הנפקות המטבעות הדיגיטליים ממשיכות למשוך קונים

מתחילת השנה גויסו כ-1.6 מיליארד דולר בכמה סוגים של מטבעות ■ הביטקוין איבד 45% מהשיא

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

הביטקוין והמטבעות הדומים לו קרסו בחודשים האחרונים מהשיאים ההיסטוריים שהם רשמו בדצמבר, אבל זה לא פגע בפופולריות של גיוס הכספים בדרך החדשה: הנפקות מטבע ראשוניות, ICO.

מכירות ה"מטבעות" או האסימונים הדיגיטליים הללו כבר גייסו השנה 1.66 מיליארד דולר, לפי חברת מחקר והנתונים Token Report. כ-480 מטבעות מוצפנים הונפקו ב-2018, ורק 126 מהם נסגרו בפני כספים חדשים. זהו קצב שעשוי לעלות על הגיוס הכולל של 6.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, לפי חברה זו. הביטקוין, לעומת זאת, קרס בכ-45% מהשיא ההיסטורי שלו מדצמבר והוא נסחר ביממה האחרונה בטווח של 9,500-10,000 דולר.

"ה-ICO's לא מאיטות בזמן הקרוב", כתב גלן מור בעלון החדשות העדכני ביותר של Token Report.

זאת ועוד, הנתונים של עלון החדשות כללו רק הנפקות "סגורות", ולכן שתיים מההנפקות הגדולות ביותר לא הוזכרו בו: של טלגרם ובלוק.וואן. יחד, שתיהן כבר גייסו יותר מ-2 מיליארד דולר, והסכום ממשיך לעלות. טלגרם היא קבוצה פרטית שמנהלת יישום מסרים מקוון פופולרי. היא גייסה 850 מיליון דולר בהנפקת המטבע שלה, לפי הדיווח שלה לרשות ניירות הערך הפדרלית, SEC.

בלוק.וואן (Block.one) החלה את מכירת המטבעות שלה בקיץ שעבר, והיא תימשך עד יוני השנה. היא גייסה יותר מ-1.5 מיליארד דולר, לפי המנכ"ל שלה, ברנדן בלומר. 

למרות הפופולריות שלהן, הנפקות מטבע נשארו שנויות במחלוקת. עדיין לא ברור אם כמה מההנפקות יוכלו להיחשב בנקודה מסוימת להנפקת ניירות ערך על ידי רשויות הפיקוח.

במקרים רבים, המטבעות לא מעניקים בעלות על החברה המנפיקה. הם מציעים במקום זאת לבעלים את היכולת לקנות את מוצרי החברה או את השירות שלה - אם הם יושקו אי פעם.

ואף על פי כן, המשקיעים הקצו מיליארדי דולרים כדי להשתתף בהנפקות הללו. חלק מהם מקווים שהחברות שמגייסות כספים יתבררו כדבר הגדול הבא בטכנולוגיה. רבים אחרים מקווים למצוא את ההשקעה הבאה דמוית הביטקוין, והם רואים במטבע הימור ספקולטיבי.

יהיה מה שיהיה המניע, המשקיעים בהנפקות מטבעות יצרו כמה מהסטארט-אפים הממומנים ביותר בהיסטוריה בתוך תקופה קצרה להפליא. אותם 1.5 מיליארד דולר שגייסה בלוק.וואן בפחות משנה זהים לסכום שטוויטר גייסה בין השנים 2007-2011 בתשעה סבבי גיוס. רק ארבע הנפקות מניות ראשונות ב-2017 ו-2018 גייסו סכום גבוה יותר מזה שגייסה בלוק.וואן, לפי נתונים של דיאלוג'יק.

"לעולם לא יכולנו לנבא את רמת ההצלחה הזו", אמר המנכ"ל בלומר.

בלוק.וואן מתכננת להשתמש ב-1.5 מיליארד דולר להשקעה בחברות שיבנו שירותים על גבי EOS, פלטפורמת תפעול דמוית ביטקוין שמזכירה את מערכת אנדרואיד של גוגל, שתארח כל סוג של יישום. החברה הקימה שותפות עם גלקסי דיגיטל, "בנק השקעות מוצפן" שייסד מייקל נובוגרץ, למימון חברות סטארט-אפ שיפתחו פרויקטים מבוססי EOS. אחת העסקאות הראשונות הייתה השקעה של 30 מיליון דולר בחבר שנקראת Everipedia, שבונה גרסה חלופית לוויקיפדיה.

טלגרם (Telegram), שנוסדה ב-2013 ורשומה באיי הבתולה הבריטיים, מפעילה שירות מסרים מהיר צמיחה. החברה היא בבעלות רוסי בשם פאבל דורוב.

טלגרם אומרת שהיא תקים רשת, שתיקרא "רשת טלגרם הפתוחה", שתוכל לעבד מיליוני עסקאות בשנייה, לפי מסמך ההקמה שלה, ולארח מגוון של שירותים כמו תשלומי מיקרו ואחסון קבצים. הרשת תהיה זמינה באמצעות מטבע חדש, שנקרא TON.

למעשה, טלגרם תהפוך מפלטפורמה לצ'אטים מקוונים לשירות אירוח כללי כמו אתריום.

גם חברות שלא גייסו סכומי כסף גדולים מוצאות שהנפקות מטבע יכולות להשתלם בדרכים אחרות. שתי חברות בעלות שמות מוכרים ותהילה שדעכה, איסטמן קודאק ואטארי, העניקו לאחרונה את שמותיהן ברישיון להנפקות מטבע. המניות של שתיהן עלו כתוצאה מכך.

מגבירים פיקוח

ההצלחה הנמשכת של הנפקות המטבע מרשימה עוד יותר בהתחשב בתשומת הלב העולמית של הרגולציה למטבעות המוצפנים ולהנפקות הללו.

בארה"ב, רשות ניירות הערך והרשות למסחר בחוזים עתידיים מגבירות את הפיקוח על שוק המטבעות המונפקים. רשות החוזים העתידיים, CFTC, פרסמה לאחרונה "ייעוץ ללקוחות" שבו היא ממליצה שלא להתפתות לתוכניות " pump-and-dump" ("לנפח ולמכור"), והציעה למלשינים פרס כספי במקרים של חשיפת הונאות שיחייבו אכיפת חוק.

רשות ניירות הערך הפדרלית, ה-SEC, ניהלה פעולות אכיפה נגד כמה הנפקות מטבע. האחרונה בהן הייתה נגד חברה מטקסס שנקראת AriseBank, שטענה שהיא גייסה יותר מ-600 מיליון דולר בהנפקת מטבע.

הלחץ הרגולטורי הזה גרם אולי לפיצול שוק הנפקות המטבעות: פרויקטים גדולים ומפורסמים היטב כמו בלוק.וואן וטלגרם לא התקשו לגייס כספים, אבל לאחרים יש בעיה לעמוד ביעדי הגיוס שלהם.

חוקרים בארנסט אנד יאנג מצאו שפחות מ-25% מה-ICO's בנובמבר 2017 עמדו ביעדים שלהן, ירידה חדה מ-93% ביוני. Token Report דיווח שהסכום החציוני שגויס בהנפקת מטבע השנה הוא כ-12 מיליון דולר.

גם שערוך הנפקת מטבע הוא עניין קשה. רוב הפרויקטים הם רק בשלב תכנון. ייתכן שתחלוף שנה ויותר עד שמוצר ממשי יופיע. "הערכת המטבע הנוכחית דומה לשערוך זהב או פריט אופנה בשיא העונה, כשהיצע מוגבל אינו מספק ביקוש גבוה", כתבו חוקרי ארנסט אנד יאנג במאמרם.

כסף גדול
 כסף גדול