שלוש ענקיות הטכנולוגיה שמושכות את ה-S&P 500 כלפי מעלה

אמזון, מיקרוסופט ונטפליקס אחראיות לכמעט מחצית מהעלייה ב-S&P 500 מתחילת 2018 ■ אמזון היא המובילה עם נתח של 27% מתשואת המדד - ואחריה מיקרוסופט ונטפליקס

מרכז של אמזון / צילום: רויטרס
מרכז של אמזון / צילום: רויטרס

שלוש ענקיות טכנולוגיה הניעו השנה כמעט מחצית מהעלייה של מדד 500 S&P, וזהו סימן מדאיג למשקיעים שמצפים לכך שכלכלה חזקה תעלה את מניות היצרנים, חברות הנפט והחברות האחרות שמשגשגות בדרך כלל במצבי צמיחה.

מניית אמזון  הייתה אחראית ל-27% מעליית מדד 500 S&P, שעלה ב-1.6% מתחילת השנה עד יום שלישי שעבר, 20 בפברואר, לפי נתוני חברת מדדי S&P Dow Jones. אחריה באו מיקרוסופט , עם תרומה של 13%, ו-נטפליקס , עם 8.3%. המדדים בארה"ב ירדו ביום רביעי שעבר, אך אמזון ונטפליקס המשיכו לעלות, והרחיבו את הדומיננטיות שלהן במדד 500 S&P.

"כשאתם רואים את נטפליקס או את אמזון מובילות, זו לא בהכרח הוכחה לאמון המשקיעים, מפני שאתם יודעים שהשמות הללו יכולים לספק צמיחה בלי קשר למה שקורה מסביב", אמר ג'ק אלבין, שותף מייסד ומנהל ההשקעות הראשי של קרסנט וולת' אדווייזרס.

המשקיעים תהו בשנים האחרונות לגבי הדומיננטיות של מגזר מניות או מניה מסוימים בשוק, אבל החששות הללו התבררו באופן כללי כבלתי מבוססים. השווקים המשיכו לצעוד קדימה גם אחרי שמניה כמו אפל , שהניעה את הגאות, דשדשה במקום במשך חלק גדול מ-2016.

מגזר הטכנולוגיה במדד 500 S&P סיפק יותר משלושה רבעים מעליית המדד הזה, לפי נתוני S&P Dow Jones. המגזר הבא אחריו היה מוצרי הצריכה הלא-חיוניים, שכולל את מניות אמזון ונטפליקס, עם יותר משליש מהתקדמות המדד.

המשקיעים ציפו למגזרים אחרים

לכמה משקיעים, המשך ביצועי-היתר של המניות הטכנולוגיות היה מפתיע. אחרי שמגזר הטק זינק ב-37% ב-2017, כמעט כפול מעליית מדד 500 S&P עצמו, משקיעים רבים צפו שמגזרי מניות אחרים ישתלטו על עליית המדד הרחב.

בין המגזרים שהיו צפויים לעלות היו מניות של מחזוריות כלכלית, כמו מפיקות קומודיטיז, יצרנים ובנקים, שעסקיהם נוטים להשתפר כאשר הכלכלה מתחזקת והמחירים עולים.

במקום זאת, מניות האנרגיה המשיכו לרדת, למרות שמחירי הנפט הגולמי נחלצו משיאי השפל שלהם מ-2014. אקסון-מוביל ושברון גילחו יחד כ-12% מהתקדמות מדד 500 S&P מתחילת 2018. מניות תעשייה, שעלו אחרי הבחירות של 2016 על רקע ההימורים שממשל טראמפ ינפח את תקציבי התשתיות, פיגרו אחרי מדד 500 S&P, מפני שהמשקיעים שאלו את עצמם איך יגייס הממשל החדש מימון לתוכניות ההוצאה שלו.

משקיעים אחרים ניבאו שמניות הבנקים יתחילו לעקוף את ביצועי השוק הכללי אחרי העברת רפורמת המס הרפובליקנית. ואכן, המניות הללו רואות עליות: ג'יי.פי מורגן צ'ייס ובנק אוף אמריקה תרמו יחד 12% לעליית מדד 500 S&P ב-2018.

אבל ההתלהבות ממניות הטכנולוגיה לא דעכה. בערך שליש ממנהלי הקרנות העולמיות אומרים שהם מעניקים משקל-יתר למניות הללו בתיקים שלהם, לפי סקר של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' שנערך בתחילת חודש זה. זה היה השיעור הגבוה ביותר של הענקת משקל-יתר למגזר מסוים מבין כל 11 מגזרי מדד 500 S&P.

הדומיננטיות של הטק עזרה גם למדד נאסד"ק המשולב, שכולל ייצוג רחב למגזר הזה, לעקוף את המדדים האחרים עד כה השנה.

קרנות נאמנות ותעודות סל שעוקבות אחרי מניות טכנולוגיה משכו גם הן צבירה גדולה של כספי משקיעים בשבוע שהסתיים ב-14 בפברואר, לפי נתוני חברת המעקב אחר קרנות EPFR. זאת, למרות שהנתונים מראים שמניות הטכנולוגיה, שנסחרות במכפילי רווח גבוהים מהמדד הרחב 500 S&P, הן יקרות יחסית.

שלוש המניות שמובילות את העלייה בשוק המניות השנה - אמזון, מיקרוסופט ונטפליקס - נהנות מרווחיות חזקה, שמראה שהעסקים שלהן ממשיכים לצמוח בקצב מהיר.

אמזון, שמנייתה עלתה ב-27% מתחילת 2018, קיבלה תנופה, לאחר שהחברה הודיעה שהיא מצטרפת ל-ברקשייר הת'אוויי ולג'יי.פי מורגן צ'ייס במיזם לצמצום עלויות הטיפול הרפואי בעובדים שלהן. המניה המשיכה לעלות כאשר אמזון הודיעה החודש שהרווח הרבעוני שלה עלה לראשונה על מיליארד דולר, בזכות שיא במכירות עונת החג.

שקלול המדד לפי שווי השוק של המניות

מניית מיקרוסופט, שעסקי מחשוב הענן המשגשגים שלה מסייעים לה להחזיר לעצמה את הדומיננטיות בתעשיית הטק - למרות שמכירות מחשבי פי.סי ברחבי העולם איטיות יותר - עלתה השנה ב-7%. ענקית העברת תוכני הווידיאו והסרטים נטפליקס, שהשקעותיה בתוכניות מקור בהפקתה סייעו לה לגייס מנויים חדשים בקצב שיא ברבעון הרביעי, עלתה השנה ב-46%. מדד 500 S&P משוקלל לפי שווי השוק של המניות, מה שאומר שלמניות הגדולות ביותר יש השפעה גדולה על תנועת המדד.

"כשיש לך משהו שיכול באמת לצמוח ולחדש, אין למעשה גבול לאפסייד (פוטנציאל העלייה)", אמר תומאס פלאמב, נשיא ויסקונסין קפיטל מנג'מנט, שקרן המניות שלה כוללת החזקות במניות מסקטור ההייטק של מדד 500 S&P, כמו ויזה ואלפאבית, וכן אנסיס, מפתחת של תוכנת הדמיה הנדסית.

הגאות של השנה שעברה במניות נבעה במידה רבה מחמש חברות שידועות יחד כ"מניות FAANG", שהינן פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל (אלפאבית), אבל פייסבוק, אפל וגוגל לא שמרו על קצב מהיר ב-2018, עקבות דוחות כספיים מעורבים ולחצים גוברים של המפקחים.

פייסבוק ניצבת בפני חשד שרוסיה השתמשה בה ובפלטפורמות מדיה חברתית נוספות בבחירות בארה"ב. אפל נתונה ללחץ של הירידה במכירות האייפון, וכן בעקבות הודאתה שהיא האטה בכוונה את התפקוד של אייפונים מדגמים ישנים יותר. אלפאבית מעדה בעקבות דיווח על הוצאה רבעונית גבוהה שקשורה לעלויות רכישת תנועה באתריה, ועל רקע ביקורת גוברת על האופן שבו היא עוקבת אחרי ההשפעה והתכנים שלה.

המניות שלהן פיגרו השנה אחרי אמזון, מיקרוסופט ונטפליקס, אחרי שכל השש רשמו עליות דו-ספרתיות באחוזים ב-2017: פייסבוק עלתה השנה רק -0.8%, אפל רק ב-1.1% ואלפאבית ב-5.7%.