בנק שלא יעביר לקוח תוך 7 ימים - ישלם קנס של 50 אלף ש'

כך עולה מהדיונים בוועדת הרפורמות במסגרת הקמת מערכת לניוד חשבונות בנקים ■ ח"כ רחל עזריה: "הניסיון בעולם מוכיח שרפורמות כאלה מורידות מחירים ומשפרות את השירות ואת המוצר שהלקוח מקבל"

בנק / צילום: איל יצהר
בנק / צילום: איל יצהר

בנק שלא יעביר כראוי לקוח לבנק אחר תוך 7 ימים - יספוג קנס של 50 אלף שקל - כך עולה מהדיונים שערכה היום ועדת הרפורמות בנושא הקמת מערכת לניוד חשבונות בין בנקים. הוועדה קיימה היום דיון נוסף בסוגיה בעקבות תיקוני חקיקה שיצטרכו להיות מיושמים לצורך הקמת המערכת, וקבעה כי בנק שלא יעמוד כנדרש בתנאים להעברת החשבון לאחר שתוקם המערכת, יספוג כאמור קנס בגין כל לקוח שלא יעבור בזמן.

"מטרת הרפורמה היא לשנות את יחסי הלקוח והבנק. היום בנקים מרשים לעצמם לפתוח מחדש חשבונות שנסגרים בתואנות שונות, ולקוחות רבים טוענים כי מעבר בנק לוקח בין חצי שנה לשנה. לכן הוספנו היום לחוק סנקציה של 50 אלף שקל על כל לקוח שהבנק הישן לא ידאג להעביר תוך שבוע לבנק חדש. הניסיון בעולם מוכיח שרפורמות כאלה מורידות מחירים ומשפרות את השירות ואת המוצר שהלקוח מקבל. הם יקלו על לקוחות לעבור לבנק ולהשיג תנאים משתלמים יותר, גם אם נשארים בבנק הישן. זהו צעד חשוב וקריטי לפתיחת שוק הבנקאות לתחרות", אמרה היום ח"כ רחל עזריה העומדת בראשות ועדת הרפורמות.

עוד עלה מהדיון היום כי בעוד בתחילה עלתה יוזמה לקצר את לוחות הזמנים ולהקים את מערכת הניוד בתוך שנתיים, הרי שהמועד המקורי להקמת המערכת יישאר כשם שהיה - 3 שנים. נזכיר, כי מדובר במערכת שהבנקים יצטרכו להקים על מנת לנייד חשבונות מבנק לבנק בתהליך דיגיטלי ופשוט. מדובר במערכת שמורכב להקים מכיוון שתשתיות המחשוב של הבנקים מיושנות וכל שינוי בהן מצריך השקעה רבה. לפי הערכות, עלות הקמת המערכת צפוי לעמוד על 300-500 מיליון שקל לבנקים.

כתוצאה מכך, חלק מהבנקים הקטנים מסתייגים מהשתתפותם בה בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בכך.

מטרת הקמת המערכת היא להגדיל את היקף הניוד בין הבנקים שעומד כיום על 4% בשנה בלבד. אלא שכלל לא בטוח שהדבר יביא לשיפור מהותי בניוד. מסקר שערך האוצר עולה כי אמנם חלק גדול מהציבור מציין כי הוא אינו עובר בנק בשל קשיים בירוקרטיים, אך כשהוא מתבקש להצביע על קשיים ספציפיים הוא מתקשה לעשות זאת. כך שלא מן הנמנע שהחסם במעבר בין בנקים הוא בכלל פסיכולוגי.