תחקיר נפילת מטוס ה-F16: "הצוות טעה מקצועית"

התחקיר בעקבות אירועי יירוט המל"ט והתרסקות מטוס חיל האוויר פורסם הערב (א') ■ הרמטכ"ל איזנקוט:"רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית(...) פגיעה משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה"

מטוס F16 / צילום: שאטרסטוק
מטוס F16 / צילום: שאטרסטוק

היום (א') הוצג לראש המטה הכללי, רא"ל גדי איזנקוט, תחקיר חיל האוויר לאירועים שהתרחשו בגבול הצפון ביום שבת ה-10 בפברואר, במסגרתם בין היתר יורט מל"ט איראני שניסה לחדור לשטח ישראל וכן הופל מטוס "סופה" (F16) של חיל האוויר בידי סוללות נ"מ סוריות.

ממצאי התחקיר קובעים כי מערכות ההתרעה במטוס שהופל פעלו כנדרש וסיפקו מידע התרעתי בזמן. התחקיר קובע עוד כי צוות המטוס טעה מקצועית שלא התגונן כנדרש מול אש הנ"מ, ופעולותיו לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי. לעומת זאת, נאמר בתחקיר, החלטת הלוחמים לנטוש את המטוס כאשר נפגע הייתה נכונה.

רא"ל איזנקוט הגיב לממצאים: "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה".