חברת Taliaz פיתחה טכנולוגיה להתאמת תרופות נגד דיכאון

זכתה במכרז של משרד הבריאות להטמעת אלגוריתם להתאמת תרופות לטיפול בדיכאון למטופלים ■ שוק התרופות האנטי-דיכאוניות מוערך ב-15 מיליארד דולר בשנה

נוגדי דיכאון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
נוגדי דיכאון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

חברת Taliaz זכתה במכרז של משרד הבריאות להטמעת אלגוריתם להתאמת תרופות לטיפול בדיכאון למטופלים, לפי מאפיינים בריאותיים ובעיקר מאפיינים גנטיים. בעקבות הזכייה תוטמע הטכנולוגיה במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות בהשקעה ראשונית של 2.4 מיליון שקל, עם התחייבות להשקעה נוספת של 30 מיליון שקל בהתאם להצלחה.

החברה הוקמה על ידי ד"ר דקל טליאז. בדיקת AlgoSight (נקראת גם Predictix) של החברה אושרה לאחרונה על ידי האיחוד האירופי ובעקבות זאת על ידי משרד הבריאות הישראלי. לדברי החברה, האלגוריתם פותח תוך התבססות על מחקר בשם Star D, מחקר גדול שבחן את הקשר בין יעילות נוגדי דיכאון לבין מאפיינים גנטיים. לאחר פיתוח האלגוריתם, הוא התאים נכון תרופות ל-8 מכל 10 מטופלים, כך לדברי החברה.

פרופ' ורדה שלו, ראש מכביטק ומנהלת פיתוח ומחקר במכבי שירותי בריאות, הנמצאת בשיתוף-פעולה אסטרטגי עם חברת Taliaz, הסבירה כי "רופא המשפחה יושב מול חולה בדיכאון ומתלבט בבחירת התרופה המתאימה ביותר מבין מגוון תרופות, ומספר החלופות הולך ועולה עם השנים". לדבריה דרושה מערכת תומכת החלטה שתסייע לרופא לבחור את התרופה המתאימה ביותר תוך מקסום ההשפעה על המחלה אך עם כמה שפחות תופעות לוואי. "Taliaz הרימה את הכפפה והיא ממליצה על תרופה הן על ידי ניתוח נתוני החולה המצויים ברשומה הרפואית והן ע"י ניתוח הרקע הגנטי של המטופל", אומר פרופ' שלו . "זהו אתגר שעד כה לא פוצח ולכן אנחנו רואים בשותפות הזו פורצת דרך ובעלת משמעות רפואית חשובה ביותר".

שוק התרופות אנטי-דיכאוניות מוערך ב-15 מיליארד דולר בשנה. עם זאת, עדיין פחות ממחצית מהמטופלים מגיבים לטיפול התרופתי הראשון שניתן להם על ידי הרופא. החברה מסרה כי ד"ר דקל טליאז, החל לפתח את Predictix לדיכאון במהלך הפוסט-דוקטורט שלו בבית חולים לילדים בטורונטו, קנדה. הוא קיבל אישור מהמכון האמריקאי לבריאות הנפש (NIMH) לבחון את הטכנולוגיה שלו על נתוני מאגר המידע הגדול בעולם בתחום הדיכאון ה-STARD. לדברי החברה, זוהי הטכנולוגיה המסחרית היחידה שקיימת היום אשר תוקפה אל מול מאגרי המידע הגדולים בעולם בתחום הדיכאון.

בנוסף לשותפות עם משרד הבריאות, החברה שותפה גם עם הקליניקה הפרטית של הפסיכיאטר ד"ר אילן טל ועם חברת "Second opinion", המפעילה שירותי טלא - רפואה בבריטניה.

לחברה יש מוצרים נוספים בפיתוח ובהם מוצר להתאמת תרופות להפרעות קשב.