לאחר רצף הגיוסים, קרנות הנאמנות נעצרו בחריקה

הירידות בשוקי המניות והאג"ח הובילו את קרנות הנאמנות להציג פדיונות, בהובלת ילין לפידות, פסגות ומור ■ הודות לינואר החיובי, מדובר עדיין בגיוס של כ-2.6 מיליארד שקל מתחילת השנה ■ תעודות הסל ממשיכות לפדות ואיבדו מתחילת השנה כ-1.8 מיליארד שקל

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

לאחר רצף ארוך של חודשים חיוביים עם גיוסים לשוק קרנות הנאמנות, פברואר היה חודש לא פשוט עבור שוק הקרנות, שנעצרו בקול חריקה ועברו לפדיונות. בחודש החולף 11 מתוך 19 חברות ניהול קרנות הנאמנות רשמו פדיונות.

עם זאת, בשקלול חודש ינואר, שהיה מצוין והמשיך את המגמה החיובית של 2017, השוק עדיין נמצא במגמת גיוסים קלה, כש"רק" תשע חברות ניהול קרנות נאמנות מציגות פדיונות מתחילת השנה.

מדיווחי החברות שאספנו, עולה כי בפברואר נרשמו פדיונות בהיקף מצרפי של כ-1.6 מיליארד שקל, בשקלול גיוסים שקיזזו משמעותית את הגיוסים הערים מאוד שנרשמו בינואר - כך שמתחילת השנה הגיוסים המצרפיים מצטברים לכ-2.6 מיליארד שקל.

כאמור, עד פברואר, פתיחת השנה הנוכחית הייתה חריגה לחיוב, עם גיוסים אדירים בקרנות הנאמנות המסורתיות, כשלאחר שרשמו בכל שנת 2017 גיוסים של קצת פחות מ-23 מיליארד שקל, מנהלי קרנות הנאמנות המשיכו ליהנות מהסנטימנט החיובי בשווקים ונהנו מזרם אדיר של כספים לקרנות המסורתיות גם בתחילת 2018, עם גיוסים של יותר מ-4 מיליארד שקל בינואר.

"האג"ח במגמה שלילית עמוקה"

מאז המגמה התחלפה, כשבתווך היו מפולות בחו"ל, שגם תפסו כמה ממנהלי הקרנות "עם המכנסיים למטה". במיטב דש ציינו כי "פברואר הסתיים בירידות שערים חדות בשוקי המניות המקומיים והגלובליים", כש"האג"ח הקונצרניות והממשלתיות סיכמו את החודש גם הן במגמה שלילית עמוקה".

בבית ההשקעות מסבירים כי "בעקבות המגמה השלילית בשווקים, פברואר נסגר בפדיונות, כשהקרנות המסורתיות פדו סכום גדול של כ-1.9 מיליארד שקל. הקטגוריות הפודות ביותר היו אג"ח כללי (1.1 מיליארד שקל) וקרנות מנייתיות (כ-360 מיליון שקל)".

נעצרה המגמה החיובית בקרנות הנאמנות
 נעצרה המגמה החיובית בקרנות הנאמנות

עם זאת, גורם בשוק קרנות הנאמנות התייחס למה שקרה בשוקי העולם, ואמר כי לדעתו, הפדיונות, שהיו בהיקף של פחות מ-0.7% מסך נכסי הקרנות, מצביעים על מצב שונה. לדבריו, "לפי נתוני הגיוסים והפדיונות של תעשיית הקרנות, נראה כי ציבור המשקיעים בישראל, בהובלת יועצי ההשקעות בבנקים, גילו איפוק מרשים ביחס לירידות החדות שנרשמו בכל אפיקי ההשקעה בתחילת החודש, בכך שלא התרגשו וביצעו שינויים משמעותיים במבנה תיק ההשקעות". הוא הוסיף כי חלה התאוששות בשוקי המניות והאג"ח במחצית השנייה של החודש.

בכל אופן, מי נפגעו יותר, לפחות פומבית, ממה שקרה בשווקים? בעיקר מדובר באפסילון ובפסגות, שקרנות סולידיות שלהם השקיעו בניירות ערך אקזוטיים למדי, ובמקרה זה, בנגזרים על מדד הפחד (ה-VIX), שהסבו הפסדים בשיעור אדיר בזמן קצר במיוחד.

ההשקעות האלה הובילו לסערה, ובאפסילון חל גם שינוי פרסונלי, כשמנכ"ל חברת הקרנות, ג'רי קוטישטנו, עזב את תפקידו באופן מיידי, לאחר פחות משנה. העזיבה של קוטישטנו באה לאחר תקופה ניכרת שבמהלכה הוא ובעל השליטה בבית ההשקעות, שמואל פרנקל, לא ראו עין בעין בנוגע לאופן שבו על החברה להתנהל.

אפסילון דיווחה על הפסדים חריגים בפברואר ב-13 קרנות שהיא מנהלת, בשל ההשקעה הזו, שהסתכמו בהפסד בשיעור של כ-1%. אז מה קרה שם מבחינת פדיונות? אפסילון מדווחת עתה כי בפברואר פדו הקרנות שלה כ-173 מיליון שקל - בהחלט סכום לא נעים עבורה, אבל לא במידה יוצאת דופן, שאין אצל שחקנים אחרים בשוק.

בפסגות קרנות הנאמנות פדו בפברואר כ-498 מיליון שקל, והיו שניים רק לילין לפידות - שפדה בפברואר 526 מיליון שקל, והוביל, שלא בטובתו, את דירוג הפודים.

לצד שני אלה נציין עוד שני פודים בולטים בפברואר: בית ההשקעות מור, שבשנים האחרונות נמנה עם הכוכבים הבולטים בשוק הנאמנות, ולאחר שנתיים של גיוסים מרשימים פדה בפברואר 350 מיליון שקל; ובית ההשקעות אילים, שפדה 182 מיליון שקל, וכבר מנהל כיום פחות מ-3.9 מיליארד שקל, לאחר שבשיאו, לפני פחות משנה, ניהל כ-10.8 מיליארד שקל.

מנגד, בפברואר בלטו לחיוב שלושה גופים, שגייסו בשיעור תלת-ספרתי: אי.בי.אי, שבניהול אורי בן דב; הראל פיא, שבניהול ירון דייגי; וסיגמא, שבניהול יאיר שני. השלושה גייסו בפברואר 426 מיליון שקל, 183 מיליון שקל ו-175 מיליון שקל, בהתאמה.

ומה לגבי מפת הגיוסים בחודשיים הראשונים של 2018? נציין חמישה גופים שבולטים לחיוב בגיוס: אי.בי.אי, שגייס מתחילת השנה כ-1.6 מיליארד שקל; הראל פיא, סיגמא, איילון ואנליסט.

מצד שני, כדאי לשים לב לגופים שפדו יותר מאחרים. מדובר בקסם (של אקסלנס), מור ומיטב דש, שפדו בחודשיים הראשונים של השנה 200 מיליון שקל, 222 מיליון שקל ו-303 מיליון שקל, בהתאמה. מעבר להם, היו שלושה גופים שפדו מתחילת השנה סכומים משמעותיים יותר: אילים, פסגות וילין לפידות, שפדו יותר מחצי מיליארד שקל כל אחד.

כך או כך, על פי נתוני רשות ני"ע, נכון להיום מנוהלים בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של קצת פחות מ-245 מיליארד שקל, המהווים קיטון ניכר של כ-4 מיליארד שקל ביחס לנכסים שהיו בשוק זה בסוף ינואר.

עם זאת, בשקלול החודשיים הראשונים של 2018, הגיוסים הניכרים שנרשמו בינואר, כמו גם התשואות החיוביות, חזקים מהפדיונות בפברואר. כך, מתחילת השנה גדל שוק קרנות הנאמנות בכ-1.7 מיליארד שקל. נזכיר כי ב-2017 צמח השוק בכ-29 מיליארד שקל ביחס לסוף 2016.

בנגידו לקרנות הנאמנות שרשמו בינואר גיוסים ניכרים, בהמשך לתקופה ארוכה של גיוסים, בשוק תעודות הסל פברואר היה שלילי בהמשך למגמה קודמת. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר בפברואר פדו ארבע חברות תעודות הסל סך מצרפי של כ-1.8 מיליארד שקל, כך שמתחילת השנה פדו ארבע החברות הפעילות בתחום כ-2.6 מיליארד שקל.

בפברואר נרשמו פדיונות בכל ארבע חברות תעודות הסל, החל מ-27 מיליון שקל בלבד בהראל סל ועד ליותר מ-1.1 מיליארד שקל בתכלית, שהפכה לחברה השנייה בגודלה, כשקסם עקפה אותה. עם זאת, המגמה בשוק תעודות הסל מתחילת השנה אינה גורפת, כשמצד אחד נרשמו פדיונות בשלוש השחקניות הגדולות בתחום - תכלית של מיטב דש, קסם של אקסלנס, ופסגות סל, בעוד שהראל סל דווקא רשמה גיוסים.

לסיום נציין כי אבי ברקוביץ, מנהל מערך השקעות לא סחירות במיטב דש גמל, מעריך כי בפברואר קופות הגמל הכלליות השיגו תשואה שלילית של כ-1%, כתוצאה מירידות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, ובאג"ח הקונצרניות והממשלתיות בארץ".