נשיא שלא מבין על מה הוא מדבר: "קל לנצח במלחמות סחר"

טראמפ הכפיל את מאמציו להטיל מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום, והודיע ליועציו כי לא יעניק פטור לאף מדינה ממס היבוא החדש-ישן ■ "אם אנחנו מפסידים 100 מיליארד דולר בסחר עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחצף, אז אנחנו מפסיקים לעשות איתה עסקים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

דונלד טראמפ הכפיל בסוף השבוע (ו') את מאמציו להטיל מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום, והודיע ליועציו כי לא יעניק פטור לאף מדינה ממס היבוא החדש-ישן. הוא אף העלה לטוויטר ציוץ שהכיל כמה מההתבטאויות הכלכליות האוויליות ביותר בתולדות נשיאות ארה"ב.

"כשמדינה מפסידה מיליארדי דולרים בסחר כמעט עם כל מדינה שהיא עושה אתה עסקים, אז מלחמות סחר זה דבר טוב, וקל לנצח בהן. למשל, אם אנחנו מפסידים 100 מיליארד דולר בסחר עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחצף, אז אנחנו מפסיקים לעשות איתה עסקים. אנחנו מנצחים בגדול. זה קל!" צייץ טראמפ שלשום בבוקר.

בואו ננתח את ההתבטאות הזו עד כמה שהמוח האנושי מסוגל לנתח דבר כזה. טראמפ מאמין שסחר זה משחק סכום אפס שלנצח בו זה לצבור יתרת סחר חוץ לאומית חיובית. אך הסחר מורכב ממיליוני פעולות של רכישה ומכירה שאותן מבצעים יחידים וחברות, ושנועדו להיטיב עם שני הצדדים. אחרת למה הם היו עושים את זה?

אף אחד לא מכריח אף אחד לקנות או למכור בעסקאות חוצות-גבולות. הסיבה היחידה לסחר במוצרים ובשירותים היא שמישהו רוצה לקנות מכונית מסוימת, או לשלם תמורת תרשים הנדסי מסוים.

אז הנה התרופה של טראמפ: "תפסיקו לסחור - אנחנו ננצח בגדול". פירושו של דבר הוא שאם לארה"ב יש גירעון סחר של 100 מיליארד דולר עם מדינה X, פשוט תפסיקו לסחור עם המדינה הזאת ותראו איזה יופי - הבעיה נפתרה.

אך גירעון כזה בסך 100 מיליארד דולר נובע מכמות עצומה של פעילות כלכלית, שיוצרת מקומות עבודה למיליוני אמריקאים. מישהו בארה"ב צריך למכור מכונית מתוצרת יפן, או לערוך קמפיין פרסום כדי למכור אותה. הפתרון של טראמפ לגירעון הסחר הוא לשים קץ באופן מיידי וברוטלי לסחר הזה, על בסיס ההנחה שפעילות הייצור הזרה שנחסמה תצמח באופן פלאי על אדמת ארה"ב.

גם אם זה היה נכון - וזה לא נכון - הוא מטיף למה שהכלכלנים מכנים אוטרקיה: הסתמכות עצמית כלכלית שתוביל לשפל כלכלי מכיוון שהסחר וההשקעות יתרסקו.

כמה מידידינו האופטימיים יותר רואים את מכסי המגן ואת ציוציו של טראמפ כעשיית רוח שנועדה ליצור עמדת מיקוח טובה יותר, אבל לנו יש ספקות.

ייתכן שהפרוטקציוניזם הוא העיקרון המדיני האמיתי היחידי של טראמפ, והציוץ שלו מוכיח שהוא לא יודע על מה הוא מדבר. זה בדיוק מה שמשדרים שוקי המניות כשהם מפילים את מחירי מניותיהן של חברות שתלויות בסחר חוץ.