איילון רכשה פעילות הביטוח של פסגות ב-30 מיליון שקל

בית ההשקעות, שנמצא בבעלות קרן אייפקס, יוצא מפעילות הביטוח שאליה נכנס באוקטובר 2013 ■ העסקה תלויה בקבלת אישורים מרשות שוק ההון, שמפקחת על הביטוח, וגם מרשות ההגבלים העסקיים - שני אישורים שצפויים להינתן ■ מנכ"ל איילון: "2018 תהיה שנת מפנה"

אריק יוגב / צילום: תמר מצפי
אריק יוגב / צילום: תמר מצפי

חברת הביטוח איילון, המנוהלת על ידי אריק יוגב, רוכשת מבית ההשקעות פסגות, בניהולו של ברק סורני, את פעילות חברת הביטוח שלו תמורת 30.2 מיליון שקל. עם השלמת העסקה, שההסכם המחייב לגביה נחתם אתמול, ייצא בית ההשקעות שבבעלות קרן אייפקס מפעילותו כמבטח, ארבע וחצי שנים לאחר שנכנס לתחום.

פסגות ממשיך לנהל שתי פעילויות חיסכון לטווח ארוך אחרות - הגמל וההשתלמות - שבהן הוא נמנה עם מובילי השוק; וקרנות הפנסיה, שבהן הוא רחוק מאחורי המתחרים.

מבחינת מנכ"ל איילון ביטוח, יוגב, מדובר בסגירת מעגל, מאחר והוא מי שייסד את פסגות ביטוח והיה המנכ"ל הראשון שלה. היום מסר יוגב כי "רכישת התיק של פסגות היא מהלך נוסף ביישום האסטרטגיה שלנו להתמקד בצמיחה מוכוונת רווחיות", ואף הצהיר כי "2018 תהיה שנת מפנה, לאחר שבשנתיים האחרונות התמקדנו בעיקר בייצוב המערכת וסגירת פערים, בניית שדרת הניהול ושדרוג השירות", וזאת תוך "חיזוק הממשל התאגידי בחברה".

הרגולציה צפויה לאשר את העסקה

שני הצדדים מקווים להשלים את העסקה עד סוף יוני השנה. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים מרשות שוק ההון, שמפקחת על הביטוח, וגם מרשות ההגבלים העסקיים - שני אישורים שצפויים להינתן.

איילון, שתממן את העסקה ממקורותיה העצמיים, מפרטת כי ייתכן שהתמורה בעסקה תהיה כפופה להתאמת מחיר "כלפי מטה בלבד", אם וככל שיהיו "ירידות מסוימות" בהיקף הכספי של הפרמיות והנכסים.

פסגות ביטוח מנוהלת על ידי גיא אילוז. מדובר בפעילות צנועה אך צומחת, שייצרה לעצמה ולפסגות ערך. פסגות ביטוח פועלת בתחומי ביטוח חיים למשכנתאות, ביטוח חיים, חיסכון מנוהל וביטוח מוות מתאונה. למעשה, פסגות הוא בית השקעות שני שהקים חברת ביטוח ונמלך בדעתו, לאחר אלטשולר שחם - שגם הוא יצא מהתחום. עם השלמת העסקה בין איילון לפסגות, כבר לא תהיה בישראל חברת ביטוח שנמצאת בשליטת בית השקעות.

עשרות מיליונים הוזרמו לחברה

הפעילות של פסגות בתחום התחילה כמעט מאפס באוקטובר 2013, כשפסגות רכש את פעילות ביטוחי החיים הכמעט לא-קיימת של חברת שירביט, תמורת כ-12.6 מיליון שקל, שעליהם התווסף עוד תשלום של כ-2.6 מיליון שקל.

עם זאת, לא מדובר ב"אקזיט". לאורך השנים הזרים פסגות עשרות מיליוני שקלים לפסגות ביטוח, שלא חילקה עד כה דיבידנדים (כצפוי, מעצם היותה חברה צעירה). נכון לסוף ספטמבר האחרון הסתכם הון החברה בכ-60 מיליון שקל, ומהקמתה ועד לרבעון השלישי של 2017 הסתכמו הפסדיה בכ-16 מיליון שקל. לפסגות פעילויות מהותיות של חיסכון לטווח ארוך ושל סוכנויות ביטוח, שנותרות בידיה.

מבחינת איילון, מדובר במהלך שנעשה כחלק משרשרת שינויים למיקוד עסקי מחודש בתחומי הביטוח, תוך יציאה מתחומים נלווים - כלומר, הפוך מהאסטרטגיה שהוביל בעל השליטה בה, לוי רחמני, לאורך השנים. בין הצעדים שנקטה איילון, היא העבירה אשתקד את פעילויות הגמל והפנסיה שלה למיטב דש תמורת החזקות מיעוט בחברה משותפת בתחומי הגמל, ההשתלמות והפנסיה.

במקביל, בימים אלה יוצאת איילון למהלך גיוס הון וחוב בדרך של הנפקת מניות ואג"ח, שהיקפה צפוי להגיע למאות מיליוני שקלים. איילון נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-492 מיליון שקל - הרחק מתחת לשווי של מתחרותיה העיקריות, חמש קבוצות הביטוח הגדולות.

במצגת שפרסמה לקראת ההנפקה, ציינה איילון כי רכישת פעילות ביטוח החיים של פסגות "תסייע לקבוצה לשפר את הרווחיות בתחום, תחזק את הון חברת הביטוח ותשפר את עודף ההון בסולבנסי 2", וזאת "בעלות שולית נמוכה".