כמה נחמד לשוט על ענן: מבט על הסביבה העסקית של נייס

המעבר מתשתיות ארגוניות לפתרונות מבוססי-ענן נמצא בתחילת דרכו, ונראה כי רוב החברות בתחום התוכנה למרכזי שירות עדיין מפגרות באימוץ הפתרונות הללו ■ נייס, המובילה בתחום, מחזקת את תמהיל השירותים שהיא מעניקה בדגש על שירותים מבוססי-ענן, והדבר מתבטא בתוצאות שיא ובתחזיות אופטימיות

לשוט על ענן   / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun
לשוט על ענן / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

שוק מערכות התקשורת לחברות נמצא בצמיחה. הצורך של חברות בעידן הדיגיטלי והסלולרי להיות זמינות ללקוחות שלהן בכל מקום, בכל זמן ובמגוון סוגי המדיה - הולך ומתעצם. לפי מחקר שפרסמה חברת המחקר גרטנר, סך השוק מוערך ב-15 מיליארד דולר, והוא צפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי, ולהכפיל את עצמו בתוך עשור.

חברה בולטת בתחום זה היא נייס  . בדוחותיה לרבעון הרביעי של 2017 ולשנת 2017 כולה הציגה החברה הכנסות שיא של 394 מיליון דולר ושל 1.35 מיליארד דולר, בהתאמה. נוסף על כך, סיפקה החברה תחזיות אופטימית ל-2018, שלפיהן צפויות הכנסות של 1.45 מיליארד דולר, תוך שיפור ברווחיות.

תוצאות אלה נובעות ממספר מהלכים ארגוניים שאותן הובילה הנהלת החברה, ובראשה המנכ"ל ברק עילם, אשר מיקד והוביל את החברה לתחומי המגזר הפרטי, וחיזק את תמהיל שירותי החברה - בדגש על פתרונות מבוססי ענן.

פילוח השוק בתחום התוכנה למרכזי שירות
 פילוח השוק בתחום התוכנה למרכזי שירות

ביטחון OUT, עסקים IN

נייס החלה את דרכה כחברה המפתחת מערכות תקשורת עבור תעשיות ביטחוניות ושירותי מודיעין. בהמשך, החלה החברה לשווק מוצרי תוכנה גם למגזר לא ביטחוני, בדגש על מערכות ניהול מרכזי שירות לקוחות וניהול כוח-אדם. בעשור האחרון, במסגרת שינוי ארגוני, מיקדה נייס את פעולותיה במגזר העסקי, והחלה להתמקד יותר בחברות ובתאגידים פרטיים, ופחות בארגוני ממשל ובמוסדות. נייס הצליחה בזמן קצר לצמוח בכל הענפים שבהם היא פעלה, ומיקדה את ליבת הפעילות שלה בסקטור זה. הצמיחה המהירה הושגה בעיקר בעזרת מיזוגים ורכישות, אשר בוצעו בשנים האחרונות.

במקביל, מכרה נייס פעולות שלא היו בליבת העסקים שלה: חטיבת הסייבר - שמתמחה באבטחת תשתיות - נמכרה לסייברביט (Cyberbit), חברה בת של אלביט מערכות, תמורת כ-158 מיליון דולר. בהמשך נמכרה חטיבת הביטחון הפיזי לקרן הפרייבט אקוויטי באטרי ונצ'רס, תמורת 100 מיליון דולר. בכך יצאה החברה מפעילות בתחום הביטחוני, וכיום היא מתמקדת בתחום הארגוני-עסקי. בהמשך ביצעה נייס רכישות נוספות, ובתחילת 2016 הודיעה על רכישת Nexida, שסיפקה לה יכולות אנליזה מתקדמות, תמורת 135 מיליון דולר. ארבעה חודשים לאחר מכן הודיעה נייס על הרכישה הגדולה בתולדותיה - רכישת InContact האמריקאית, תמורת סכום של כ-877 מיליון דולר.

סינרגיה לענן

נייס פועלת בתחום התוכנה למרכזי שירות - ניתוח וניהול לקוחות תוך שימוש במערכות בינה מלאכותית. תחום זה מהותי, והוא היווה כ-77% מסך הכנסות החברה. רכישתה של inContact צפויה לחזק את מעמדה בפלח הפתרונות מבוססי הענן, הצומח בקצב מהיר. בשנה שעברה השיקה נייס את המוצר הראשון שלה מבוסס ענן, CXone, שכבר זכה לביקורות חיוביות מצד החברות בתחום.

הסינרגיה לענן צפויה להוביל לגידול משמעותי במכירות העתידיות של החברה. לפי מחקר שפרסמה חברת IDC, שוק פתרונות התוכנה לעסקים מבוססי-ענן צפוי לגדול בשיעור שנתי ממוצע שבין 20% ל-22%, ל-5.4 מיליארד דולר, ולעמוד על כמחצית מסך נתח שוק פתרונות התוכנה למרכזי שירות.

נייס, שהיום נחשבת מובילה בשירותי הענן בתחום התוכנה למרכזי השירות, מחזקת את עצמה במעמד זה על-ידי רכישת inContact.

במקביל למהלך הרכישה של חברת נייס, חברות מתחרות החלו להיערך אף הן לכניסה לתחום הענן. לדוגמה, חברת Genesys, העוסקת אף היא בתחום, רכשה את חברת Interactive Intelligence, אשר מעניקה לה דריסת רגל בענן. עם זאת, מהסתכלות כללית, נראה שרוב החברות בתחום עדיין מפגרות באימוץ טכנולוגיית הענן, ונראה כי חברה שלא תתאים את שירותיה לפתרונות מבוססי ענן תתקשה מאוד לשרוד בעולם זה. הדוגמאות הבולטות לכך הן חברות Avaya ו-Aspect, אשר נקלעו לקשיים ונכנסו להליך פשיטת רגל, והן מוכיחות כמה רלוונטי עולם הענן כבסיס צמיחה מרכזי לחברות הללו.

גורמים נוספים התורמים להכנסות נייס הם התעשייה הפיננסית, הגידול בה, והרגולציה המורכבת הנלווית לה. תחום זה עמד על כ-23% מסך ההכנסות של נייס, 93 מיליון דולר (עלייה שנתית של 4%) ו-281 מיליון דולר באמצעות החברה הבת Actimize.

הפעילויות בתחום זה מיועדת לזיהוי פעילות חריגה בחברות פיננסיות על בסיס בינה מלאכותית. החברה מספקת תמונת מצב אמת למוסדות פיננסיים בדיווחים כלליים, בפיקוח ובניהול סיכונים. נוסף על כך, העלייה בדרישות הפיקוח על הלבנת הון, למשל MiFID 2 FATCA וחוקי תיאום מס אחרים במדינות זרות, צפויה אף היא לתמוך בגידול בהכנסות בתחום הרגולציה. פתרונותיה של נייס מוטמעים בעיקר בבנקים גדולים ובשחקני TIER 1 מרכזיים, דבר הממצב אותה כחברה מובילה גם בתחום זה.

תחזיות היקף שוק התוכנה למרכזי שירות
 תחזיות היקף שוק התוכנה למרכזי שירות

תלות רבה בשוק האמריקאי

לצד ההזדמנויות, יש לזכור שהחברה תלויה מאוד בשוק האמריקאי, היות שרוב הכנסותיה מקורן בשוק הזה. החברה עשויה להיות מושפעת במקרה של האטה בכלכלה האמריקאית. כמו כן, קיימת לנייס תלות בסקטור הפיננסי ובהשפעה של שינויי רגולציה, שכעת אמנם מיטיבים עמה, אך יכולים להשתנות במקרה של הקלה רגולטורית על גופים ומוסדות פיננסיים. נוסף על כך, קיים סיכון שחברות גדולות בתחום ה-CRM ייכנסו לתחומים אלה, וינגסו בנתח השוק של נייס.

לסיכום, בעידן הדיגיטלי והאינטראקטיבי, נייס היא שחקנית מרכזית, והיא צפויה להרוויח מהדרישה ההולכת וגוברת לשירות מיידי, רב-ערוצי, באינטרקציה שבין הלקוח לחברה.

המעבר מתשתיות ארגון לפתרונות מבוססי-ענן נמצא בתחילת דרכו. הצורך במערכות לניתוח אנליטי, ופוטנציאל הסינרגיה הצפוי לחברה מרכישת inContact, צפויים לתרום לגידול עתידי בפעילות החברה, וכפועל יוצא לעלייה משמעותית בהכנסות ובשורת הרווח.

■ הכותב הוא אנליסט באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.