טבע סוגרת את המשרדים בוושינגטון - ששימשו לפעילות לובינג

מנכ"ל טבע אמר את הדברים במפגש עם משקיעים בשבוע שעבר, והסביר כי החברה היא "כבר חלק מאיגוד יצרני התרופות הגנריות בארה"ב" ■ כמה הוציאה טבע על לובינג? בדיקת "גלובס"

וושינגוטון די סי / צילום: שאטרסטוק
וושינגוטון די סי / צילום: שאטרסטוק

ההנהלה החדשה של חברת התרופות טבע - המנכ"ל קאר שולץ וסמנכ"ל הכספים מייקל מקללן - ערכו ביום חמישי שעבר מפגש משקיעים ראשון בישראל. לאחר המפגש פרסמו ניר חצב ואביבית מנה קליל מאופנהיימר רשמים מאותו מפגש, וציינו כי בכירי החברה דנו בנושאים ה"בוערים" שמעסיקים את בעלי המניות, כולל תוכנית ההתייעלות, תעשיית הגנריקה בארה"ב, הקופקסון, וכמובן נושא החוב. "הבסיס לכנס האנליסטים היה כמובן תחזית הנהלת החברה ל-2018, שמדברת על צפי לירידה משמעותית בהכנסות, ב-EBITDA ובתזרים המזומנים שלה בשנה הקרובה", מזכירים האנליסטים מאופנהיימר.

כזכור, טבע מתכננת לקצץ 3 מיליארד דולר בעלויות השנתיות שלה עד סוף 2019, בין היתר באמצעות פיטורים של 14 אלף עובדים ברחבי העולם. כלכלני אופנהיימר מציינים שטבע תפסיק 25 תוכניות פיתוח בתחום התרופות הייחודיות ויותר מ-100 בתחום הגנרי.

"כהמחשה לתוכנית ההתייעלות שעוברת טבע, ציין המנכ"ל שולץ מספר צעדים שביצע מיידית עם כניסתו לתפקיד", כותבים האנליסטים. "בין השאר, לאחר שלקח חלק (סמלי) בשיחת הוועידה לסיכום תוצאות הרבעון השלישי בנובמבר האחרון, שיחה שהתקיימה לדבריו במשרדים יוקרתיים בניו יורק, החליט כי משרדים אלו צריכים להיסגר שכן הם אינם תורמים הכנסות ורווחים לחברה. כמו כן, שולץ החליט לסגור משרדים שהחזיקה טבע בוושינגטון וששימשו בעיקר לוביסטים של החברה. לטענתו, טבע היא כבר חלק מאיגוד יצרני התרופות הגנריות בארה"ב, ולכן היא אינה צריכה לוביסטים משל עצמה, ומשכך - גם לא משרדים עבורם".

מעבר לחיסכון שצפוי לטבע מסגירת המשרדים בוושינגטון, החברה צפויה לחסוך גם כמה מיליוני דולרים בשנה שהיוו הוצאות הלובינג (שדולה) השנתיות שלה. אמנם הסכומים שטבע מוציאה על לובינג ברשויות האמריקאיות אינם מאוד מהותיים, אך בתקופה של קיצוצים מסיביים - זה עוד מקור לחיסכון עבור החברה. מבדיקת "גלובס" עולה שבעשר השנים האחרונות טבע הוציאה קרוב ל-37 מיליון דולר על לובינג, כאשר נציגי החברה ניסו לקדם נושאים הקשורים לחוק הבריאות בארה"ב, לתוכניות הביטוח הממשלתיות ועוד. טבע שלחה לוביסטים לקונגרס ולבית הלבן.

ההוצאה השנתית הגדולה ביותר על לובינג הייתה דווקא בשנה האחרונה: ב-2017 טבע הוציאה כ-5.6 מיליון דולר, עלייה של כ-31% בהשוואה להוצאותיה בתחום זה ב-2016. בדיווח האחרון שהעבירה טבע לרשויות בנוגע לפעילות הלובינג שהיא מבצעת, מפורטים שמותיהם של חמישה לוביסטים שהיא מעסיקה (ובראשם דברה בארט המכהנת כסגנית נשיא לקשרי ממשל בחברה), אשר פעלו בין היתר לקדם את האינטרסים של החברה בסוגיות הקשורות לרפורמת המס, לחוק הבריאות האמריקאי ועוד.

"פוסלת הכנסת משקיע אסטרטגי או הנפקת מניות"

עניינים נוספים שעלו במפגש, כפי שציינו באופנהיימר, נוגעים לחוב הגדול של החברה - 32.5 מיליארד דולר בסוף 2017. לדבריהם, הנהלת טבע מסרה כי אין בכוונת החברה לרכוש נכסים משמעותיים בחמש השנים הבאות, וכי בכוונתה לנסות לעשות מימון מחדש לחוב שלה ל-2019-2021, בתקווה שתנאי השוק יאפשרו זאת. "מבחינתם, תנאי שוק ה-High Yield (אג"ח זבל, ש'ח'ו'), הרלוונטי עבורם, הוא עדיין סביר", כתבו האנליסטים. החברה פוסלת הכנסה של משקיע אסטרטגי או הנפקת מניות, מתוך הערכה שזה אינו האינטרס של בעלי המניות שלה. "אנו יוצאים ממפגש המשקיעים של טבע בתחושה מעורבת", כתבו באופנהיימר.

"מצד אחד, ניכר שהחברה נחושה לבצע את הצעדים הקשים הנחוצים על מנת להתמודד עם האתגרים שאיתם היא מתמודדת. מנגד, אותם אתגרים צפויים להמשיך ולהכביד על פעילותה בשנים הקרובות, כשבמקביל אי עמידה נוספת ביעדים צפויה להקשות עוד יותר על שירות החוב".