עובדי משהב"ט מרחיבים את המאבק לסגירת "שביט"

משרד הביטחון מבטיח שהחברה הממשלתית החדשה שתהיה אחראית על עריכת תחקירים ביטחוניים, תעסיק 45 עובדים בלבד - אך הוועד הפיץ סרטון שבו מצהיר המנכ"ל אודי אדם: "אפשר להרחיב אותה במספר עובדים אין-סופי" ■ העובדים חוששים: "שביט תהיה משרד הביטחון ב'"

אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ
אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ

עובדי משרד הביטחון מסלימים את מאבקם נגד הנהלת המשרד, בעקבות קידום ההליכים לפתיחת הפעילות של החברה הממשלתית החדשה שביט. לטענת ועד העובדים, "שביט תהיה 'משרד הביטחון ב'', לאחר שחלקים מפעילויות מובהקות שנעשות כיום בידי עובדי משרד הביטחון יועברו לאחריות החברה".

העובדים חוששים שהקמת שביט תאפשר למשרד הביטחון לעקוף הסכמי עבודה שקיימים בו, ועל רקע זה הם גם הכריזו באחרונה על סכסוך עבודה במשרד והזהירו כי ינקטו צעדים ארגוניים.

הקמת שביט החלה באוגוסט 2015 ואושרה בממשלה. עם תחילת הפעילות של שביט, שצפויה לקיץ הקרוב, יש בכוונת משרד הביטחון להעביר אליה את האחריות על התחקירים הביטחוניים שנעשים כיום בידי אגף הממונה על הביטחון (מלמ"ב) במשרד הביטחון והשב"כ, כמו גם פעילויות נוספות. תוכניות אלה מעוררות דאגה רבה בקרב העובדים, שדורשים מצדם להפסיק את ההכנות לפתיחת הפעילות של החברה ואף לסגור אותה.

המודעה
 המודעה

משרד הביטחון טען באחרונה כי שביט תקיים פעילויות שעד כה נעשו באמצעות מיקור-חוץ, כמו סיוע בניהול מערך התגמולים מהתעשיות הביטחוניות, אספקת שירותי מנהלה של האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני והפעלת מתקן לבחינת התאמה ביטחונית של אנשים וחברות. בנוסף, טען המשרד כי הפעילות של שביט תהיה מדודה, שהיא תקלוט לשורותיה כ-45 עובדים בלבד ואלה לא יהוו תחליף לעובדי משרד הביטחון. עוד טען המשרד, כי הצורך בהקמת חברה זו עלה בעקבות חסר כרוני בהקצאות של תקנים למשרד הביטחון מצד נציבות שירות המדינה וזאת למרות שהיקף הפעילות של המשרד גדל מדי שנה.

על רקע הבהרות אלה, בימים האחרונים פתח ועד עובדי המשרד בקמפיין רשת שבמסגרתו הופצו סרטונים אודות הסיבות האמיתיות, כדבריו, שעומדות מאחורי המהלך להקמת החברה החדשה: באחד הסרטונים, שהופץ בקרב כ-2,300 עובדי המשרד, נראה מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, מתייחס למעמדה של החברה החדשה, במסגרת דיון מיוחד שקיימה על הנושא הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. באותו סרטון נראה אדם אומר: "מבחינתי אפשר להרחיב את שביט במספר אין-סופי של עובדים, בהיותה חברה ממשלתית. אנחנו נעצב אותה ונראה. היא הוקמה בגלל הצרכים".

במכתב ששיגר בימים האחרונים המנכ"ל אדם לעובדי המשרד, נטען כי החברה החדשה תהיה כפופה להנחיות מלמ"ב ושהמשרד יפעל מולה "באופן אחראי ובזהירות הנדרשת, כדי לוודא שהאינטרסים של המשרד, עובדיו והציבור יישמרו".

אלא שניסיונות ההרגעה של אדם לא צלחו בינתיים, וועד העובדים במשרד מתכוון להמשיך גם במהלך הימים הקרובים בקמפיין הרחב שהוא מנהל נגד החברה החדשה בניסיון להביא לסגירתה. במסגרת המאבק, בשבוע שעבר הפיצו העובדים מודעות בקרב כלל עובדי המשרד שכותרתן "מספסרים בביטחון המדינה - ופוגעים בביטחון התעסוקתי שלנו".

עוד טוען הוועד, שבראשו עומד איקו חסון, כי "זה מאבק על הבית והוא יהיה קשה: הוא עלול לכלול פגיעה זמנית בשכר ומנופי לחץ מצד ההנהלה על עובדים - אך זהו מאבק נכון וצודק, שכן ההשלכות של פעולות שביט חמורות פי כמה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "כיום מועסקים בשביט כ-30 עובדים, בהתאם להחלטת הממשלה המאפשרת העסקה של 45 עובדים בחברה שאין להם תפקיד זהה לתפקיד המבוצע במשרד הביטחון. יו"ר ארגון העובדים היה שותף לכל הליך הקמת החברה בשקיפות מלאה. צר לנו שארגון העובדים עושה שימוש מטעה בסרטונים כאלה ואחרים, אשר הוצאו מהקשרם, ומסרב להצעת ההנהלה להגיע להסכמות באשר למנגנון שיתוף פעולה בנושא חברת שביט".