איילת שקד: "מדינת ישראל היא מדינת חוק, לא עורפים ראשים"

שרת המשפטים הגיבה לחשיפת ההתכתבות בין השופטת פוזננסקי-כץ לנציג רשות ני"ע במתינות, אך ציינה גם: "ככל שיידרש, הפרשה תעבור למסלול פלילי" ■ אבי גבאי: "חשוב לזכור שרה"מ הוא החשוד בעבירות שוחד חמורות; את זה אף התנהלות של שופטת - פסולה ככל שתהיה - לא תוכל למחוק"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

פוליטיקאים בכירים אומרים ב-24 השעות האחרונות דברים חמורים על התנהלות שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב, רונית פוזננסקי-כץ, והתובע מרשות ניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט, כפי שהדברים נחשפו אמש (א') בערוץ 10. באורח נדיר, הביקורת מוטחת מכל הזירה הפוליטית - ימין ושמאל - ללא פערים כמעט.

שרת המשפטים איילת שקד כינסה היום (ב') מסיבת עיתונאים מהירה, על חשבון כינוס סיעת הבית היהודי, ומסרה הצהרה. לדבריה, "הזדעזעתי יחד עם כל עם ישראל. הדברים שנחשפו במהלך המעצר בתיק 4000 הם פגיעה קשה. מיד אחרי השידור פניתי לנציב תלונות הציבור על השופטים שיערוך בירור בדחיפות. על-פי החוק נעשה בירור על-ידי הנציב, והוא מעביר ליועץ המשפטי לממשלה. השופטת שוחררה מטיפול בכל תיק, וכך גם החוקר מרשות ניירות ערך. במסגרת החקירה נבדקים מכשירי הסלולר, ופורסמה ההתכתבות שלהם. היועץ המשפטי מלווה את הפרשה באופן אישי. ככל שיידרש, הפרשה תעבור למסלול פלילי. אני מציעה לכולם להתאזר בסבלנות. מדינת ישראל היא מדינת חוק, לא עורפים ראשים"

שקד נשאלה אם ההתכתבויות הללו בין השופטת לחוקר היו השיחה הראשונה והיחידה ביניהם, והשיבה כי הדבר הזה נבדק בשעה זו. עוד אמרה שקד: "השופטת הוחלפה. אמון הציבור במערכת כולה נפגע, ולכן מה שאנחנו עושים זה לערוך בירור עמוק בתיק הזה, ואם יוחלט על-ידי היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית, זה יקרה. הדבר השני, בנוגע למערכת כולה, צריך לבדוק את ההשלכות ואת הכשלים המערכתיים, וגם את זה נבדוק".

באופוזיציה הצטרפו עם הביקורת הקשה על האירועים. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר: "הדברים שנחשפו הם חמורים מאוד, אבל חשוב לא לשפוך את התינוק עם המים".

לדברי לפיד, "ההתכתבות החמורה בין השופטת לעורך הדין החוקר מטעם רשות ניירות ערך על הארכת המעצרים בפרשת 4000 מזעזעת. זה ביזיון בית המשפט וזלזול בציבור ובמערכות שלטון החוק". 

לפיד התייחס בדבריו היום גם למצב בו ראש הממשלה נמצא תחת כל-כך הרבה חקירות, כאשר אין כיום ממלא-מקום. על-פי חוק יסוד: הממשלה, נתניהו לא חייב למנות לעצמו ממלא-מקום, אך אם הוא יוצא לנבצרות, ממלא-המקום נכנס לתפקיד במקומו. לפיד ציין כי נתניהו חייב לממנות מישהו כממלא-מקום, ובלבד שזה יהיה שר שהוא גם חבר קבינט.

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר במהלך ישיבת סיעת העבודה כי מעשי השופטת פוזננסקי-כץ חמורים, אך ראוי לשים לב לכך שראש הממשלה חשוד ב-3 פרשיות חמורות. "שופטת שמתאמת מעצרים עם התובע - מקומה לא בבית המשפט. טוב עשתה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כשטיפלה בכך בחומרה".

גבאי הוסיף כי עם כל הזעם על המעשים של השופטת, "חשוב לזכור שראש הממשלה הוא החשוד בעבירות שוחד חמורות במספר תיקים. המשטרה כבר אספה ראיות וממליצה על העמדתו לדין. את זה אף התנהלות של שופטת - פסולה ככל שתהיה - לא תוכל למחוק".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר היום: "התנהלותה של השופטת פוזננסקי-כץ פסולה, ועליה לתת על כך את הדין. אבל החשיפה לא מעלה ולא מורידה מקופת השרצים, התיקים, הפרשיות והחשדות נגד נתניהו, משפחתו ומקורביו. ראש הממשלה, ששקוע עד צוואר בחקירות, לא יכול לכהן ולא יכול להיתלות לא בקרנות המזבח, לא בפשפשים ולא במסרונים".

בתוך כך, בליכוד ובסביבתו של ראש הממשלה נתניהו מודעים לכך שהמשטרה מתכוונת להמשיך בחקירה בתיק 4000. נתניהו אמור להמריא לועידת איפא"ק השנתית בוושינגטון בשבוע הבא, ולכן החוקרים לחצו לקיים את החקירה השמינית במספר של ראש הממשלה בימים הקרובים.

נתניהו ממריא לשבוע עבודה שלם. טיסתו אמורה לצאת מישראל במוצאי שבת הקרוב (ה-3 במארס). עד ליום חמישי ישהה נתניהו בוושינגטון, וחוץ מנאום בפני ועידת איפא"ק, הוא גם אמור להיפגש עם הנשיא טראמפ בבית הלבן בעוד שבוע.

ביום חמישי יקיים נתניהו פגישות בניו-יורק וישוב לישראל ביום שישי הבא, 9 במארס. למעשה, אחרי הימים הקרובים, הפעם הבאה שחוקרי המשטרה יוכלו להיפגש איתו תהיה רק החל מ-11 במארס, בשבוע בו הכנסת מתכוונת להעביר את חקיקת התקציב לשנת 2019.