פועלים אי.בי.אי סיימה את השנה המטלטלת ברווח של 50 מ' ש'

למרות עזיבת ההנהלה הבכירה במהלך השנה, הרווח הנקי של חברת החיתום זינק אשתקד בשיעור של 84%, על רקע הגידול בהנפקות הזרות

עופר גרינבאום מנכ"ל החברה / צילום: איל יצהר
עופר גרינבאום מנכ"ל החברה / צילום: איל יצהר

חברת החיתום פועלים אי.בי.אי סיכמה אתמול את 2017 עם תוצאות שיא, אבל גם עם חוסר ודאות באשר ליכולתה להמשיך ולצמוח גם בשנים הבאות, על רקע הזעזוע שהוביל להחלפת שדרת ההנהלה הבכירה של חברת החיתום המובילה בספטמבר האחרון.

ברבעון הרביעי של 2017 הציגה פועלים אי.בי.אי הכנסות של 15.8 מיליון שקל מפעילות חיתום והפצה של ניירות ערך, המשקפות צמיחה של 51% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. לדברי החברה, נבעה העלייה ברבעון הרביעי מהכרה בהכנסות בסך 4.9 מיליון שקל, שלא הוכרו עד אותו מועד ונרשמו כהוצאות לשלם. עוד כ-5 מיליון שקל מההכנסות נבעו מהסכם שיתוף הפעולה עד סוף 2018, עליו חתמה פועלים אי.בי.אי עם חברת החיתום אוריון של ארז גולדשמידט, רפי ליפא וגל עמית. נוסף לכך, בוטלו גם הפרשות קודמות בסכום (נטו) של 1.5 מיליון שקל בגין תשלומים אפשריים למתווכים ומוסדות.

מניית פועלים אי בי אי
 מניית פועלים אי בי אי

חלוקת דיבידנד ב-11 מיליון שקל

כל אלו הזניקו את הרווח הנקי של פועלים אי.בי.אי ברבעון הרביעי ל-11.3 מיליון שקל, המשקף תוספת של 126% בהשוואה לרווח שנרשם ברבעון המקביל ב-2016. בעקבות הרווח הגבוה ובהתאם למדיניות החברה, הודיעה פועלים אי.בי.אי כי תחלק ב-19 במארס דיבידנד של 11 מיליון שקל לבעלי המניות.

ב-2017 כולה רשמה החברה הכנסות של 88.5 מיליון שקל מפעולות חיתום והפצה, המשקפות צמיחה של 48% בהשוואה ל-2016. בחברה הסבירו כי היקף ההכנסות מהנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות גדל ב-2017 ב-21 מיליון שקל ואילו ההכנסות מהנפקות של מניות (כולל של חברות חדשות) גדלו ב-12 מיליון שקל לעומת 2016.

בדוח חושפת החברה כי ב-2017 ניהלה 19 הנפקות חוב של יזמי נדל"ן אמריקאים שהניבו לה 57% מסך הכנסותיה (50.5 מיליון שקל), וזאת לעומת 10 הנפקות כאלו שניהלה ב-2016 ושהניבו לה אז 48% מסך ההכנסות (28.7 מיליון שקל). בסך-הכול, הייתה מעורבת פועלים אי.בי.אי ב-2017 ב-119 גיוסי הון וחוב לתאגידים, בהם גויסו במצטבר 41 מיליארד שקל. זאת, לעומת 112 עסקאות ב-2016 בהן גויסו 46 מיליארד שקל.

ב-2017 גם נהנתה החברה מירידה של 54% בתשלומים ליועצים חיצוניים ומפיצים ל-1.9 מיליון שקל, עקב קיטון בהפרשה בגין תשלום אפשריים למתווכים ומפיצים. כך שאת 2017 סיימה פועלים אי.בי.אי עם רווח נקי של 50.5 מיליון שקל, המשקף זינוק של 84% לעומת 2016.

גל העזיבות והרכש מלאומי

אלא שכאמור, לא הכול הלך חלק בפעילותה של פועלים אי.בי.אי אשתקד. בספטמבר האחרון נחתה על החברה מכה כאשר צמד יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא וגל עמית, ששיתוף הפעולה הפורה עימם הניב לפועלים אי.בי.אי את עיקר ההכנסות והרווחים בשנים האחרונות, הודיעו לה על הפסקת שיתוף הפעולה בין הצדדים. בד בבד, הודיע המנכ"ל הוותיק והמוערך של חברת החיתום, ארז גולדשמידט, על עזיבתו לטובת הקמת חברת חיתום חדשה יחד עם ליפא ועמית, כשאליו הצטרפו גם הסמנכ"לים אילן מוסנאים ונדב זיו.

בתגובה מהירה לעזיבות, שגרמו בזמנו לקריסה של יותר מ-50% במניית החברה (שמאז התאוששה קמעה), ביצעה פועלים אי.בי.אי מהלך מפתיע משל עצמה, כש"חטפה" לחברה המתחרה לאומי פרטנרס חתמים, את בכיריה שלה - המנכ"ל עופר גרינבאום והסמנכ"ל שי נבו. בתחילת ינואר מונו גרינבאום ונבו לתפקידי המנכ"ל והסמנכ"ל בחברת החיתום של פועלים אי.בי.אי.

עם זאת, הבאתם של השניים עלתה לפועלים אי.בי.אי לבעלי מניותיה במחיר יקר. גרינבאום ונבו, יחד עם מנכ"ל החברה האם הבורסאית, שי מוזס, זכו כל אחד ל-5% בזכויות החלוקה של חברת החיתום, כך שכעת תיהנה פועלים אי.בי.אי רק מ-85% מרווחי פעילות החיתום וההפצה שלה. בנוסף, קיבלו השלושה אופציות ל-6.5% ממניות החברה הבורסאית.

במקביל, נפגעה כאמור פועלים אי.בי.אי מעזיבתם של גולדשמידט, מוסנאים וזיו, שחברו כאמור לליפא וגל עמית כדי להקים יחד חברת חיתום מתחרה (אוריון). ליפא וגל מעניקים שירותים למרבית חברות הנדל"ן האמריקאיות שאת הנפקות האג"ח שלהן הובילה פועלים אי.בי.אי תחת ההנהלה הקודמת, כך שהחבירה של גולדשמידט ושות' לצמד היועצים עלולה לייבש בעתיד באר מרכזית זו של הכנסות עבור פועלים אי.בי.אי.

לאחר העזיבה ואיומים בתביעות, נחתם הסכם פשרה בין הצדדים, בו נקבע כי פועלים אי.בי.אי וחברת החיתום החדשה שהקים גולדשמידט יחד עם ליפא וגל (ושאותה הוא מנהל), ישתפו פעולה עד סוף 2018 בניהול הנפקות חברות הנדל"ן הזרות שהיו בעבר נשוא שיתוף הפעולה בין פועלים אי.בי.אי לבין ליפא וגל (להוציא שתי חברות שעליהן לא יחול ההסדר).

במסגרת שיתוף הפעולה יחלקו הצדדים באופן שווה את עמלת ההפצה שתשלם כל חברה מנפיקה כאשר החברות שנמצאות תחת ההסכם הניבו אשתקד הכנסות של 44.8 מיליון שקל בעוד שהחברות שלא נכללות בחוזה הניבו הכנסות של 5.2 מיליון שקל. בד בבד, בכל הקשור להנפקות של חברות המקומיות, הרי שהחברה החדשה של גולדשמידט, ליפא וגל תרחיב כבר השנה את התחרות בענף החיתום ועלולה לפגוע בהכנסותיה של פועלים אי.בי.אי.

מהדוחות הכספיים של פועלים אי.בי.אי עולה כי עלות השכר של גולדשמידט עמדה ב-2017 על 3.1 מיליון שקל, וכללה דמי ניהול של 1.14 מיליון שקל עד עזיבתו בספטמבר וכן מענק של 1.92 מיליון שקל. מנכ"ל החברה האם, ירון מוזס, זכה לחבילת תגמולים בעלות של 3.5 מיליון שקל, שכללה שכר של והטבות נלוות בעלות של 853 אלף שקל, מענק של 2.5 מיליון שקל ואופציות בשווי של 162 אלף שקל.