לא כל הנוצץ ביטקוין: מחצית מהנפקות ה-ICO ב-2017 נכשלו

מרישומי אתר ביטקוין.קום עולה כי כמחצית מההנפקות של המטבעות הדיגיטליים נכשלו במהלך השנה החולפת ■ חלק מהמיזמים גייסו סכומים זעומים של כ-2,000 דולר בלבד

ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

כמחצית מהמטבעות הדיגיטליים שהוצעו בהנפקות ICO ב-2017 נכשלו - כך עולה ממחקר שערך אתר Bitcoin.com, תוך התבססות על רישומי אתר Tokendata שעקבו אחר 902 הנפקות ICO בשנה שעברה. 

46% נכשלו: 142 מטבעות לא הצליחו לגייס את המימון הנחוץ ו-276 התפוגגו באיטיות לאחר שלב גיוס הכספים, או התגלו כהונאות. ההנפקות הכושלות הללו גייסו במצטבר מעל 104 מיליון דולר.

בנוסף, בביטקוין.קום מציינים גם 113 מטבעות נוספים שהצוות של החברות מאחוריהם כבר לא מעדכן אודותיהם ברשתות החברתיות (מה שמצביע על חוסר עניין בהם), או שהקהילה שלהם קטנה כל-כך, עד שהאפשרות שיצליחו מאוד לא סבירה. כשכוללים גם את 113 החברות האלה במניין הנכשלות, מגיעים ל-59% מסך הנפקות 2017.

מטבע ריפל
 מטבע ריפל

חברות רבות השיקו מטבעות מבוזרים בשנה החולפת כחלק מה"קריפטו-מניה", הבהלה למטבעות דיגיטליים שנוצרה בעקבות המחיר העולה של הביטקוין ושל מטבעות אחרים. רבות מההשקות הללו נדמו כמפוקפקות מלכתחילה. אתר ביטקוין.קום מתאר את בחינת החברות שכשלו כביקור ב"בית קברות דיגיטלי" - חשבונות הטוויטר שלהן נטושים, קבוצות הטלגרם ריקות והאתרים לא פעילים. רבות מהחברות לא הצליחו לגייס כספים כלל, חלק גייסו כאלפיים דולר ומעטים גייסו מעל 10 מיליון דולר. ובכל המקרים "לא נעשתה תרומה לרשת המבוזרת שתשפר את מצב האנושות". לדברי האתר, חלק מאלה שנכשלו בגיוס אף מנסים שוב לגייס כספים השנה. עוד מציינים כי יש ייצוג נרחב למדינות מתפתחות כשבוחנים את מדינות המקור של הנפקות ה-ICO הכושלות.

לפי אתר אנגאדג'ט, רבים מהמטבעות התרסקו בשל העובדה שנגעו לתחומי נישה כמו רפואת שיניים, הובלות או נדל"ן, ולכן לא הייתה להם את האפשרות למשוך קהל רחב. חברות אחרות פנו לתחום הקריפטו מלכתחילה רק כדי לנסות להעלות את ערך המניות שלהן. עוד מציינים כי הנפקות ICO הן עדיין פופולריות ב-2018, אך לא נראה שיצליחו בהרבה לעומת השנה שעברה.