לפני המכירה: בעלי שילב מושכים 30 מיליון שקל דיבידנד

שווי רשת מוצרי התינוקות ברכישה הופחת לכ-75 מיליון שקל, שכן בעלי הרשת צפויים למשוך דיבידנד של 30 מיליון שקל טרם המכירה

רונן אלעד צפוי לרכוש את הבעלות ברשת מוצרי התינוקות הגדולה בישראל, שילב, תמורת 75 מיליון שקל, בסיוע מימון שיקבל מקרן ההשקעות ארבל של אמיר הסל וגבי לב - כך נודע ל"גלובס". התמורה אותה ישלם אלעד מתבססת על שווי של 105 מיליון שקל לשילב שממנו יופחתו כ-30 מיליון שקל - דיבידנד שישולם ערב השלמת העסקה לבעלי שילב הנוכחיים, משפחת אורן, שימומן באמצעות אשראי בנקאי.

בימים אלה נמצאים אלעד וקרן ארבל בשלבים הסופיים של המגעים לסגירת עסקת המימון. ככל הידוע, הקרן תעמיד לאלעד מימון בגובה של 25-30 מיליון שקל, כך שהרוכש יביא מהבית 45-50 מיליון שקל. אופציית המימון עם ארבל טרם נסגרה סופית. הקלוזינג לעסקה נקבע לפי שעה על סוף הרבעון הראשון. עם זאת, לא מן הנמנע כי מועד ההשלמה יוקדם במידה ואלעד יגיע להסכם מימון קודם לכן.

בשלהי שנת 2017 נודע כי רשת שילב, שנוסדה ב-1974 על-ידי בני הזוג שושי ואיציק אורן, עומדת למכירה תמורת 120-100 מיליון שקל. הרוכשים בעסקה הם בני הזוג רונן וכרמית אלעד, שהייתה עד לפני עשור המפיקה הראשית של הזכיינית רשת. בעלה, רונן אלעד, 53, מחזיק בבעלותו מספר חברות בתחומי ייצור וסחר אלקטרוניקה, וחברה המייצרת לחצני מצוקה. בעבר היה בעלי מועדון הכדורגל הפועל פתח תקווה,

לאורך השנים ביצע אלעד כמה מהלכי מיזוגים ורכישות, בהם רכישת 50% מאלבטק, שותפה של אלתא בתחום הייצור האלקטרוני, שנעשתה בשנת 2010. עוד דווח כי ב-2015 הוא נכנס לתחום הסחר באלקטרוניקה באמצעות חברת מגוון. בחודשים שקדמו לחתימה על עסקת שילב רכש רונן את פעילות ברי המים של אלקטרה תחת השם אלקטרה בר, ולאחריה גם את פעילות ברי המים של מי עדן.

שילב הינה הרכישה הראשונה של אלעד בתחום הריטייל. מדובר בניסיון נוסף למכירת הרשת, שמונה יותר מ-70 סניפים ושפועלת בעיקר בקטגוריות של אופנה לתינוקות וילדים עד גיל 7 ושל צעצועים לתינוקות ופעוטות. ב-2010 פורסם על מגעים שניהלה משפחת אורן למכירת הרשת עם כמה גורמים, בהם קסטרו; משפחת חורש - יבואנית טויוטה וזכיינית רשת H&M; אלביט קמעונאות וקבוצת גאון אחזקות. אז דובר שהזוג אורן לא קיבל את המחיר שביקש ושעמד על 175 מיליון שקל.

שילב הקימה בארץ את תחום חבילות הלידה, הכוללות ריהוט לחדרי תינוקות, עגלות ומוצרים משלימים, ובמשך שנים רבות פעלה בשוק זה כמעט בבלעדיות. עם השנים קמו לה מתחרים ואילצו אותה להתמודד עם תפיסת המחיר הגבוהה שלה ובשנים האחרונות היא הושפעה גם מהתחרות הגוברת באונליין. בשנת 2013 ביצעה שילב שינוי אסטרטגי, והכריזה על פעילות בזירת המחיר בתחום חדרי התינוקות. את הפעילות הזו שילב עשתה מחוץ לרשת, במרכזי ריהוט. נציין כי בשנת 2014 הודיע הזוג אורן על מכירת יצרנית ומפתחת הצעצועים טייני לאב שבבעלותם לחברת הצעצועים הקנדית דוראל.

הקרן כבר ביצעה שלוש עסקאות

הצוות המוביל את קרן ההשקעות ארבל כולל את אמיר הסל, שבעבר ניהל את ההשקעות של קבוצת הביטוח הראל; את גבי לב, מראשי קרן המנוף KCPS ובעבר בקבוצת סיטי, וכן את דייב גל, ורד קרין ואלעד חן. לאחרונה השלימה ארבל גיוס של 850 מיליון שקל. בכך למעשה סיימה הקרן את הליך הגיוס שלה, כשהיא ממתינה לשני גופים מוסדיים, שישלימו את סכום הגיוס הכולל למיליארד שקל.

לאחרונה חשפנו כי הקרן כבר סגרה שלוש עסקאות בהיקף כולל של כ-90 מיליון שקל, ובהן עסקה אחת עם קבוצת אלדר של עמיר שאלתיאל, כשרוב המימון מיועד לחברה הבת שלה, מטרופוליס (שבה מחזיקה גם קבוצת אלייד, בהובלת יצחק סוארי).

הקרן פועלת בתחום החוב המורכב ובמניות לחברות בינוניות (Middle Market) ישראליות, לאשראים בהיקפים של 20-100 מיליון שקל. ראשיה מכוונים את פעילותה לפיזור ענפי בתחומי המסחר, התעשייה, הנדל"ן, המלונאות והפיננסים. הקרן מצהירה על יעד תשואה של 15%, המורכב מריבית בסיס ועוד מנגנוני הצלחה כמו אופציות והשתתפות בהצלחה. משקיע העוגן המרכזי בקרן הוא קבוצת הראל, שנמצאת בשליטת משפחת המבורגר, אשר הסל ניהל את השקעותיה במשך כ-17 שנה.