שותפיו של נתניהו ממשיכים להתעלם מהפיל שנמצא בחדר

בליכוד ובשותפות הקואליציוניות של נתניהו עדיין לא יודעים איך להתמודד עם פרשה 4000

הכנסת / צילום: גיל יוחנן
הכנסת / צילום: גיל יוחנן

עוד יממה דרמטית חלפה, ובכירי הליכוד עדיין מתעטפים בשתיקה פוליטית. השר לביטחון פנים גלעד ארדן דיבר היום מעל במת הכנסת בנושא סגירת תיקים פליליים בגין רכוש גנוב, הצעה דחופה לסדר היום שהגיש לו ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת). טיבי ניצל את ההזדמנות והקריא לארדן ציטוט "מפיו של חבר הכנסת החרוץ גלעד ארדן".

וכך ציטט טיבי: "שום מקום עבודה, ודאי לא משרד ראש הממשלה, לא יכול להרשות לעצמו שמי שמנהל אותו יקדיש את מרב זמנו להתייעצות עם עורכי דין ויועצים. כל פעם שנראה שראש הממשלה הגיע לתחתית, הוא מוכיח שאפשר לרדת נמוך יותר". לאחר מכן שאל: "מה דעתך, השר ארדן, על דבריו של חבר הכנסת החרוץ גלעד ארדן מלפני כמה שנים?".

השר ארדן חייך מעל הבמה, וכאשר נשאל על ידי יו"ר הכנסת אם ירצה להשיב, הגיב בחיוך: "לא".

שר התחבורה ישראל כ"ץ השיב להצעה דחופה לסדר שהגישה לו ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) על המהפכה הגדולה בתחום מוניות השירות, שילובן במסגרת כרטיס הרב-קו, תוך שמירה על סטטוס-קוו בתחבורה בסופי השבוע. אף מילה על ניר חפץ, 4000, שלמה פילבר או בזק.

שרת התרבות מירי רגב השיבה בכנסת להצעה דחופה לסדר היום בנושא ביטול תמיכת המדינה בפסטיבל הסרטים הישראלים בצרפת. לאחר שעות ארוכות של שתיקה - בניגוד להרגלה - אמרה רגב מעל הבמה: "רק עכשיו פורסם תיק 7000 - חשדות חמורים נגד הגננת שושנה שנתנה לנתניהו לכאורה עוגייה נוספת במסיבת הסיום של הגן. חוקרים אם היא נשארה גננת עד היום. מחר יהיה תצלום של נתניהו והעוגייה בכל העיתונים. זו השיטה. כל רבע שעה, כל רבע שמועה הופכת מיד לכותרת ראשית וכתב אישום ציבורי.

"נתניהו לא מעורב בפרשת בזק ולא בפרשת השופטת גרסטל, ובכל זאת שמים תמונה שלו בגדול ומייצרים מציאות. אבל הציבור לא קונה את זה. לפי הסקר האחרון 34 מנדטים לא קונים את זה. הציבור מבין שיש מסע ציד מתוקשר ומתוזמן. הבנו מזמן שחלק מן האופוזיציה ומן התקשורת לא מבינים את ההליך הפלילי. המטרה שלהם היא להפיל את ראש הממשלה. לא מעניין אותם דאגה למדינה, מנהל תקין או מחויבות לחוק. רק דבר אחד מעניין אותם, שנאת נתניהו. ההכרעה היא רק של בית המשפט. מציעה לא לתפור חליפות, יש לכם עוד הרבה זמן להיות באופוזיציה. בעזרת השם ננצח אתכם גם בבחירות הבאות".

הבית היהודי וכולנו נותנות גיבוי

פנינו לשאול את בכירי המפלגה - זאב אלקין, גילה גמליאל, ציפי חוטובולי ויולי אדלשטיין - וכולם התעטפו, גם היום, בשתיקה מוחלטת. שר התיירות יריב לוין היה היחיד שהשיב באמצעות דוברת כי הוא ממשיך לגבות את ראש הממשלה.

מספר חברי כנסת בולטים המשיכו להגן בעוז על ראש הממשלה במספר רב של ראיונות לתקשורת. הבולט מביניהם, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם, מאשים את כל מי שמעז לפצות פה או לשתף פעולה עם החקירה כ"שטינקר" או "מלשן". חברי הכנסת מיקי זהר ויואב קיש מגינים גם הם על ראש הממשלה.

ח"כ יהודה גליק אמר לנו שהוא מעניק גיבוי מלא למשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה, ושהוא דוחה בשאט נפש את ההשוואה שבוצעה על ידי זהר לרצח רבין או את השימוש במונחי השטינקר שביצע אמסלם. גליק הוסיף שהוא אינו שותף לשמחה לאיד למצבו של ראש הממשלה ושהוא מקווה שלא תהיה סחבת. "שהיועץ המשפטי יקבל החלטה כמה שיותר מהר, כי המצב הנוכחי רע לכולנו", אמר.

בסיעת כולנו הכחישו באוזנינו כי שר האוצר משה כחלון כינס את חברי הכנסת של סיעתו ואמר להם כי הוא ממשיך לגבות את ראש הממשלה. מנגד, במפלגה לא פרסמו הודעה או התייחסות כלשהי למצב הקשה שנוצר במדינה ב-48 השעות האחרונות, שבהן בכירי אחת החברות הבולטות ביותר במשק הישראלי (שאול אלוביץ', סטלה הנדלר, עמיקם שורר) צועדים למעצרים, וכאשר שמם של מקורבים ביותר לראש הממשלה (ניר חפץ, אלי קמיר) נקשר בחשדות פליליים כבדים.

בבית היהודי מדברים מעט יותר, אך חוזרים על עמדת העבר. קבלת המתנות נראית לשר החינוך נפתלי בנט דבר לא ראוי, אבל הוא מחכה שהיועץ המשפטי לממשלה יקבל החלטות. באשר לפרשת 4000, הדברים עוד מוקדמים, ומוכחשים על ידי ראש הממשלה, אומרים במפלגה.

השטח בליכוד מתחיל להתעורר

אך השטח בליכוד מתחיל לבעבע. היידי מוזס, פעילת ליכוד מוכרת ותומכת עד לאחרונה של ראש הממשלה נתניהו (וגם בתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה), כתבה היום בעמוד הפייסבוק שלה: "בצער רב אני קוראת לראש הממשלה לפנות זמן לתהליכים שהוא עובר ולהכריז על נבצרות. על כל חברי הליכוד לברך על נבצרות ולבקש אותה. המפלגה שלנו יקרת ערך עבורי. לא ייתכן שמבלי לשים לב אנחנו הפכנו להיות 'המושחתים'. כי אנחנו לא. חקירות עדיין לא אומר שכולנו בליכוד מושחתים.

"לא הוגן כלפי העם שהמדינה עכשיו נמצאת במצב של 'פאוז'. יש כאן עניינים היסטריים לטפל בהם. אז תסלחו אלה שרוצים בכל מחיר את ראש הממשלה, אני רוצה צדק וממשלה מתפקדת. לבי-לבי על ראש הממשלה שלנו בנימין נתניהו ומשפחת נתניהו. נבצרות היא כורח התפקיד, אין בה כדי להאשים בנאדם טרם עבר משפט. התחושה נוראית. אבל המדינה והליכוד חשובים יותר".

חבר הכנסת אורן חזן, שנמצא בימים אלה בהשעיה ממושכת לחצי שנה בשל התנהגותו בכנסת, אמר היום בראיון לרשת ב' כי על נתניהו לצאת לנבצרות והציע שחברי הממשלה מבין אנשי הליכוד יבחרו ממלא מקום לראש הממשלה.

פעילים בולטים אחרים בליכוד שעמם שוחחנו אמרו לנו כי הם רואים התגברות משמעותית בפעילות שטח של השר לשעבר גדעון סער. "גדעון חורש את הארץ, גדעון מחמם מנועים", אמרו לנו שלושה פעילים בכירים. אחרים הוסיפו: "אפשר לזהות אהדה מזויפת לראש הממשלה בקרב בכירי הסיעה. הם שותקים כי הם מבינים שמי שידבר יחטוף מהשטח. הליכוד המאוזן והמכובד מתבייש בנעשה. ראינו אתמול טלוויזיה עם דמעות בעיניים. אנחנו מתביישים בהתבטאויות הבריוניות של אמסלם וזהר, ובאופן שבו הם חושבים שהם חוקרים מפכ"ל משטרה".