בשל מאבקים בוועד תע"א: הוחרמה סדנת בטיחות לעובדים

מאז פרסום המלצות המשטרה בפרשת החשדות לשחיתות בתע"א, ניכר כי הוועד נמצא בקדחת בחירות מבלי שכלל הוכרזו כאלה ■ הרצאה חשובה של ראש מינהלת הבטיחות הוחרמה

אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף
אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף

ועד העובדים של התעשייה האווירית וההסתדרות הכללית הכריזו אתמול (ד') על סכסוך עבודה בחברה, וזאת על רקע השינויים המבניים שמתוכננים להיעשות בחטיבות האזרחיות שלה. לפי ההכרזה של הוועד וההסתדרות, ב-5 למרץ הם יוכלו לנקוט בצעדים ארגוניים שכוללים עיצומים ושיבושי עבודה, אספות הסברה ואף השבתת פעילות בחטיבות השונות של החברה ובחברת הבת שלה אלתא מערכות.

ההכרזה על סכסוך העבודה באה שבועות ארוכים לאחר שדירקטוריון התעשייה האווירית אישר את השינויים המבניים בחטיבות האזרחיות של החברה. זאת, כשברקע החלטה מהשבועות האחרונים שקיבלה המשטרה, להמליץ על העמדתם לדין של יו"ר הוועד, אהוד נוף וחברי וועד נוספים ובהם יאיר כץ, בנו של שר העבודה והרווחה והיו"ר לשעבר של ועד עובדי החברה חיים כץ, שגם אותו ממליצה המשטרה להעמיד לדין. אלה, כמו גם חברי ועד נוספים, חשודים במעורבות בפרשית השחיתות שנחקרה בחברה במהלך השנה האחרונה בלהב 433 של המשטרה.

המלצת המשטרה יצרה בשבועות האחרונים תסיסה בקרב עובדי החברה: בלי קשר להליך הפלילי נגדו, נוף צפוי לפרוש בקרוב לגמלאות, והוא בחן באחרונה אפשרות לבקש את הארכת משך תקופת העסקתו בחברה באופן שיוכל להמשיך לכהן בתפקיד יו"ר הוועד. אלא שההמלצה להעמידו לדין הפחיתה משמעותית את הסיכוי שהנהלת התע"א תסכים להיעתר לבקשה כזאת, שכן היא תחשוף את עצמה לביקורת ציבורית חריפה.

מאז פרסום המלצות המשטרה בפרשת החשדות לשחיתות בתע"א לפני מספר שבועות, ניכר שהוועד בחברה נמצא בקדחת בחירות בלי שכלל הוכרזו כאלה: נוסף על סכסוך העבודה שהוכרז אתמול, על החלטה שאינה חדשה אודות שינויים במבנה הארגוני של החטיבות האזרחיות של החברה, בשבוע שעבר מנעו כמה מחברי הוועד המכהן הרצאת בטיחות חשובה שהייתה אמורה להתקיים לפני מאות עובדי חטיבת בדק מטוסים בחברה.

ל"גלובס" נודע כי את ההרצאה היה אמור להעביר ראש מינהלת הבטיחות בתע"א מוטי פרץ, שהוא בעצמו חבר בוועד העובדים. פרץ, שמזוהה כאופוזיציונר בתוך הוועד המכהן, הגיע להרצאה ומצא את הסדנה שבה היא היתה אמורה להתקיים - ריקה.

מקורות בחברה ייחסו את החרמת הרצאת הבטיחות לחששם, לכאורה, של חברים בוועד המכהן מכך שפרץ צובר כוח בקרב העובדים לקראת התמודדות מצדו על תפקיד היו"ר ביום שאחרי פרישתו של נוף. 

פרץ הגיב בזעם על החרמת הרצאת הבטיחות ופנה בנושא במכתב תלונה חריף למנהל חטיבת בדק מטוסים, יוסי מלמד, ליו"ר החברה, הראל לוקר ולבכירים נוספים: "שום גורם לא יאיים על ממוני הבטיחות ומהנדסי הבטיחות בחברה", כתב להם פרץ: "אני דורש לקיים בירור נוקב בנושא בדרגי ההנהלה הבכירים ביותר. מצב עניינים זה פוגע בבטיחות העובדים ויוצר כאוס ענק".

בעקבות פניה זו, פנה אחד מבכירי חטיבת בדק במכתבים אישיים לחלק מחברי הוועד שהחרימו, לכאורה, את הרצאת הבטיחות: "הנהלת החטיבה לא מוצאת כל טעם בהתערבות הוועד בפעילות זו של החברה, שמטרתה להגביר את מודעות העובדים לנושאים חיוניים ולמנוע אירועי בטיחות, תקלות, תאונות ופגיעות גוף. הנכם מתבקשים שלא לנקוט שנית בפעולות פרועות שגורמות לשיבושים ולנזקים למהלך העבודה התקין", נכתב להם.

"הוועד משתולל ומתפרע", אמר מקור בתע"א ל"גלובס": "כולם חושבים בחירות רק שאין מועד כזה ולא ברור מה יקרה ביום שאחרי נוף. לא מן הנמנע שגם לא יערכו בחירות ויו"ר ההסתדרות, ניסנקורן יפעל למינויו של מחברי הוועד המכהן לתפקיד היו"ר. כל שנותר לקוות הוא שאין מדובר בחבר ועד שגם נגדו המשטרה המליצה להגיש כתב אישום בעקבות חקירת השחיתות בחברה".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "החברה רואה בחומרה כל פגיעה בעבודה הסדירה ולא תאפשר מצב שבו שיקולים זרים יפגעו בעבודה השוטפת, ובוודאי שלא בנושאים הקשורים לבטיחות".

את תגובת יו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, אהוד נוף לא ניתן היה להשיג חרף ניסיונות חוזרים ונשנים.