נושא פירות: חרם בארה"ב על חברות שעובדות עם איגוד הנשק

אחרי הטבח בפלורידה: רבבות באמריקה מחרימים חברות מסחריות ששמן נקשר עם איגוד הנשק ■ מספר חברות גדולות כבר הודיעו על ניתוק הקשרים עם האיגוד

חנות לכלי נשק ביוטה, ארה"ב / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס
חנות לכלי נשק ביוטה, ארה"ב / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס

הציבור האמריקאי משמיע קול: אחרי שבשוע שעבר נרצחו 17 תלמידי תיכון ו-14 נוספים נפצעו במהלך טבח שבוצע בבית הספר על-ידי נער בן 19, ואחרי שהנשיא דונלד טראמפ הודיע כי הוא ישקול ציוד והכשרת מורים בכלי נשק, אזרחים רבים הודיעו כי יחרימו חברות מסחריות שיש להן שיתוף-פעולה עם איגוד הנשק האמריקאי (NRA). החרם מגיע בעקבות דבריו של ראש ה-NRA, ווין לפייר, שטען ביום ה' כי "אופורטיוניסטים מנצלים את הרצח" כי הם שונאים את ה-NRA ואת התיקון השני לחוקה האמריקאית.

אחת מהחברות המסחריות הראשונות שהודיעו כי תפסיק לשתף פעולה עם ה-NRA הוא First National Bank, אשר הודיע כי הוא יחדול מלהנפיק כרטיסי אשראי ממותגים של הארגון. לאחר מכן הצטרפו אל הבנק גם ענקיות הליסינג לכלי רכב Hertz, Enterprise Holdings ו-Avis אשר הודיעו כי הן לא יעניקו הנחות בהשכרת רכב לחברי האיגוד. כמו כן גם ענקית הביטוח האמריקאית, MetLife הודיעה כי היא תפסיק את תכניות ההטבות שיש לה עם חברי האיגוד. 

אך כאן לא נגמר הסיפור: ביממה האחרונה מתפרסמות בתקשורת האמריקאית כתבות רבות בנוגע לקרנות פנסיה המשקיעות במדדים ובקרנות הכוללות יצרניות כלי נשק. במקביל לכך, המחוקקים במדינת ניו-ג'רזי החליטו לפעול כדי למנוע מקרנות הפנסיה של עובדי המדינה להשקיע במניות של יצרניות נשק שונות.

נתון מעניין נוסף שעשוי להעיד על האיבה כלפי איגוד הנשק הוא הירידות במניות הנשק בשבוע האחרון. לרוב אחרי אירועי טבח המוניים מניות הנשק הגדולות דווקא עולות במסחר. יש לכך שני הסברים. הראשון הוא שקיים צפי שהביקוש לכלי נשק יעלה דווקא אחרי מקרי טבח למטרות הגנה עצמית. סיבה נוספת היא שאחרי כל מקרה טבח יש דיונים רבים, שפרותיהם אף פעם לא מבשילים, לגבי איסור על מכירת כלי נשק. הסברה היא כי אזרחים רבים ששוקלים לרכוש נשק בעתיד, יקדימו את הרכישה בשל חשש מחקיקה שתמנע מהם לעשות את זה במועד שתכננו, ויחד עם זאת - שהחקיקה בסוף לא תשתנה. בכך, למעשה, מקרי טבח "מייבאים ביקושים מהעתיד". 

עם זאת, דווקא הפעם המגמה הפוכה - מניות הנשק ירדו במסחר השבוע. American Outdoor Brands ירדה השבוע בכ-14% (לשווי הנמוך ביותר מזה 4 שנים) אך מאז עלתה ובשישי עם סגירת המסחר היא סגרה ירידה שבועית של כ-8%. Sturm Ruger ירדה השבוע בכ-6%, וגם היא חוותה עליות עם סגירת המסחר אמש וסגרה ירידה שבועית צנועה של כ-0.2%. מניית Vista Outdoor ירדה השבוע בכ-7%.