משרדו לנושאי המשרה בחברה, שתיקנו אותם והעבירו לו הערות עליהם. פילבר נחשד עוד בכך שבמסגרת קידום האינטרסים של בזק לכאורה, הוא נפגש עם אלוביץ בבתי קפה בשעות הערב, כדי "לסגור עניינים", ושלח למנכ"לית בזק, הנדלר, מיילים מהמייל הפרטי שלו.

מראשית חקירתו של פילבר - ובין היתר במסגרת הדיונים שהתקיימו בעניין הרחקתו ממשרד התקשורת - טען פילבר לחפותו. באי-כוחו, עוה"ד יובל נחמני ודרור ארד-איילון, טענו בשמו, כי כל ההחלטות שהתקבלו היו "בעצה אחת עם הגורמים המקצועיים במשרד", וכי הן לא היטיבו עם בזק. טענת הגנה מרכזית נוספת, שהעלה בפני ביהמ"ש, הייתה, כי הוא "מילא אחר הנחיות המדינה". כבר אז ניתן היה לזהות את הפניית האצבע המאשימה של פילבר לעבר מקבלי ההחלטות, שבראשם עומד רה"מ נתניהו. "מילאתי אחר הנחיות הממשלה", אמר פילבר.

ימים ספורים לאחר שרשות ני"ע הביעה אי-אמון בגרסתו של פילבר והמליצה על העמדתו לדין, פרס בא-כוחו של פילבר, עו"ד ארד-איילון, את טענות ההגנה המלאות בפני "גלובס". בין היתר אמר עו"ד ארד-איילון, כי לטענת פילבר, המדינה הייתה זו שקיבלה את ההחלטות וקבעה את המדיניות בנוגע לבזק ולשוק התקשורת בכלל. באשר למסמכים הסודיים שהועברו לכאורה ממשרד התקשורת לבכירי בזק - אלה לגישתו של פילבר, לא היו סודיים.

באשר לשאלות הנוספות שריחפו מעל החשדות - בנוגע למעורבותו של נתניהו בפעולות שבוצעו במשרד התקשורת ביחס לבזק בעת כהונתו כשר התקשורת - מנקודת המבט של פילבר, אין פה כלל שאלה. בתחילה טען פילבר כי הוא לא פעל בשליחות של אף אחד, מלבד המדינה שמקבלת את ההחלטות.

נקודת המפנה

פרשת בזק התחילה לכאורה בהחלטות הממשלה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית של בזק ובהחלטות בנוגע לסיבים האופטיים. פילבר נחשד בקידום האינטרסים של בזק. בזמנו הסביר זאת בא-כוחו, עו"ד ארד-איילון, ל"גלובס" כך: "הביקורת היא על כך שבמסגרת המפגשים והמו"מ עם בזק ואנשיה, הוא היה מוטה יותר מדי לטובת בזק - שהוא נפגש איתם גם מחוץ למשרד, העביר מספר מסמכים... כדי לקבל את הערותיהם בטרם גיבוש מסמכי המדיניות; שהאזין להצעותיהם לגבי שינויים במסמכים הללו... ושהתכתב איתם מהמייל הפרטי שלו. אם רוצים לבקר אותו על כך צריך לציין כי זו דרך הפעולה המקובלת של מנהלים בשירות הציבורי, וזו אינה עבירה פלילית".

כל זה היה נכון לפני שהתפוצצה פרשת "וואלה". השבוע נעצר פילבר שוב במסגרת חקירת החשדות לקיומם של יחסי שוחד שהתקיימו מול אתר "וואלה" שבבעלות אלוביץ, ושכללו סיקור חיובי למשפחת נתניהו. זאת, בתמורה לקידום האינטרסים של בזק.

הפרשה הזאת ומעצרו של פילבר במסגרתה שוב, הובילו לתפנית בעמדתו, שהולידה את החתימה על הסכם עד המדינה. פילבר "ניצל" מהעננה הפלילית שכללה סיכון כי יורשע בשורת עבירות חמורות, ובהן עבירות ני"ע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות שיבוש.

באי-כוחו של פילבר, עוה"ד ארד-איילון ונחמני, לא מסרו תגובה.