הצרה החדשה של רוחאני: שער הריאל האיראני

נשיא איראן לא מצליח להשתלט על התנודתיות של המטבע שמשתולל מעלה ומטה ■ למרות שהעלה את הריבית על פיקדונות במטבע המקומי ל-20%, הבריחה של משקיעים נמשכת, וביחד עם חשש מביטול הסכם הגרעין - מסבכים את רוחאני מול יריביו הפוליטיים

חסן רוחאני / צילום: דניש סידיקי, רויטרס
חסן רוחאני / צילום: דניש סידיקי, רויטרס

אם לא הספיקו לנשיא איראן חסן רוחני המחאות נגד ממשלתו, כעת מצטרף לצרות שלו גורם חדש: תנודתיות המטבע המקומי (ריאל) שמשבשת את המסחר במדינה.

התנודתיות הקיצונית בריאל האיראני אכזבה חלק מהמשקיעים והמריצו את הבנק המרכזי של איראן להתערב בשוק כדי למנוע זעזועים נוספים. החשש הכלכלי מעורר תסיסה חברתית במדינה, והסכם הגרעין - שאיפשר לאיראן להשתלב שוב במערכת הפיננסית העולמית - נמצא בסכנה.

בפברואר צנח הריאל בחלק מהבורסות לשפל חסר תקדים, של יותר מ-50,000 ריאל לדולר. לאחר מכן התאושש הודות להתערבות הממשלה, ונסחר ברמה שבה היה לפני פרוץ גל המחאה, שהחל בסוף דצמבר והתמקד בעליית המחירים ובמחסור במקומות עבודה.

הגל האחרון של אובדן אמון בריאל - והבריחה לנכסים בטוחים יותר כמו זהב והדולר האמריקאי - משקף את הלחצים שתרמו לפרוץ גל ההפגנות.

שער הריאל האיראני
 שער הריאל האיראני

הנשיא חסן רוחאני, שנבחר אשתקד לתקופת כהונה שנייה, הבטיח לטפל בבעיות הכלכליות החמורות באמצעות נקיטת עמדה פתוחה יותר כלפי העולם החיצוני ומיגור השחיתות. האינפלציה הדו-ספרתית אלא שכרגע שיעור האבטלה שהגיע ל-12% מספקים ליריביו הקיצוניים תחמושת למתקפות פוליטיות נגדו. הסוגיה הבוערת היא האם תמשיך איראן במדיניות שמעדיף המחנה הפוליטי של רוחאני - כולל ליברליזציה של השוק, צמצום הסובסידיות ופתיחת איראן לסחר והשקעות - או האם תיסוג איראן למדיניות ההסתמכות העצמית והחשדנות כלפי המערב - שבה דוגלים יריביו של רוחאני.

הבנק המרכזי של איראן פעל להשבת הסדר על כנו. בתחילת פברואר הודיע הבנק כי ינפיק אג"ח ריבוניות נקובות מט"ח, במטרה להשביע את תאבון המשקיעים למטבעות יציבים יותר מהריאל האיראני, אך מבלי להחליש את המטבע הלאומי.

כדי להגביר את הביקוש לריאל, העלה הבנק באופן זמני את ריבית הפיקדונות נקובי הריאל ל-20%, לאחר שריבית זו הונמכה ל-15% בספטמבר. הרשויות גם עצרו 90 סוחרי מטבע לא מוסמכים, והאשימו אותם כי שירתו ספקולנטים שחתרו תחת יציבות הריאל. הודות למהלכים אלה התחזק המטבע האיראני, שאיבד 14% מערכו, ושב לרמה שבה נסחר לפני פרוץ גל המחאה.

זה זמן רב שהתנודתיות מאפיינת את סביבת העסקים באיראן, שנקלעה לקשיים בעקבות שנים של סנקציות מערביות וגלי מחאה פנימיים. אך הצניחה שנרשמה בפברואר הייתה חדה במיוחד, ויצרה סיכון פוליטי רב יותר לרוחאני ולמדיניותו.

מדיניות היד הקשה שנקטה הממשלה שמה בינואר קץ לפעולות המחאה הנרחבות, אך שביתות עובדים נמשכו במקומות שונים במדינה. כמו כן, החלה לצבור תאוצה תנועה שבמסגרתה מסירות נשים בציבור את הרעלה האסלאמית המסורתית. תנועה זו ממחישה את חילוקי הדעות בין החוגים הניציים לבין רוחאני, שנחשב למתון יחסית, ומחזר אחר תמיכת הנשים.

אל כל אלו מצטרפות הבעיות סביב סוגיית הגרעין. קריסתו הפוטנציאלית של הסכם הגרעין, שאותו הוביל רוחאני, עלולה להחמיר עוד יותר את הלחצים בתוך איראן. הנשיא דונלד טראמפ אמר כי כבר בתחילת מאי יוציא את ארה"ב מההסכם, שנחתם בתקופת ברק אובאמה, בין איראן לבין שש מעצמות עולמיות, וביטל חלק מהסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן. בתמורה, התחייבה איראן להגביל את תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני שלה. ההסכם איפשר לאיראן להשתלב מחדש במערכת הפיננסית העולמית, אך תחת מגבלות כבדות.

אם יקרוס הסכם הגרעין, "ויימשך הלחץ בכל מגזרי הכלכלה - עלול ממשל רוחאני להמשיך ולאבד את התמיכה הציבורית, וזה ייצור פתח לניצים להתערב ולתפוס שליטה", אמר גבריס איראדיאן, כלכלן במכון הפיננסים העולמי.

איראן טוענת שאיומו של טראמפ לסגת מהסכם הגרעין כבר פוגע בכלכלתה. "ארה"ב יצרה אווירה של חוסר ודאות שכמוה כרעל לקהילת העסקים המבקשת לפעול באיראן", אמר לאחרונה עבאס ארגצ'י, סגן שר החוץ האיראני. למשקיעים שנשארו באיראן קשה מאוד להתמודד עם הצניחה בשווי הריאל - הירידה האחרונה בגל של ירידות שנמשך כבר שנה תמימה.

צרות בשוק הנדל"ן

מזדאק רפאטי, יזם נדל"ן ויועץ שפועל מדובאי ושבנה מגדלי דירות בקרבת טהראן במימון של משקיעים זרים, אמר שהיחלשות הריאל אילצה אותו להקפיא מכירות. המשקיעים שלו דורשים תשואה בדולר ובאירו, והיחלשות הריאל פירושה שמחירי הנדל"ן חייבים לעלות משמעותית כדי שיהיה ביכולתו להיענות לדרישת המשקיעים.

אך היחלשות המטבע האיראני מיטבה עם משקיעים אחרים. ריאל חלש טוב ליצואנים ולמשקיעים שהדולרים או האירו שלהם יכולים לקנות יותר נכסים נקובי ריאל. עם זאת, יוצרות תנודות המטבע חוסר ודאות. "למספר הקטן של חברות שמשקיעות כעת באיראן, כל יתרון השקעתי שנגרם מהיחלשות המטבע מתגמד בהשוואה לבעיית התנודתיות הכללית", אמר אספנדיאר בטמנגליד, מייסד Bourse & Bazaar, אתר אינטרנט שעוסק בניתוח עסקי ומתמקד באיראן.

כמה משקיעים נתקלו בבעיות כשניסו להוציא כסף אל מחוץ למדינה. "פתאום השבת הכספים למדינת המקור הפכה לסיוט", אמר מוסטפה פקזד, יועץ שפועל מטהראן ומתמחה בעסקאות פיננסיות עם המערב.

הירידות בערך הריאל עלולות לפגוע גם במגזר הנפט - התעשייה בעלת החשיבות האסטרטגית הגדולה ביותר באיראן. במהלך הירידה האחרונה במטבע הייתה עלות ייבוא הציוד גבוהה ב-8% מהרמה שנרשמה שישה חודשים קודם לכן.

יצואנית צרפתית של חלקי חילוף לתעשיות הפטרוכימיות והרכב הודיעה כי הקונים האיראנים הקפיאו הזמנות סחורה בשווי כולל של 100,000 אירו מאז נובמבר. "הכול מושעה", אמר אחד ממנהלי החברה.